Barn som gjør rampestreker når slutter de?

Agnete

Forumet er livet
Jeg blir litt små rar, det er noe nytt hver eneste dag med barnet mitt. I dag var hele doen og håndkleholderen smurt inn med tannkrem. En annen dag var hele doen stappet med dopapir, og dagen før der så var det tegnet på en pyntegjenstand, Beste er jo at navne blir skrivet så vi vet hvem den skyldige er :p Jeg har en lang liste for å si det sånn, jeg begynner å bli litt sliten av det.
De to minste mine holder på sånn og den ene er nok verre enn den andre. Og dette har foregått siden de lærte seg å krabbe. Så hva gjør man og hvordan får man de til å slutte?

Vi følger med dem hele tiden. Alt som er av tegne og skrivesaker er låst inn i ett skap. De har klart å gjøre det 3 ganger for det. Første gangen var det ikke innelåst. Andre gangen lå det noe i en veske som vi hadde glemt. Tredje gangen tok de to minste penalet til eldste, så nå henger sekken på høy knagg så de to minste ikke får tak i den. Do får de ikke gå på uten oss. Men vi har en kvadrat meter fordel. Vi bor i en leilighet med 3 barn. Så har full kontroll sånn sett. Bare så dumt når man må på do selv. Så derfor låses alt inne. Har ett skap, ett omgjort vinskap og ett hjørneskap med lås, de skapene er alle kjempe gamle. Fjernet knotter på seksjon og vitrineskap så de ikke kommer inni der. De to minste er skikkelig rampete. Måtte ikke barnesikre noen ting med eldste.

Vi følger med dem hele tiden. Alt som er av tegne og skrivesaker er låst inn i ett skap. De har klart å gjøre det 3 ganger for det. Første gangen var det ikke innelåst. Andre gangen lå det noe i en veske som vi hadde glemt. Tredje gangen tok de to minste penalet til eldste, så nå henger sekken på høy knagg så de to minste ikke får tak i den. Do får de ikke gå på uten oss. Men vi har en kvadrat meter fordel. Vi bor i en leilighet med 3 barn. Så har full kontroll sånn sett. Bare så dumt når man må på do selv. Så derfor låses alt inne. Har ett skap, ett omgjort vinskap og ett hjørneskap med lås, de skapene er alle kjempe gamle. Fjernet knotter på seksjon og vitrineskap så de ikke kommer inni der. De to minste er skikkelig rampete. Måtte ikke barnesikre noen ting med eldste.
Barna mine er nok litt for store til at jeg kan fotfølge barnet overalt, barnet har eget penal som brukes på skolen, og barnet må få litt privatliv på do. Men dette gjorde jeg når de var mindre da :)

Så morsomt at barnet skriver navnet sitt da:P Da er det ikke så mye å lure på hvem den skyldige er. Yngste min driver med litt tull nå og da. Blir det helt stille( han er forholdsvis bråkete) så vet jeg det er noe tull på gang. Da er det ofte for sent da:P Går seg vel til håper jeg. Han er 4 år.

Barna mine er nok litt for store til at jeg kan fotfølge barnet overalt, barnet har eget penal som brukes på skolen, og barnet må få litt privatliv på do. Men dette gjorde jeg når de var mindre da :)
Ja og nei. Sekken skal ikke røres utenom lekser. Jeg går inn hvis de bruker unaturlig lang tid eller jeg hører noen lyder som ikke skal være der. Men vi har jo som sagt kvadrat meter fordel så vi hører ganske ofte om de gjør noe de ikke skal. Hadde nok vært anderledes med ett stort hus. Jeg er også hjemme hele tiden. Var litt på hytta nå og eldste var litt alene. Men hu gjør liksom ikke noe galt når hu er alene. Gutta spørs om får være alene. Hehe.

Her har mine lært hva de får lov til å ikke og at det blir konsekvenser hvis de gjør noe de ikke får lov til. Da har jeg unngått den type rampestreker du nevner. Men når det er sagt så vil barn alltid være barn og rampestreker vil jo alltid være en del av det å teste ut grenser.

Her har mine lært hva de får lov til å ikke og at det blir konsekvenser hvis de gjør noe de ikke får lov til. Da har jeg unngått den type rampestreker du nevner. Men når det er sagt så vil barn alltid være barn og rampestreker vil jo alltid være en del av det å teste ut grenser.
Det får konsekvenser her også, jeg oppdrar barna mine. Men det fungerer ikke på dette ;)
De er høflige, snille barn som bare får skryt både når de gikk i barnehagen og nå skole. Men noe får jeg ikke bukt med å det er disse påfunnene.

Så morsomt at barnet skriver navnet sitt da:p Da er det ikke så mye å lure på hvem den skyldige er. Yngste min driver med litt tull nå og da. Blir det helt stille( han er forholdsvis bråkete) så vet jeg det er noe tull på gang. Da er det ofte for sent da:p Går seg vel til håper jeg. Han er 4 år.
Å denne stillheten, den har jeg alltid kunne "fersket" den mellomste med. Men den minste er mer slu.. så der får jeg ikke fersket då ofte som jeg skulle ønske.
Men ja kjekt med autografen synes jeg :p haha

Det får konsekvenser her også, jeg oppdrar barna mine. Men det fungerer ikke på dette ;)
De er høflige, snille barn som bare får skryt både når de gikk i barnehagen og nå skole. Men noe får jeg ikke bukt med å det er disse påfunnene.

jeg sier ikke at du ikke oppdrar barna dine, skrev bare hva som fungerer her. Du spurte jo om hvordan man får de til å slutte og grensesetting og konsekvenser er det som fungerer her på de tingene som du nevnte i innlegget. Skrev også at små rampestreker er vanlige hos barn, uavhengig av konsekvenser og høflighet.

jeg sier ikke at du ikke oppdrar barna dine, skrev bare hva som fungerer her. Du spurte jo om hvordan man får de til å slutte og grensesetting og konsekvenser er det som fungerer her på de tingene som du nevnte i innlegget. Skrev også at små rampestreker er vanlige hos barn, uavhengig av konsekvenser og høflighet.
Slik du skrev det så fremstod det veldig slik at mine gjør ikke sånn for de har lært og fått konsekvenser og enn viss antydning til at det er løsningen på mitt problem.
Så misforstod jeg så beklager jeg det!
Men det er forskjell på barn, jeg har også en som aldri har gjort seg, hadde aldri turt og står i dag med ganske store øyne over at den minste tør sånn. Jeg har ikke noen flere konsekvenser å gi da det ikke når inn og barnet gir rett og slett litt f i hva som skjer. Barnet er ikke spesiell liten lenger heller.

Mine to barn er allerede 10 og snart 12, er 32 uker i dag med lillemann og kan ikke vente til han begynner med disse rampestrekene for å være helt ærlig :joyful:
Plutselig er de så store at du kommer til å savne de uskyldige små barnestrekene. Så lenge de ikke er gjort for å være slemme osv så tenker i hvert fall jeg at det er sånn det er med småbarn, hehe. Mitt tips:ikke kjøp dyre møbler osv når de er små, de blir tegnet på, og det har sin sjarm det og:p

Heldigvis så er ikke mine sånne som tegner og skriver på bord vegger mm. De er 9,7 og 5 år.
De hadde en periode der de lekte litt me såpa og sjampo på do:p blev fort tomt men de 2 eldste måtte jeg snakke med et antall ganger og forklare at det var dyrt at kjøpe in såpe. Eller så tog jeg vekk såpa sjampo noen ganger og når de skulle bruke det sa jeg det er tomt før dere valgte heller att leke med det. Etter hvert så slutte de. Han minste er skjønn før han leker ikke med såpe og er ærlig når jeg spør hvem er det som har lekt med såpe :p

Desemberbarnet mitt hadde en lengre periode med tegning på vegger og skap med tilfeldige blyanter og maskara hvis hun fant det, men det dabbet av i løpet av barnehagen.
Kan ikke huske at det har skjedd etter at hun startet i 1. klasse.

Håper at det er en forbigående fase hos deg også Agnete :)

Tegne/malestund med meg er populært her hos oss. Da ender kreativiteten i på ark i det minste :)

Mine er slike som snoke i skap. Særlig eldste men kvar gong hittil så seie eg navn hennes og så lure hu på korleis eg visste det..Røngtensyn fra stua og inn på kjøkkenet:D

Bare nysgjerrig - i hvilken alder har rampestrekene vært verst/hyppigst?
Har ellers ingen erfaring å dele enda, for jeg har bare en 3-åring som er alvorlig opptatt av regler, og det er medfødt tror jeg :hilarious:

Kanskje legge tegnesaker på do, siden kreativiteten oppstår der? Eller et eller annet å henge fingrene i som er skrudd fast i veggen?

Er en grunn til at vi fjerna tusjer for lenge siden:P Ble ikke brukt på ark for å si det sånn:rolleyes:

Min gutt tester også grenser slik, hele tiden! Virker som nei betyr hurra gjør mer av dette! Dette gjelder alle i familien vår. Mine foreldre, deres kjærester, søsteren min, mannen min og meg. Rett å slett de som er nærmest han. Heldigvis virker det som at han ikke tester og finner på ting i barnehagen, og håper jeg slipper å høre om ting han har funnet på der.

Ennå så er jeg en mamma som liker at han lager fine tegninger på dodøra.

Jeg blir litt små rar, det er noe nytt hver eneste dag med barnet mitt. I dag var hele doen og håndkleholderen smurt inn med tannkrem. En annen dag var hele doen stappet med dopapir, og dagen før der så var det tegnet på en pyntegjenstand, Beste er jo at navne blir skrivet så vi vet hvem den skyldige er :p Jeg har en lang liste for å si det sånn, jeg begynner å bli litt sliten av det.
De to minste mine holder på sånn og den ene er nok verre enn den andre. Og dette har foregått siden de lærte seg å krabbe. Så hva gjør man og hvordan får man de til å slutte?
Kan du legge til rette for kreative aktiviteter hjemme i organiserte former?
Er helt normalt det du beskriver og vil bare til de er voksne i en eller annen form:hilarious:

Back
Topp