Barn som holder baby

ECB

Glad i forumet
jeg og lille er nå kommet hjem fra sykehuset. Hun er tre dager ganmel, og de andre barna maser konstant om å få holde henne. Minste er fem år.
Jeg er ikke noe glad i at barn holder nyfødte. Jeg mener de kan godt vente noen uker før de får holde på fanget. Uannsett alder. Men jeg møter en del motstand på dette. Andre sier at de ikke skjønner hvorfor siden barna kommer til å være forsiktige. Ja de er forsiktige. Helt til de glemmer seg og ikke er det lengre.
Hva mener dere om barn som holder nyfødt?
 
Alle søskenbarna har fått holdt, men då har både eg og tanter stått å sett på, samt at vi støtter opp med puter.
 
Jeg tenker det er greit så lenge en voksen sitter ved siden av og følger med. Jeg kommer til å la storesøster her på 20 mnd holde :)
 
Sniker. Så lenge man sitter rett ved siden av er det jo ikke noe i veien for at barna får holde tenker jeg. Her er yngste storesøster tre, og hun får jo ikke til å "holde" som sådan, men det er fast rituale at han ligger litt på fanget hennes på morgenen, og begge to storkoser seg med det. Hun er sååååå innmari stolt, og aldri i verden om jeg ville frarøvet henne den opplevelsen.

ebbde756de159fd6ae6c85b9f3bf32bb.jpg
e7a894eeef2c397527fe891259d63e5e.jpg
 
Hvis de sitter i sofaen/godstol med puter rundt og en voksen som passer på syns jeg absolutt det er greit. Det er jo en stor opplevelse å få søsken og jeg syns det er viktig de får være delaktig og danne bånd til den lille. Fysisk nærhet er viktig i et sånt aspekt :)
 
Lov å holde på fanget når de sitter og en voksen sitter ved siden av. Tror ikke storesøster og lillesøster hadde fått ett godt forhold om de måtte vente mange uker.
 
Jenta mi på tre og et halvt fikk lov å holde lillesøster litt da vi kom hjem fra sykehuset. Hun satt i et hjørne av sofaen, og jeg satt ved siden av henne. Det var jeg som tok initiativet og hun var veldig forsiktig og også veldig stolt. Hun har ikke spurt om å gå holde igjen, så jeg har ikke tatt initiativ til det heller. Men jeg synes det var fint at hun fikk prøve litt. Ga mestringsfølelse og en stolthet over å være storesøster. Hun har også fått trille barnevogna, hjulpet meg å holde smokken på plass, og kastet bleier i søpla. Og hun har vært med på innkjøp osv. Hun synes det er veldig fint å bli involvert
 
Last edited:
Her har storebror på 2 år fått holde lillesøster som er et døgn 2 ganger allerede. Han spør selv om han kan få holde henne og er kjempe stolt når han får holde henne og synes det er kjekt og sitte å kose med henne. Vi sitter selvfølgelig rett ved siden av og passer på. Synes det er viktig at søsken får holde slik at de får et bedre bånd og kontakt med babyen. Tror ikke storebror hadde taklet det å bli storebror like bra om han bare måtte stått å sett på lillesøster. Tror han hadde blitt fort sjalu og følt seg lite inkludert da.
 
Vi kommer nok til å la 2-åringen få holde når lillebror har kommet, men under nøye oppsyn og til velvalgt tidsrom. Hun er veldig aktiv og litt bøllete for tiden, men veldig glad i babyer.

Man kjenner barna sine best selv, så jeg mener det bør være opp til hver enkelt om man lar de holde den helt nyfødte eller ikke.
 
Jeg tenker det er greit så lenge en voksen sitter ved siden av og følger med. Jeg kommer til å la storesøster her på 20 mnd holde :)

Helt enig!

Jeg tror også det at søsken får holde minsker sjansen for sjalusi og følelsen av at babyen "tar" foreldrene.
 
Jeg er heilt for at andre barn holder nyfødte.
Di vil jo være der, være nyskjerrige, di er jo stolte storesøsken.
 
Mine er store da, 12 og straks 10, og kommer til å få holde allerede på sykehuset hvis de rekker å besøke oss før vi drar hjem. Datteren min elsker babyer og har holdt mange av dem allerede, dønn forsiktig. Den opplevelsen vil jeg ikke frarøve dem, særlig ikke kommende storesøster som gleder seg som bare det!

Ellers tenker jeg at så lenge en voksen er rett i nærheten og man har støtte i puter og en god stol/sofa, så går det greit.
 
Så lenge de sitter ordentlig og har baby i fanget under oppsyn av en voksen så ser jeg ikke noe problem i det [emoji4] storesøster er 2 år og 4 måneder her, men får stadig vekk holde lillesøster [emoji173] hun sier fra selv at hun vil passe på lillesøster og da legger vi henne i fanget hennes, hun koser og kysser på henne, ler litt og koser seg [emoji173] plutselig er hun fornøyd med å holde..
 
jeg og lille er nå kommet hjem fra sykehuset. Hun er tre dager ganmel, og de andre barna maser konstant om å få holde henne. Minste er fem år.
Jeg er ikke noe glad i at barn holder nyfødte. Jeg mener de kan godt vente noen uker før de får holde på fanget. Uannsett alder. Men jeg møter en del motstand på dette. Andre sier at de ikke skjønner hvorfor siden barna kommer til å være forsiktige. Ja de er forsiktige. Helt til de glemmer seg og ikke er det lengre.
Hva mener dere om barn som holder nyfødt?
Sitt sammen med de. Evt la de ligge inntil hverandre, la baby ligge oppå søskene om du synes det er skummelt at de holder. Tror du ødelegger mye for søskene om de må vente mange uker på å få holde og være med babyen.
 
Her har både storesøster og søskenbarn fått holde , men de må sitte godt planta i sofaen eller senga med tilsyn av voksen.
IMG_0380.JPG

Storesøster har også skifta bleie ( med hjelp fra pappaen ) og gitt henne flaske ( sammen med meg)

Hun har spurt om å få bære og holde henne når hun går også. Det har hun fått gjort en gang fra badet og inn i stua til meg , men det var med pappaen som også holdt henne godt.

Hun får ikke gå eller holde henne alene da jeg syns det er alt for skummelt.
 
Sitt sammen med de. Evt la de ligge inntil hverandre, la baby ligge oppå søskene om du synes det er skummelt at de holder. Tror du ødelegger mye for søskene om de må vente mange uker på å få holde og være med babyen.
De får ligge inntill i sofaen/sengen. At baby ligger innerst og søsken ytterst.
 
Tenker det samme som de fleste over her, at med tilrettelegging skal både 6åringen og 2åringen holde baby :)
 
Sniker jeg også, her er å holde babyen dagens høydepunkt og dagen både starter og slutter med det. Tror storebror på 4 hadde blitt utrolig lei seg om han ikke fikk lov. Legger ved bilde fra 2 levedag der han har lillesøster oppå seg, se så stolt han er! :Heartred
 

Vedlegg

  • Screenshot_20180718-222857.jpg
    Screenshot_20180718-222857.jpg
    466,2 KB · Visninger: 86
Hiver meg på resten! Under oppsyn av voksen! Storesøster er jo så stolt [emoji7]
 
Back
Topp