Barn som ikke vil pusse tennene!

Bkno3705252

Første møte med forumet
hei! Jeg lurer på om noen har noen tips om hvordan få pusse tennene på en 5-åring.
Har prøvd alt! Hun har vært sånn siden hun fikk tenner som baby

-Har prøvd å være bestemt.
-Belønningssystem
-lek og sang
-fortalt hvorfor hun må pusse
- klistremerke system
-storjente praten
-har pratet mye om at det må hun bare.

Hver kveld er det samme protestene
Og jeg blir lei av å mase og prøve ut forskjellige metoder.

Tips??
 
Vanskelig..!
Men den kampen må man bare ta.. :/
Mi har alltid vært villig til å pusse tennene.. Og hun synes selv det er veldig viktig (.. spesielt da jeg sa at man kan få hull i tennene - og da kan tennene bli vonde!)
Evt, hvor stygge de kan bli..
Husker mamma fortalte meg da jeg var liten at det ikke nyttet å pynte seg om man ikke pusset tennene! For om ikke tennene er fine, så ville det ødelegge for resten av utseendet..
 
Har hatt perioder der mine nekter og. Det er grusomt. Kvidde meg til legging kver kveld. Synst det hjalp at pappan pussa. Men han var jo ikkje alltid hjemme. Men det gjekk heldigvis over litt av seg selv etter ca 1 år med begge to.
Hjelper at dei får pusse litt selv etterpå :) men vi satt og holdt barna fast og dei grein å vi følte oss ubrukelige. Men det var den eneste måten vi fikk pussa på.
 
En morsom tannbørste f.eks? Frøkna her har en som spiller musikk ;)
 
Snakk med barnet og fortell hvorfor det er viktig. Prøv å hør om det er noen grunn til at hun ikke vil pusse tennene.

Vi pusser med el-tannbørste. Det synes ungene er mer behagelig. Jeg synger også tulle-sanger mens vi pusser, det får fokuset på noe annet.

Nekter ungene her brukes det ren tvang og vi blir ferdig med det. 3 minutter så er tenne rene. Ungene lærere for at det er bare å gape og bli ferdig.

Har ei venninne som lokker og snakker, de bruker mer enn 30min på overtaling og ender likevel med å ikke få pusset tenne skikkelig. Og de går hele tiden og er bekymret for tenne.

Du må jo vurdere hva du synes er ok, men bruker du tvang en dag og overtales neste får du en unge som bare vil protestere mer for hver dag! Vær konsekvent!
 
Her hjalp det med filmen "Karius og Baktus"..
Viktig å pusse tennene slik at ikke Karius og Baktus banker hull i tennene (eller bygger hus i tennene) :p
 
Her synes han det er morsomt hvis e later som at e sitter på han mens han ligger på en madrass. Da får e pussa masse og lenge.
Altså e sitt IKKE på han, men har han mellom beina så sitt e på kne over han uten å være borti han ;)
 
Prøvd å skifte tannkrem?
Her likte mine ikke vanlig mint tannkrem men jordbær smak var gull, mini og har jordbærsmak og elsker å pusse tennene
 
Vis henne bilder av hvordan tennene vil bli om hun ikke pusser tennene, skrekk eksempel! For det er jo sannheten ;-)
 
Her var det også perioder med ren tvang. Problemet gikk over når de så at de ikke slapp unna.
 
Back
Topp