Barn på tur

AprilMami

Andre møte med forumet
Vi vurderer en bilferie med vårt barn på 6 mnd. Jeg har ingen erfaring med dette, og lurer på om noen vil dele sine tips, råd og erfaringer :)

Kommer vel an på babyen. Vi var på tur når vår var 5,5 mnd. Ikke bilferie, men det ble litt kjøring hver dag. Lille er ikke den som misliker å kjøre bil, men det ble nok litt for mye for han. Klaget og gråt oftere og vi måtte stoppe hver halvtime, selv om jeg satt i baksetet med han. Neste tur går med tog!

Det er planen vår neste år,men får vel se an formen til både mor og barn :)

Vi har kjørt på lengre bilferier med vår sønn siden han var 5 mnd.
Når han var så liten så sov han mye i bilen så vi hadde bare pause innimellom for å la han strekke på ryggen.
Nå er han 6 år og vi kjørte på en lang biltur i går (11 timer en vei) og han satt å så ut eller lekte med hendene sine.
Han plages med bilsyke så vi unngår nettbrett i bilen.
Man må nesten bare prøve seg frem. Er ingen fasiter på hva som er rett og galt, men ta jevnlige pauser for å strekke på seg og heng opp noen leker i håndtaket over bildøren som han kan leke med. Eller ha et aktivitetsratt over stolen til den lille sånn at han kan leke med det når han er våken.

Vi har kjørt en del lengre turer med vår siden han var 5mnd. Vi la opp til å kjøre de lengste strekkene om natten, da sov han jo likevel :)

Tror ikke jeg hadde orket en bilferie over flere dager med et så lite barn, med mindre man ikke skulle kjøre så veldig langt per dag.
Vi kjørte fra Trondheim til Oslo, lå over i Oslo, tok Kiel-ferja neste morgen og kjørte til Ebeltoft i Danmark neste dag igjen. Trondheim-Oslo-turen var den største utfordringen. Han var ett år, og kjedet seg stort. Den siste 1,5 timen var det bare sutring. Jeg satt bak sammen med ham hele veien, bortsett fra når han sov.

Back
Topp