Barn som barnevakt?

Jeg syns det høres innafor ut hvis ungene er komfortable med det :) Niåringen min vet hva hun skal gjøre om det blir brann og seksåringen vet han skal gjøre som storesøster sier. Har skjedd en gang at jeg har reist på butikken 10 minutt unna mens de satt og så tv. Tlf tilgjengelig og jeg ringte for å høre hvordan det gikk midt i handleturen.

Last edited:
Har diskutert litt med en venninne ift hva som er innafor og ikke angående barn som sitter barnevakt for småsøsken. Og for å få litt flere innspill tenkte jeg å høre hva folk her inne tenker.

Så... Hva tenker dere om at gutt på 10år passer lillebror på 5 etter at han har lagt seg? Er snakk om at forelderen drar i butikken en halvtimes tid rett i nærheten og har lyd på tlf. 10åringen har tlf å nå forelderen på.
Har hendt at vi har dratt en kjapp tur på butikken etter 6 og 8-åringen har lagt seg, imens (snart) 12-åringen har ansvaret hjemme. Men da alltid med lyd og strøm på telefonen, og en plan for hva de skal gjøre i kriser. Butikken er en kilometer unna..
Det kommer vel mye an på ungene også.

Jeg tenker det er en ting å fortelle barn hva man skal gjøre ved Brann, men om det brenner kan man lett få panikk og ikke huske hva man skal gjøre eller hva man bør gjøre.
En Brann kan spre seg fort dessverre

Da jeg var 10 passet jeg baby og 3-åring alene ofte for en nabo. Hadde ikke gjort det samme selv så det er sagt, men husker jeg tok det veldig seriøst. Fikk klar beskjed hva som skulle gjøres ved brann, hadde tlf jeg visste å bruke, og nabo som kunne komme på 2 min. Hadde lett gjort det beskrevne med 5 og 10-åring hvis det var en ansvarlig 10-åring! kjører ikke sjelden 5-10 min avgårde med 3 av mine hjemme, 8-åringen passer da godt på og vet hva å gjøre hvis diverse skulle skje.

Som de over skriver. Kommer ann på modenhet. Her har mellomste som er rundt samme alder fint kunne sitte barnevakt for noen som er 3+ uten problemer. Hun har passet barn i 3+ alder siden hun var 9 ganske så hyppig (ikke søsken). Aldri bydd på problemer. Men eldstemann her kunne aldri gjort det, selv om han er 5.5 år eldre enn mellomste. Alt handler om modenhet og ansvar hos ungen.

Kommer an på begge barna. Jeg tror fint min 13,5 åring kunne passet et barn som sover og eller har et rolig vesen. Lillesøster på 1,5 år tror jeg derimot hadde utfordret i så stor grad at det ville blitt en dårlig opplevelse for alle.. :jimlad:

Jeg tenker det er en ting å fortelle barn hva man skal gjøre ved Brann, men om det brenner kan man lett få panikk og ikke huske hva man skal gjøre eller hva man bør gjøre.
En Brann kan spre seg fort dessverre
Helt enig med deg i dette, derfor viktig at man faktisk har brannøvelse i hjemmet også. Det har vi hvert år, og da det først brant (komfyrbrann) kom gutten min som nå blir 6 (han var 3år da) løpende rett til meg uten at jeg trengte å si noe for at vi skulle gå samlet ut :)

Kommer an på modenhet. Noen tiåringer kan ikke være alene med seg selv engang :P Men jeg tenker ja; når det er for 30-45 min ish.
Jeg har ei på 11,5 år, og kunne godt hatt henne til å passe søsteren (4) i en time uten problem, som våken.
Jeg pleier som regel heller ta med med minste dog, og sjeldent jeg gjør noe utomhus etter barnas leggetid.

Kommer an på modenhet. Noen tiåringer kan ikke være alene med seg selv engang :p Men jeg tenker ja; når det er for 30-45 min ish.
Jeg har ei på 11,5 år, og kunne godt hatt henne til å passe søsteren (4) i en time uten problem, som våken.
Jeg pleier som regel heller ta med med minste dog, og sjeldent jeg gjør noe utomhus etter barnas leggetid.

:laughing001:laughing001:laughing001:laughing001

Hadde gått helt fint her med min 10 åring med tanke på hvor pålitelig hun er. Også er butikken i gåavstand her da.
Sånt får nesten magefølelsen avgjøre

Helt enig med deg i dette, derfor viktig at man faktisk har brannøvelse i hjemmet også. Det har vi hvert år, og da det først brant (komfyrbrann) kom gutten min som nå blir 6 (han var 3år da) løpende rett til meg uten at jeg trengte å si noe for at vi skulle gå samlet ut :)
Brannøvelse er super viktig

Personlig ville jeg ikke lagt det ansvaret på en 10-åring. For det er mye som "kan" skje. Ja, det skjer jo mest sannsynlig ikke, men det kan. Og det kunne jeg ikke levd med.

10 åringen her har ikke fått passet 5 åringen.
15 åringen er faktisk en bedre barnepasser enn 20 åringen, så det kommer helt an på modenhet og hva de klarer å stå i om noe skjer.

Har latt 14 åringen passe 2 åringen en times tid. Leketid, ikke tatt hånd om legging etc.

Back
Topp