Barn som ikke spiser mat

Vinterbarn16

Gift med forumet
Februarlykke 2016
It's gonna be May 2019
Hei, jeg har ei kusine, meg og samboer er som tante og onkel for henne, hun er snart 4 og elsker å være med oss, hun er en veldig rolig unge, som ikke vanligvis er vanskelig å ha med å gjøre, bortsett fra når det skal spises.
Hjemme hos faren, det er der vi er, så vet ikke hvordan det er hos den andre parten, men tror det er en litt annen tone. Hos faren spiser hun veldig mye søtt, hun får kakao med krem før frokost stortsett hver dag, spiser ikke mer enn en halv skive til frokost, om hun får i seg det, og hun har stortsett tilgang på godteri hele dagen. Hun spiser lite mat gjennom hele dagen, og spiser heller ikke mye til middag! Hun blir truet med at om hun ikke spiser så får hun ikke godteri, hun spiser ikke og ca. En halvtime etter middag får hun godteri alikevell! Dette er noe meg og samboer irriterer oss spesielt over, selvom det ikke er vi som skal oppdra dette barnet. Jeg har prøvd å ta det opp litt forsiktig med faren at hun er veldig småspist. Han skylder på alderen og at det ikke er noe farlig, for hun får i seg mye i løpet av dagen allikevel, kjeks, cheesedoodles osv. Begge foreldrene er overvektige, og hun har jo derfor anlegg for å bli det hun å. Hun sov over hos oss nå forrige lørdag, og det første hun spurte etter var selvfølgelig godteri, meg og samboer var enige om at hvis hun ikke spiste godt så skulle vi heller ikke gi henne noe godteri, hun spise en halv skive og mente nå selv at hun var mett og hadde gjort seg fortjent til godteri, dette var ikke vi enige i, og hun fikk derfor ingenting, det var et mas gjennom hele dagen om dette godteriet, men vi sto på vårt. Da vi leverte henne skulle vi spise der, og middagen var klar innen 40 min, da får hun først en is, og så en halv pose med smågodt. Når middagen var klar, skulle hun selvfølgelig ikke ha noe. Og faren vil ikke krangle og hun får sitte å se på tv mens vi spiser. Det er jo ikke rart hun ikke vil ha mat, dette er selvfølgelig ikke min kamp, men vi har såpass mye med henne å gjøre at jeg føler det er feil å ikke gjøre noe også, jeg vet man skal være forsiktig med å blande seg bort i barneoppdragelsen til andre, vi er jo selvfølgelig ikke der hele tiden og ser derfor ikke alt, men vi tilbringer hele dager med de. Det er mange plager som følger med mye sukker, overvekt, tannverk osv. Om hun kunne velge ville hun sikkert ikke hatt det sånn.
Hva tenker dere?

Jeg tenker at han ikke burde ha et barn rett og slett. Han kan ikke ha mye selvinnsikt hvis han ikke skjønner selv at dette kan føre til at barnet blir overvektig som han og barnemoren, og at barnet kan bli feilernært, få problemer med tennene, osv. Han tror sikkert selv han er en snill pappa og at det viktigste er at hun får i seg noe. Selvsagt velger barn godteri fremfor mat. Hadde det vært meg så hadde jeg sagt ifra at godteri er forbeholdt helger, og nevnt det med overvekten hans.

Er jo på grensen til omsorgsvikt dette her. :/

Huff :-( Selvfølgelig gidder ikke ungen å spise mat når magen er full av godsaker hele tiden.. du får lære henne grønnsaksspisesangen fra hakkebakkeskogen :P

Uff! Jeg hadde nok ikke klar å la vær å si noe. Det er jo tydelig at han trenger en pekepinn på hvordan man mater (?) ett barn... O_o

Vet ikke hvordan det er hos andre, men her får ikke sønnen vår juice i hverdagen en gang.. hvertfall ikke godter eller is, og i hvertfall (!) ikke før hovedmåltider..

Godteri før middag og til frokost! Stakkars barn! Uff! Men hvordan i all verden sier man det? Må jo nesten bare si det rett ut til dem? "Det er ikke rart hun ikke spiser når dere forer henne på smågodt før middag."

Jeg synes dette er omsorgssvikt.dette kommer jo ungen til å ta skade av.kanskje få helseproblemer resten av livet.men jeg skjønner at det er vanskelig å blande seg.

Prøv å se på det som at dere gir livet i gave til barnet ved å si det. Faren blir sikkert sur, men kanskje han rett og slett ikke forstår bedre. Jeg er sikker på at han en dag vil takke deg :) Blir han sur nå, så får han bare være det.

De aller fleste foreldre tror at om barnet ikke spiser noe ved ett måltid, så må de supplere med noe annet fordi barnet er sultent. Da blir det fort småspising, en kjeks her og en kjeks der, og ingen gid appetitt til hovedmåltid!
De kjenner rett og slett på sin dårlige samvittighet, og vil lette den ved å gi dem noe godt!

Som pedagog, har jeg ofte mat samtaler med foreldrene! Og de må bare lære seg at et barn spiser når det er sultent! Gjør ingenting om de ikke spiser et måltid, men da må man ikke kompensere med noe annet!
La barna kjenne på sulten og matlysten vil komme:)

De første foreldre vil nok komme i forsvarsposisjon, men da får de gjøre det- også sier man det man anbefaler etterpå:)

Det er det jeg tenker også, de er som oss, og har til tider dårlig matlyst, men det hjelper ikke å fore med godteri, jeg tenker det er viktig å gjøre barnet klar over når vi spiser og at ikke det blir noe mat før neste måltid, om barnet da ikke spiser til middag, så er det kanskje 2-3 timer til neste måltid, de har ikke vondt av å kjenne på at de er litt sultne, vet ikke hva dere tenker om det, men det er hvertfall en måte de kan lære, og ikke true med godteri og div som man gjør. Jeg er nok ikke rette til å uttale meg om dette, da jeg ikke har barn enda, men jeg tenker det er viktig å være konsekvent, og ikke gi etter.

Back
Topp