Barn som ikke leker alene

MammaenTilE

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
Marsboerne 2023
Hei,

Har ei jente på 2,5 år som er ekstremt sosial. Hun klarer altså ikke å leke alene. Omtrent i det hele tatt. Maks et par minutter og da kommer hun superstolt og sier hun har lekt alene. Dette er utrolig travelt da vi føler vi neglisjerer henne ved å gjøre praktiske gjøremål i hjemmet som det å lage middag, rydde, vaske klær osv. hun er alltid rett ved oss. Merker jeg tar meg selv i å bli irritert på henne på grunn av det og det blir helt feil. Ofte må én av oss gjøre praktiske ting mens den andre underholder henne. Vi involverer henne så klart også ofte i gjøremål, men noen ganger må man få gjort ting litt kjapt. Og jeg syns også det er en god egenskap å kunne styre litt på selv (innen rimelighetens grenser så klart) da vi ikke kan sitte på gulvet med henne absolutt hele tiden.
Sikkert vår egen feil som alltid har lekt sammen med henne, men nå kommer det også en lillesøster i mars, så jeg er veldig spent og egentlig litt redd for hvordan det vil gå:( noen som har tips til en sliten mor?
 
Det høres helt vanlig ut, men jeg tror ikke det er deres feil. vi har også hatt det sånn, særlig etter 2,5 år men det har blitt bedre. Han kan leke mye selv nå om han har fått tid med oss først. Men det ble nok ikke bedre før 4 år. Det måtte bare gå seg til av seg selv
Vi fikk også nummer to med 3 års forskjell. Da ble evnen til å leke alene enda dårligere, han slutta vel helt i mange måneder som reaksjon på å få søsken :)
 
Storesøster her var også slik fra hun var lite, det bedret seg et par måneder før lillebror ble født, plutselig kunne hun leke selv og underholde seg selv. Ble gradvis bedre fra hun var litt over 3 og er ganske selvstendig i leken nå som hun er 4 selv om hun gjerne vil leke med oss når vi kan.

De første gangene var vel at vi sa at vi skulle (måtte) gjøre noe (sette på en vaskemaskin, lage middag osv.) og kom tilbake, da hendte det at hun ble så engasjert i leken sin at hun ikke hadde behov for oss. Så vi gjorde ikke stort for å få det til, så er nok mest en utvikling hos henne, kanskje det har med alderen å gjøre, kom i hvertfall på et godt tidspunkt her siden hun greide å underholde seh selv litt når lillebror ble født ;)
 
Godt å høre det er ganske vanlig! :) I bhg også sier de at hun er veldig sosial. Så er jo forsåvidt veldig positivt :)
Får bare fortsette å initiere til alenelek litt og litt om gangen.
Tusen takk for svar alle sammen :)
 
Min er 2,5 år og føler litt på det samme. Hun er ekstremt avhengig at vi voksne tar del i lek. Klarer ikke leke lenge alene, Max noen minutter. Hun et veldig glad i voksne og voksenstyrt aktivitet. Håper det går ssg til snart:)
 
Back
Topp