Barn som ødelegger leker

MariaS

Forumet er livet
VIP
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberlykke 2016
♡Julekulene 2021♡
Har to gutter på 5 og 3 år. De ødelegger leker og ting og tang hele tiden føler jeg.
Er det virkelig normalt å ødelegge så mye? Så fort?
De har f.eks fått gavekalender i år (mamma dukket plutselig opp med en halv kalender til hver), og 2 av 4 leker har de ødelagt allerede :rolleyes: Virker som de gjør det med vilje også :rolleyes:

Vær så snill si meg at det er flere som har slike unger og at det er helt normalt i denne alderen :hilarious:

Våre er også sånn. Men når vi fjerner leker så blir de bedre i en periode til det er fylt opp igjen. Virker som de blir destruktive med mange leker. Jeg var aldri sånn, men vi hadde nesten ikke leker.

Kanskje de har litt for mange leker?
Vi prøver å lære vår og ikke kaste og behandle ting pent, men kan ikke si noe for om det hjelper når han blir eldre. Så jeg vet ikke om det er vanlig eller ei. Men tenker barn før i tida, da man ikke ar så priviligert med masse leker, heller ikke ødela de 5 lekene man hadde :)

Har ingen på 5 jeg da, men han på 3 trenger absolutt hjelp til å ta vare på lekene sine ja :p Det hender jeg må ta bort leker som han plutselig vil ødelegge. Da er du for liten, sier jeg og så fjerner jeg det, eller lar han få en sjanse til på å ikke ødelegge.. så det er nok ikke så veldig unormalt i den alderen ihvertfall.. :rolleyes: og det kan jo som nevnt over her ha noe med at unger har ofte veldig mye leker idag.. vi kunne sikkert ha fjerna 80% av lekene på rommet hans :p

Mine blir 5 og 3 rett over nyttår. Det hender jo at leker blir ødelagt. Gutten på straks 5 kan tygge på småleker og ødelegge dem. Søsteren på straks 3 har leker som han egentlig ikke får lov til å leke med. Hun tar bedre vare på ting enn han. Så dyre leker vi er redde for skal bli kastet i gulvet, får han igrunn ikke røre. Han kan være forsiktig han også, men han skjønner ikke eller bryr seg ikke om at Lekene ikke tåler å bli kastet på og spist på

"Godt" å lese at vi ikke er alene om å ha det sånn :)
Ja, de fleste lekene blir nok rydda bort nå. Er så lei av å finne småbiter fra leker rundt omkring, leker med skarpe kanter osv.
Fatter ikke hvorfor de absolutt skal tygge på alt heller :hilarious:

Min fireåring er også sånn. Jeg truer med å kaste om de ikke tar vare på tingene. Ting som er knekt havner i bosset og det viser jeg dem mens jeg sier at det blir ikke kjøpt en ny.

Jeg hadde en tråd om akkurat lik situasjon for en stund tilbake om min (da) 3åring, hun er 3,5 og er blitt bedre :p
En periode fikk hun ikke lov å drive med bøker og bamser, for hun rev alt i fillebiter :nailbiting:

Jeg svarer generelt her, men enten så har de ikke selvkontroll (for unge), eller så har de ikke respekt for lekene (for mange) eller at lekene er av dårlig kvalitet siden de fort blir ødelagt. Det å ødelegge noe/rive opp noe gir også en form for mestringsfølelse. At de føler seg sterke og vil teste ut hva mer de klarer. Å ta vekk slikt som de kan ødelegge, og heller la de holde på med ting som tåler mye, vil nok være en god strategi. F.eks. leker i solid tre fremfor plast osv.
Og ellers ikke kjøpe inn leker. Bytt/returner leker om de får de i gave. Handling må få synlige konsekvenser, og ødelegger de bare, så må tingene bli borte/erstattes med ting som ikke lar seg ødelegge. Eller gi de ting som er ment for å rives opp? F.eks. kan barnet få i oppgave å rive opp papiravfallet som skal kastes? Nå bare leker jeg litt med ideer her...
For øvrig er vel «alt» normalt når det kommer til barn. De er forskjellige og noen gjør sånn og slik uten at det er noe «galt». Så prøv å ikke sammenligne med andres barn, men tenk ut hvordan du kan få det slik du ønsker hjemme med dine barn.

Den perioden har vi også vært gjennom,handlet ikke om å ikke ha selvkontroll eller ikke ha respekt hvertfall. Set jo på jobb også, leker tåler mye mindre nå enn før

Den perioden har vi også vært gjennom,handlet ikke om å ikke ha selvkontroll eller ikke ha respekt hvertfall. Set jo på jobb også, leker tåler mye mindre nå enn før

Det er helt sant, leker tåler mye mindre nå enn før. Samtidig lever barn i overflod nå. En legoplate knekker ikke av seg selv, så noe av ødeleggelsene er ikke uhell. :P Er nok en miks av mange faktorer.

Det er helt sant, leker tåler mye mindre nå enn før. Samtidig lever barn i overflod nå. En legoplate knekker ikke av seg selv, så noe av ødeleggelsene er ikke uhell. :p Er nok en miks av mange faktorer.
Dwt kommer jo an på hva man knekker selvsagt, min har ikke knekt lego, biler derimot har både mistet hjul og knekt..

Min (snart) 3-åring var slik tidligere. Virket nesten som om det gikk sport i å kaste lekene hardest i bakken (eller ned trappa... :rolleyes:). Her kjørte vi egentlig ganske enkelt og konsekvent at hvis han begynte å ødelegge leker eller vise antydning til å gjøre det, så fikk han én advarsel om at hvis han fortsatte, så ville vi legge vekk leken og han kunne få den igjen når han kunne leke vanlig. Det ble som regel ramaskrik når vi da tok den fra han, men han lærte at vi mente alvor når vi sa at han fikk leke ordentlig, ellers så ble leken lagt vekk.
I tillegg hjalp det da ene leken ble så ødelagt at den faktisk måtte kastes, og han skjønte at han ikke lenger kunne leke med den.

Ellers likte jeg tipset over om å gi noe som faktisk kan ødelegges. Det skal jeg huske på selv neste gang vi er inne i en slik ødeleggelsesstorm ;)

Aldri hatt noe slik. Vet jo ikke hvordan nr 3 blir.
Men har venner med barn som er sånn. Jeg synes jo det er unødvendig jeg da å ødelegge med vilje. Man gjorde ikke det før heler, man tok vare på tinga sine.

Å være uheldig er noe annet . Eller at leken er dårlig kvalitet.

Men å kaste sparkesykkelen sin i asfalten fordi man er sur... Det gjør man bare ikke. Ødla aldri noe leker hjemme. Husker jeg knakk blyanten mine forsi jeg ikke klarte å gjøre en lekse haha...Men det var med den ene gangen også

Aldri hatt noe slik. Vet jo ikke hvordan nr 3 blir.
Men har venner med barn som er sånn. Jeg synes jo det er unødvendig jeg da å ødelegge med vilje. Man gjorde ikke det før heler, man tok vare på tinga sine.

Å være uheldig er noe annet . Eller at leken er dårlig kvalitet.

Men å kaste sparkesykkelen sin i asfalten fordi man er sur... Det gjør man bare ikke. Ødla aldri noe leker hjemme. Husker jeg knakk blyanten mine forsi jeg ikke klarte å gjøre en lekse haha...Men det var med den ene gangen også
Jeg syns også det er unødvendig å ødelegge med vilje, aner ikke hvorfor frøkna gjorde det en periode. Men hun måtte pent være med og rydde opp når hun hadde revet i stykker en bok, og kaste den i søpla. Jeg uttrykket også at hun ikke fikk lov å ha bøker tilgjengelig hvis hun gjorde dette, så hun ga seg med dette etterhvert heldigvis :)

Noen leker er søppel og tåler ingenting og koster ingenting og de går i stykker. Resten overlever og hadde han herjet så hadde vi sagt ifra om det...

Akkurat som å lese om mine gutter på 3.5 og snart 5 år. Føler de knapt får leker i hus før de blir ødelagt - knekt stigen på brannbilen, mistet ett hjul, ja alt mulig. Føler også mye av lekene idag knapt tåler å bli sett på før noe blir ødelagt også da. Nå har de en del leker her så har gitt beskjed til familie at om de skal gi leker får det bli noe de kan bygge videre på - type Lego, Brio tog osv, det har de ennå ikke ødelagt. Så lei av smådill som de får og som blir fort ødelagt

Mine gutter er lik. Omg alt av bøker etc er ødelagt...

Back
Topp