Barn som barnevakt?

NoraKondora

Andre møte med forumet
Har diskutert litt med en venninne ift hva som er innafor og ikke angående barn som sitter barnevakt for småsøsken. Og for å få litt flere innspill tenkte jeg å høre hva folk her inne tenker.

Så... Hva tenker dere om at gutt på 10år passer lillebror på 5 etter at han har lagt seg? Er snakk om at forelderen drar i butikken en halvtimes tid rett i nærheten og har lyd på tlf. 10åringen har tlf å nå forelderen på.

Kommer an på modenheten på 10-åringen tenker jeg. Og hvor langt unna butikken er.
10åringen er flink han altså. Og er vant til å være hjemme alene uten problem etter skoletid og kan fint være hjemme alene et par timer en lørdags formiddag eller lignende ellers. Butikken er 2-3min med bil

Føler meg veldig delt hva jeg tenker selv egentlig... Litt i gråsonen kanskje. Har en 9åring selv som jeg ikke tror jeg ville latt ha ansvar på den måten, men nå er dem veldig ulike disse to da.

Hadde ikke gitt det ansvaret til han på snart 12 her. Men det kommer jo an på modenhet. Selv var jeg passepike fra 13års alderen for andre, passa mine småsøsken mye før den tid, men var moden for alderen. Kan også være forskjell på modenhet mellom jenter og gutter også sånn utenom å kun tenke alder.

Nei, synes det er for ungt:wideyed: Ville latt min 14-åring gjøre det om vi hadde behov for det, men har ikke selv gjort det ennå:)

Hvis man tenker at 10-åringen er ansvarlig nok så tenke jeg ja :) og mulighet for å ringe, samt kanskje avtale om at han kan hente en nabo om noe skjer, dersom det er mulig.
Jeg passet kusina mi fra jeg var 13 år, skiftet bleier og badet henne alene og ga flaske. Det var noen i huset da, men ikke inne på badet. Synes det virker sprøtt å la en 13 åring gjøre sånn alene med 4 måneder gammel baby. Men jeg vet jo selv at jeg passa godt på og antar tanta mi så at jeg var moden og ansvarlig for alderen.

Har diskutert litt med en venninne ift hva som er innafor og ikke angående barn som sitter barnevakt for småsøsken. Og for å få litt flere innspill tenkte jeg å høre hva folk her inne tenker.

Så... Hva tenker dere om at gutt på 10år passer lillebror på 5 etter at han har lagt seg? Er snakk om at forelderen drar i butikken en halvtimes tid rett i nærheten og har lyd på tlf. 10åringen har tlf å nå forelderen på.
Om 10-åringen er moden og føler det komfortabelt selv, så er det ikke noe i veien for det med den ordningen du beskriver (2-3minutter unna med bil og tlf tilgjengelig)

Min er 9 og om et år har jeg null problemer med at hun ser etter broren sin som da er halvannet - verken i våken eller sovende tilstand, hvis jeg skal på butikken og handle mat.
Så jeg hadde ikke hatt problemet med det scenarioet du beskriver, så sant begge ungene er trygge på hverandre da :)

Jeg synes det er innafor. 5åringen sover, i utgangspunktet ikke mer å gjøre enn å være der. Ved brann mm må 10åringen vite hva man gjør, og det gjør de jo.

Synes det er mer tvilsomt å la barn passe barn jo yngre de minste er, og hvis de er våkne. Da er det helt andre ting som må passes på, kvelning v mat og at de kan skade seg ved å falle mm noe en tiåring kanskje ikke kan forutse. Å passe en sovende 5åring må nå være enkleste barnepass man kan ha, og når foreldre kan komme hjem på 5 minutter er det overhodet ikke uansvarlig.

Jeg gikk fra storesøster med lillebror da hun var 10/11 og han 5/6. Men da gikk jeg vel bare på dagen en times tid mens jeg handlet eller tok meg en løpetur om de ikke ville være med ut.

Nå er hun straks 13 og kan fint holde minste (10mnd) med selskap om jeg må innom butikken. Hender også hun passer på henne en time etter leggetid om jeg tar meg en løpetur i nabolaget :-)

Hun har telefon såklart, og er vel den ansvarligste personen jeg vet om :-)

Her klarer ungene å være alene hjemme hvis jeg er på butikken, men jeg lar de bare være alene hjemme hvis jeg feks bare skal ha et brød. De er 5og 7 år, og de er veldig fornøyde da :) er borte mals 10 minutter, med telefon.

Hvis 5 åringen sover og man vet at han som regel sover godt hadde jeg gjort det dersom 10 åringen tidligere har vist at han er moden for det. Men ikke noe mer enn en halvtime tenker jeg. Er veldig individuelt hvordan man er som person, så det er jo ingen fasit her :)

Vanskelig men hadde ikke gått om det ikke var en kjapp tur i butikken, ikke brukt super lang tid i butikken. Men jeg er litt usikker med tanke på brann og barn som sover… redd for eldste bare hadde gått ut og ikke tatt med sovende søsken

Her er storesøster på 9 år gjerne barnevakt for lillebror på 4 år, men alltid når han sover, med mobil hun kan nå oss på og med naboer hun kan gå til om det er noe.

Nå er det ikke lenge hun er barnevakt og aldri når han er våken MEN hun klarer fint å håndtere om han skulle våkne og ved brann osv vet hun hva hun skal gjøre.

Nei, det synes jeg ikke er greit i det hele tatt. Barn bør ikke ha ansvar for andre barn på den måten. Jeg hadde ikke latt en 15-åring ta vare på mine barn, selv om jeg satt barnevakt som 15 selv. Jeg vil kun ha voksne barnevakter. Minimum 18 år

Det tenker jeg er helt greit så lenge man er tilgjengelig for å komme kjapt hjem.

Jeg ville tenkt at det går helt fint, gitt at begge barna er klar over situasjonen, 10-åringen vet hva som skal gjøres i diverse situasjoner og at eldste er moden for dette.

Back
Topp