Barn som er på besøk - spise opp maten

Jentene våre spiser som regel opp, men ingen tvinges til og spise mer enn de klarer. Minsten er ikke mer en 2 år, så sjeldent han spiser opp:)

Hos oss praktiseres det ikke å måtte spise opp, det gjelder både barn, foreldre og besøk :) Vi understreker viktigheten av å smake på alt og jeg synes det er greit å lære barna at det fint går an å forsyne seg flere ganger, men jeg ser ikke at det kommer noe godt ut av å måtte tømme fatet.

Nå kjenner jeg jo min sønn såpass at jeg skjønner når han rett og slett ikke har tid/ lyst til å spise. Da blir vi som oftest enige om at han kan spise for eksempel tre biter til og så er han unnskyldt. Er han tydelig mett, er det helt greit at det ligger mat igjen.

Jeg ser ikke noe problem med at barn, etter hvert som de blir store nok, lærer seg til at de ikke skal forsyne seg med mer enn de mer eller mindre klarer å spise opp. Det er bedre å heller forsyne seg flere ganger enn å lesse oppå en stor porsjon for så å ende opp med å kaste halvparten gang etter gang. Jeg synes ikke det er spisepress, men heller at de kan lære seg til å kjenne etter hvor sultne de er for så å forsyne seg deretter. Om det skulle ligge igjen en bit eller tre og man er mett, så får nå det være, men om man stadig må kaste store deler av maten de selv har forsynt seg med, så synes jeg at de kan bli forklart at neste gang bør man kanskje ikke ta på så stor porsjon. Når det gjelder barn som er på besøk, så får nå de gjøre som de vil, for jeg orker ikke å oppdra andres barn, men hvis det er noen det ofte gjentar seg med så går det jo an å si i fra på en grei måte.

Men det går da virkelig ann å snakke med barna, og få en følelse av om de er litt eller veldig sulten... Og lære dem å forsyne seg flere ganger, ved å ta oppå mindre porsjoner til dem flere ganger, fra de er små :)
Man lærer matvaner hjemme, der er det lov å bomme litt på mengder og hva ting smaker ;) Men når man da kommer til noen andre på besøk synes jeg at det er bordskikk av både barn og voksne å spise det som blir servert (heller forsyne seg lite) og spise opp det man tar.... Man tåler å overspise en gang i blant om man er på besøk og har tatt en potet for mye ;)

Tvinger aldri mine barn til å spise opp, men vil helst at de smaker en bit ihvertfall :)

Men seriøst ....hvorfor? Hvorfor skal de presse seg til å spise etter man er mett? Hvorfor er det høflig?

Men seriøst ....hvorfor? Hvorfor skal de presse seg til å spise etter man er mett? Hvorfor er det høflig?

Tenker det er forskjell på alder og om de forsyner seg selv. Forsyner de seg selv så mener jeg på sikt de må lære å ta litt mindre og heller forsyne seg to ganger;)

Så da straffes de med at de skal overspise? Istedenfor å si at neste gang tar du litt mindre?

Her i huset tvinges ingen til å overspise, men skolebarna (som avgjør selv hvor mye de vil ha på tallerkenen) oppmuntres til å ikke ta mer enn de orker, og heller forsyne seg flere ganger. En gang iblant kan man feilberegne, men når barna begynner å bli større, bør man kunne forvente litt mer av dem. Det sløses etter min mening altfor mye med mat (og annet) i dag, og jeg ønsker å lære barna at dette ikke er ok. Måtehold er ikke så dumt! Seksåringen kan tidvis være veldig småspist, og motiveres til å ta noen biter til dersom hun har spist lite. De små barna (som jeg forsyner) får små porsjoner i flere omganger og spiser til de er mette. Hunden tar seg av restene deres, og er det rester i kjelene, prøver jeg å bruke det senere.

Helt enig. Vi gjør jo ikke det vi heller :)

Forsyner de seg selv bør de spise opp tenker jeg...

Hvis barnet har tatt på selv og alt for mye, så bør man jo si at barnet må huske på det til neste gang, men ikke tvinge det til å spise opp.
----
Jeg kan gjøre den feilen jeg også, men jeg har en sånn automatikk at jeg MÅ spise opp alt. Ble fortalt da jeg var liten at det burde man gjøre. Det var høflighet. Det henger i fortsatt, men av og til må jeg bare sette ned foten og si til meg selv at "nei, du MÅ ikke spise opp. Du er METT, veldig mett." ;) Jeg er blitt flinkere til å ta på mindre mat på fatet, da. ;)

Så lenge barna ikke er underernærte, ser jeg ikke noe problem med at de må vente til neste måltid hvis de ikke spiser. Men de får ikke noe før! Er generelt nesten aldri spising mellom måltidene her.

Jeg syns det er viktigst at det er god stemning rundt bordet, og at barna får gode assosiasjoner til å spise - på en sunn måte. Jeg er streng på at de må sitte til vi er ferdige, men ikke til at de må spise opp. Av og til spiser de opp alt, av og til bare noen biter, og av og til ingenting (de er 2 og 3). Syns også de skal lære å takke for maten, og har null-toleranse på "æsj" og "liker ikke". Er ellers enig med dere som skriver at litt større barn bør lære å ikke forsyne seg med mer enn de orker.

Back
Topp