Barn som ikke vil hjem...

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Noen som har noen triks for å få med barn hjem fra bhg/Sfo?

6-åringen vil ikke bli med hjem, og det kan ta 30 min + å få henne med enkelte ganger. Samme om man henter kl 15 eller ved stengetid, så man må omtrent dra barnet med seg/eller bære (som jeg ikke har kropp til for tiden)

Også det samme om hun blir med fra Sfo og skal hente i bhg. Da stikker hun av på bhg området for å leke og nekter og komme. Og det smitter, så når eldste endelig kommer så stikker minste...

Tar imot tips om hvordan få med barnet litt raskere :D

Har du prøvd å lage en avtale med henne, forklare hvorfor du vil hun skal bli med hjem uten å bruke så lang tid, og kanskje innføre en liten belønning en periode? Feks ark med klistremerker og etter så og så lang tid kan dere gå på kino eller lignende? Kan kanskje bryte mønsteret :) tror for øvrig det er veldig vanlig hvis de er engasjert i leken osv.

Har du prøvd å lage en avtale med henne, forklare hvorfor du vil hun skal bli med hjem uten å bruke så lang tid, og kanskje innføre en liten belønning en periode? Feks ark med klistremerker og etter så og så lang tid kan dere gå på kino eller lignende? Kan kanskje bryte mønsteret :) tror for øvrig det er veldig vanlig hvis de er engasjert i leken osv.

Er ikke bare om hun forstyrres i leken, hun stikker av for å gjøre helt andre ting. Også i bhg når vi henter yngste.

Kino fungerer dårlig, da hun ikke har tålmodighet til å sitte å se en film. Lekeland eller trampolinepark kan sikkert fungerer, men ikke nå som det er stengt.

Håper det åpner opp til uka, så kan jo det prøves :)

Min må holde hånda. Hører han ikke etter så blir han bært :p han stikker med en gang han får sjansen, så han får ikke lov til å ikke holde hånda

På Sfo har vi ikke det problemet lenger, han liker ikke Sfo særlig godt og kjeder seg en del. Særlig nå som de er tilbake på gult nivå. Men i Bhg hadde vi samme problemet. Vi løste det med at jeg gikk i garderoben og pakka sammen mens han avsluttet leken. De ansatte var klar over problemet så klart og det var lettere at de minte han på at han skulle hjem enn meg. For han var/er problemet at han ikke var forberedt på at han ble henta, så måtte bare få litt tid. Han utredes for adhd, så dette er helt vanlig for oss nå. Men utfordrende i starten.

Min må holde hånda. Hører han ikke etter så blir han bært :p han stikker med en gang han får sjansen, så han får ikke lov til å ikke holde hånda
Har nært et par ganger, men sånn kroppen min er nå klarer jeg ikke. Og det vet hun, så tenker hun utnytter situasjonen litt og. Men hun gjør jo det samme med pappaen, selv om hun da blir hentet sist og rett før stengetid...

På Sfo har vi ikke det problemet lenger, han liker ikke Sfo særlig godt og kjeder seg en del. Særlig nå som de er tilbake på gult nivå. Men i Bhg hadde vi samme problemet. Vi løste det med at jeg gikk i garderoben og pakka sammen mens han avsluttet leken. De ansatte var klar over problemet så klart og det var lettere at de minte han på at han skulle hjem enn meg. For han var/er problemet at han ikke var forberedt på at han ble henta, så måtte bare få litt tid. Han utredes for adhd, så dette er helt vanlig for oss nå. Men utfordrende i starten.

Fungerer innimellom å hente tingene også er hun klar når jeg kommer tilbake,men det har blitt verre.
I dag begynte de å spille på et fotballspill, så ene ansatte tok til slutt ballen fra dem (lillebror var med og henta)
Hun fikk en pizzabit i hånda av en ansatt, og da ble hun tilslutt med. Også løp hun avgårde vekk fra bilen når vi kom ut, så da var det bare å vente til hun kom tilbake da...

Dette er lettere med minste i bhg

Fungerer innimellom å hente tingene også er hun klar når jeg kommer tilbake,men det har blitt verre.
I dag begynte de å spille på et fotballspill, så ene ansatte tok til slutt ballen fra dem (lillebror var med og henta)
Hun fikk en pizzabit i hånda av en ansatt, og da ble hun tilslutt med. Også løp hun avgårde vekk fra bilen når vi kom ut, så da var det bare å vente til hun kom tilbake da...

Dette er lettere med minste i bhg
Ungene våre går vel på sammme Sfo om jeg ikke husker feil? På karlshus? Ho som er leder der er veldig ålreit, så ta en prat med ho om de kan komme med noe tips og hjelpe til/veilede barnet sånn at det går lettere i hentesituasjoner.
Det fotballspillet har vi også bare måtte ta ballen et par ganger :p

Føler med deg, samme problem med min minste.. Det er for mye som skjer på sfo. Jeg bestikker, er skyldig der. Sier kommer du nå så får ... stopper innom butikken å kjøper osv.. eneste løsningen jeg har funnet når jeg ikke kan bære henne :p

Har nært et par ganger, men sånn kroppen min er nå klarer jeg ikke. Og det vet hun, så tenker hun utnytter situasjonen litt og. Men hun gjør jo det samme med pappaen, selv om hun da blir hentet sist og rett før stengetid...
Da er det ikke like enkelt nei! Kan være utspekulerte de små altså :p

Ungene våre går vel på sammme Sfo om jeg ikke husker feil? På karlshus? Ho som er leder der er veldig ålreit, så ta en prat med ho om de kan komme med noe tips og hjelpe til/veilede barnet sånn at det går lettere i hentesituasjoner.
Det fotballspillet har vi også bare måtte ta ballen et par ganger :p
Stemmer det ja.
Får ta en prat med henne til uka.

I dag hadde vi avtalt tid for henting, men det fungerte tydeligvis ikke. Mulig det fungerer bedre om de ansatte minner henne på det litt i forveien.

Ellers må jeg kanskje bare ringe og be dem sende henne ut. Det har fungert greit, at hun møter meg ved porten, men noen ganger må jeg inn å sjekke tingene

Stemmer det ja.
Får ta en prat med henne til uka.

I dag hadde vi avtalt tid for henting, men det fungerte tydeligvis ikke. Mulig det fungerer bedre om de ansatte minner henne på det litt i forveien.

Ellers må jeg kanskje bare ringe og be dem sende henne ut. Det har fungert greit, at hun møter meg ved porten, men noen ganger må jeg inn å sjekke tingene
Vi avtalte med Sfo at de sa ifra når klokka var 15.00, jeg slutter da og jobber på bakeriet, så da viste han at jeg snart kom å henta. Kun de siste 2 ukene i fjor det var grønt nivå og før det ringte vi og de sendte ungene ut, så da ble det litt kaos med henting for han. Funka fint. Nå synes han som sagt det ofte er kjedelig, så det er ikke noe problem nå.

Så ville snakka med Sfo og prøvd

du må bryte de mønstret før barnet og dere beste. Jeg vill snakket med sfo at de forbereder barnet at snart blir du henta og da skall du gå når mamma kommer. Litt øvelse hjelper.

Låter som min eldste når han sko hjem og kom aldri hjem. Det var ganger jeg bar han in i bilen, han skrek og var lei seg men nei da jeg gav meg ikke. Neste gang avtale vi at han sko sitte i bilen mens jeg avtale med de voksne at sende ut minste. Han var ju lei seg før han ville møte barn og voksne i bhg men jeg måtte forklare at vi ikke kunne gå in pga måten han oppførte seg på.
Så har vi heller tatt det steg vis og prøvd på nytt igjen og hver gang han oppførte seg fint så var det masse skrøyt:p Jeg har ikke brukt premie til barna visst de oppfører seg ved henting.

jeg husker en periode når de 2 eldste gikk i bhg og de var på samme avdeling og jeg sko hente de:eek: det var akurat som de planla at nå skall vi nekte bli med hjem og krøyp under bord, skap og fant på ditt og datt og sko ikke bli med. Så fort den ene var påkledd og jeg sko hjelpe neste så sprang nr 1 in i avdelingen igjen.:eek:Føltes som jeg brukte 1 time på at hente de:( til den dagen jeg fikk nok og hadde en samtale med bhg og min barn. Jeg sa at visst de ikke kommer når jeg henter de så går jeg bare og da måtte de vente til pappaen kom og hente de og jeg meinte det verkelig:p
Og pappaen har god tid og alltid sein så de ville hverfall ikke bli hente av han:p. Så det fungerte før vår del. Med samarbeid med bhg.

Hadde samme problemet med mellomste. Hun går i bh. Det eneste som fungerte her var belønning for god atferd. Hun elsker klistremerker. Så hun fikk 1 ark klistremerker (kjøpte en bok med klistremerker på jollyroom) hvis hun samarbeidet ved henting. Tok vel 2-3 dager før hun begynte å samarbeidet. Snakket med henne i forkant og minnet henne daglig på det når jeg leverte. Må fortsatt minne henne på innimellom at hun ikke får klistremerker hvis hun ikke kommer, men nå klarer jeg å hente 3 barn på under 20 min.

Føler med deg, samme problem med min minste.. Det er for mye som skjer på sfo. Jeg bestikker, er skyldig der. Sier kommer du nå så får ... stopper innom butikken å kjøper osv.. eneste løsningen jeg har funnet når jeg ikke kan bære henne :p

Om jeg gjør det, så tror hun at hun får det hver gang, så det unngår jeg. For at det ikke skal bli verre. Tror heller det fungerer bedre å ta vekk noe om hun ikke hører, men har ikke lyst til det heller.

Vi avtalte med Sfo at de sa ifra når klokka var 15.00, jeg slutter da og jobber på bakeriet, så da viste han at jeg snart kom å henta. Kun de siste 2 ukene i fjor det var grønt nivå og før det ringte vi og de sendte ungene ut, så da ble det litt kaos med henting for han. Funka fint. Nå synes han som sagt det ofte er kjedelig, så det er ikke noe problem nå.

Så ville snakka med Sfo og prøvd

Tror jeg må prøve det. Om jeg ringer når jeg drar hjemmefra f.eks så kan de si at hun skal gå ut. Tar 5 min å kjøre. Eller om jeg avtaler at jeg henter henne kl 15 hver dag.

Hun elsker SFO, så det er enten alt eller ingenting. Henter jeg henne rett etter skolen så er det ikke noe problem, men det er de dagene hun skal på trening så hun har noe hun gleder seg til.

Noen som har noen triks for å få med barn hjem fra bhg/Sfo?

6-åringen vil ikke bli med hjem, og det kan ta 30 min + å få henne med enkelte ganger. Samme om man henter kl 15 eller ved stengetid, så man må omtrent dra barnet med seg/eller bære (som jeg ikke har kropp til for tiden)

Også det samme om hun blir med fra Sfo og skal hente i bhg. Da stikker hun av på bhg området for å leke og nekter og komme. Og det smitter, så når eldste endelig kommer så stikker minste...

Tar imot tips om hvordan få med barnet litt raskere :D
Åå guri dette minner meg om minste mann hun hadde sfo og hun stakk av hele tiden når jeg kom for å hente.. hun bare lo og synest det var såå gøy når jeg løp etter henne.. de har ikke sfoen på skolen men i ett annet bygg som der er diskotek, gymsal osv.. så hun løp inn i gymsalen og startet å klatre oppover veggene.. så ville jeg ikke bli sett på som den sinte moren så måtte jo bare smile meg ut av dette.. urk.. men heldigvis ble det bedre og vi måtte faktsik gi henne litt konsekvenser på dette og hun lærte etter hvert

Hadde bært henne ut rett og slett.
Det går som sagt ikke nå, da jeg har problemer nok med å gå fra før pga sterke ryggsmerter som er kronisk. Ellers hadde jeg gjort det.

Tusen takk for alle tips.
Har den siste uken ringt før jeg kommer, og det har fungert myyye bedre :)
Krysse fingrene for at det fortsetter

Back
Topp