Ikke i bruk
Forumet er livet
Å skru av airbagen eller bruke beltestol hjelper lite - barn under 140 cm skal ikke sitte i forsetet.
Leder av norsk og nordisk trafikkmedisinsk forening, Inggard Lereim, er mannen bak loven om trafikksikkerhet for barn som kom for rundt 20 år siden.
– Som lege har jeg behandlet et meget stort antall pasienter som er skadet i trafikkulykker gjennom årene, men det viktigste jeg har gjort var å få på plass den loven. Før var det mange og store skader på barn etter ulykker i bil, sier han.
I 2010 ble nullvisjonen virkelighet og ingen barn mistet livet i trafikken. I 2015 mistet ingen barn under 6 år livet i trafikken. I 2014 ble 1 barn i alderen 0-6 år drept i trafikken. 3 barn i aldersgruppen 7-15 år ble i 2015 drept i trafikken. 4 barn i aldersgruppen 7-15 år ble drept i trafikken i 2014.
Ifølge Lereim er det flest barn over fire år som har mistet livet i trafikkulykker de siste årene.
Les hele artikkelen her, og del den gjerne i sosiale medier
Leder av norsk og nordisk trafikkmedisinsk forening, Inggard Lereim, er mannen bak loven om trafikksikkerhet for barn som kom for rundt 20 år siden.
– Som lege har jeg behandlet et meget stort antall pasienter som er skadet i trafikkulykker gjennom årene, men det viktigste jeg har gjort var å få på plass den loven. Før var det mange og store skader på barn etter ulykker i bil, sier han.
I 2010 ble nullvisjonen virkelighet og ingen barn mistet livet i trafikken. I 2015 mistet ingen barn under 6 år livet i trafikken. I 2014 ble 1 barn i alderen 0-6 år drept i trafikken. 3 barn i aldersgruppen 7-15 år ble i 2015 drept i trafikken. 4 barn i aldersgruppen 7-15 år ble drept i trafikken i 2014.
Ifølge Lereim er det flest barn over fire år som har mistet livet i trafikkulykker de siste årene.
Les hele artikkelen her, og del den gjerne i sosiale medier