Barn som er redd for hunder

Ikke i bruk

Forumet er livet
Jeg trenger litt hjelp jeg...
Sønnen min på 8 år er livredd hunder, iallefall mormora sin hund. Dette er en valp, som vil hoppe og leke og slikt.
Små hunder er han ikke redd, og han løper heller ikke å gjemmer seg om vi ser en hund ute, men han unngår de så mye han kan.
Hva burde jeg gjøre??

Er han redd store, rolige hunder? Skjønner jo det kan være skremmende hvis de hopper og sånn, spesielt hvis det er en valp med litt størrelse på.
Vanskelig situasjon, men høres jo ikke ut som om han har helt fobi. Kanskje lære ham litt hva han kan si og gjøre når hunden hopper?

Er han redd store, rolige hunder? Skjønner jo det kan være skremmende hvis de hopper og sånn, spesielt hvis det er en valp med litt størrelse på.
Vanskelig situasjon, men høres jo ikke ut som om han har helt fobi. Kanskje lære ham litt hva han kan si og gjøre når hunden hopper?

Han vet at han skal holde flat hånd frem og ikke gi hunden kontakt, eller snu ryggen til.

Om han er redd store rolige hunder... noen ganger. Veldig opp og ned altså.

Han vet at han skal holde flat hånd frem og ikke gi hunden kontakt, eller snu ryggen til.

Om han er redd store rolige hunder... noen ganger. Veldig opp og ned altså.
Hmm, ok. Veldig vanskelig altså. Men de sier jo at det eneste som hjelper, er å eksponeres for det man er redd for. I trygge rammer, forsiktig, i barnets eget tempo. Forstår godt at han ikke liker at hunder hopper, det gjør ikke jeg heller. :p
Kanskje mormoren kan bli litt flinkere til å holde hunden når dere kommer på besøk? Sånn at den ikke hopper så fælt?
Og ellers være rundt litt roligere hunder, sånn at han ser at de ikke de ikke er farlige.

Er litt redd for hunder selv jeg, og har alltid vært det tror jeg. Noen hunder går bra, men er alltid skeptisk i starten iallfall. Kan dessverre ikke si at noe har hjulpet på å bli mindre redd, annet enn at det hjelper at jeg vet de er i bånd evt at de er rolige. At det går på mine premisser å nærme meg hunden og ikke omvendt. Guttungen er også redd, men han er bare to år og ikke vant til noen dyr så det er forståelig.

Du ver ikke om noen aom har en snill, rolig hund han kan omgås? Så han kan lære at hunder og kan være rolige?

Vet om ei som var redd store hunder, og fikk nærme seg en rottweiler på egne premisser. Det hjalp veldig.

Gutten min, som er enda eldre enn din, er dessverre livredd hunder bortsett fra morfar sin. Han ble bitt i kinnet helt uprovosert (det vet jeg, for jeg gikk sammen med ham) av en hund mens han var på vei til skolen og etter det har hunder absolutt IKKE vært greit. Han går laaaaangt unna alle hunder han møter. Morfars hund er snill som dagen er lang, meget veloppdratt. Den har vært i hans liv helt fra han var nyfødt. Heldigvis går det veldig greit å være sammen med den og kose med den. Har ingen gode råd annet enn å være sammen med ham, vise at du er trygg på hundene dere møter og vise ham hvordan man møter og koser en hund.

Min hundeskrekk er ikke over :( Klarte aldri å bli kvitt den.. Selv om alle sa at hundene deres var så snille og søte.

Jeg ville ha lest bøker om hunder, sett på programmer om hunder, snakket om hunder og gått tur med hunder som er rolige og snille. La ham få ha kontrollen ved feks å få hunden til å sitte, ligge, gi labb osv og gi hunden godbit.
Det er ikke alltid at fobier har en logisk grunn.
Jeg er livredd edderkopper og skjønner ikke hvorfor, de er små og ufarlige her i Norge.

Ungå valper. Selv om valpen er snill og god som bare det så vil ein valp alltid søke kontakt og leke. Finn ein voksen og rolig hund barnet kan blir kjent med og trygg på.
Her har vi ein stor hund på 1 år. Men den var jo liten når vi fikk han. Så mine barn er vandt til den og at den er blitt stor. Men alle barn som kommer på besøk er redd pga str og han er valp som vil leke. Så da tar vi hunde ut når vi har andre barn på besøk.

Det er helt vanlig. Vi har en stor, litt vill hund. Her i huset tror jeg det er flere som er skeptisk/redd enn de som ikke her det.

Med han som er mest redd holder vi han helt unna. Men en del av de andre har jeg han bare under kontroll og nekter han å hilse... Når ungene viser interesse får de gjerne han til å gjøre triks, og kan kaste godbiter til han (jeg har han fremdeles under kontroll slik at ikke går bort).

Jeg tenker det er lurt å ikke presse de...

Back
Topp