Barn på Halloween

Personlig synes jeg det er en uting å gå rundt å tigge godteri, men jeg skjønner godt at ungene synes det er kjempe gøy. Dette er en tradisjon handelstanden har startet opp (hvor ble det av julebukken som sang for å få godteri?)
Liker mye bedre hvordan de gjør det i USA hvor barna kun ringer på til de som har en tent lykt utenfor - de som ikke har lykt får være i fred. Da har man et valg. Nå har jeg små barn som legger seg tidlig og resultatet er gjentatte oppvåkninger pga intens ringing på døra til lenge etter leggetid. Om jeg klarer å stå i mot presset når ungene blir større og «alle andre går» vet jeg ikke, men jeg håper ihvertfall at jeg kan lære mine barn og kun gå der det er lykter.

Er jo i prinsippet tigging begge deler da, jeg personlig syns ikke julebukken er hyggelig, det er det jo en lite sjarmerende tradisjon for voksne og[emoji51]

Det er regel på dette med utelykter her i norge og, vi har alltid fulgt den og det gjør alle vi kjenner og[emoji5] har dere ingen lokalefacobooksider der du bor? Her annonseres regler hvert år på slike grupper og det gjør folk oppmerksomme på regler og hva andre ønsker og mener[emoji5]
 
Er jo i prinsippet tigging begge deler da, jeg personlig syns ikke julebukken er hyggelig, det er det jo en lite sjarmerende tradisjon for voksne og[emoji51]

Det er regel på dette med utelykter her i norge og, vi har alltid fulgt den og det gjør alle vi kjenner og[emoji5] har dere ingen lokalefacobooksider der du bor? Her annonseres regler hvert år på slike grupper og det gjør folk oppmerksomme på regler og hva andre ønsker og mener[emoji5]
Det hørtes jo veldig lurt ut med slike lokale fb-sider, så alle får med seg de typiske reglene :)
 
Eldste er jo bare foreløpig 2,5, så blir nok ikke noe iår :) kan hende vi kler henne ut og tar en tur opp til svigers evnt, ringer på døra der:p
 
Er jo i prinsippet tigging begge deler da, jeg personlig syns ikke julebukken er hyggelig, det er det jo en lite sjarmerende tradisjon for voksne og[emoji51]

Det er regel på dette med utelykter her i norge og, vi har alltid fulgt den og det gjør alle vi kjenner og[emoji5] har dere ingen lokalefacobooksider der du bor? Her annonseres regler hvert år på slike grupper og det gjør folk oppmerksomme på regler og hva andre ønsker og mener[emoji5]

Forskjellen er at julebukken synger for å få godteri, ingen «straff» i form av egg hvis man ikke har godteri, julebukken er en gammel tradisjon uten kjøpepress fra handelstanden.

Ingen lokale fb sider her. Høres ut veldig bra ut sånn som det er hos dere. Da har man et reelt valg og alle får en hyggelig kveld :)
 
Skal få kle seg ut og gi godus til dem som kommer på døren men vi går ikke selv :)
 
Har ikke barn selv (enda), men pynter hagen og gjør det skikkelig skummelt med lyder, gravstøtter etc. Synes det er så gøy, og bruker et par timer hvert år. Og like gøy å skremme barn og foreldre hvert år. Ungene i nabolaget vet om det, så vi får fort 50+ besøk iløpet av et par timer.
 
Hvis jeg hadde nektet ungene mine (9 og 10 år) å gå Knask eller Knep med vennene sine hadde de hata meg og blitt supersure i mange dager. Hvorfor skal jeg det når de synes det er kjekt? Man trenger gjerne ikke begynne før ungene går på skolen, men å nekte de å gå er ikke noe hyggelig. Skal innrømme at jeg selv ikke synes det var en hyggelig skikk for mange år siden.

Hvorfor?
Fordi du skal sitte der hjemme med prinsippene dine at det er handelstanden som skaper det? Og at det er en amerikansk greie? Fy på deg. Verden går videre. Stapp prinsippene dine en viss plass og legg ting litt tilrette for barnas ve og vel.


  • Man trenger ikke pynte huset med skumle ting til tusenvis av kroner.
  • Man trenger ikke invitere hele vennegjengen til ungene og lage skummel mat.
  • Man trenger ikke dele ut godteri selv om man ikke vil.
  • Og hvis man er så dritt nøye på hygiene at du ender opp med å kaste godteriet til barna på grunn av at det kan være bakterier på det, HOLD DE HELLER HJEMME!!!
  • De fleste ringeklokker har en av-knapp eller man kan ta ut et batteri om man selv vil la sine egne unger sove.

  • Det viktigste man gjør er å lære barna som ER ute i gata et par regler.
  • Ikke ring på hus som ikke har lys på, og om noen ikke åpner gå videre.
  • For all del ikke vær slem og kast egg på husene, det er forbudt.
  • De minste barna kan kanskje ha med en voksen i gatene for å minne de på dette.
Jeg gleder meg til Halloween jeg, på vegne av barna mine. Jeg hadde julebukk på nyttårsaften, de har dette. Verden går videre. Vi kjøper inn slikkepinner på Europris til 100-150 kroner og har i en bøtte vi betalte 10,- for for noen år siden. Vi skjærer ut gresskar til rundt 50 lappen og setter utenfor med lys i. Vi har et par dekorasjoner inne i huset ellers, men dette har kostet oss svært lite. Kostymer til ungene kan man lage selv, hekser og spøkelse finner man mye gratis inspirasjon til på google. Kommer langt med et ødelagt laken og en gammel svart herreskjorte.
 
Vi skal på Hallovenn i kirken istedenfor:)
 
Hvis jeg hadde nektet ungene mine (9 og 10 år) å gå Knask eller Knep med vennene sine hadde de hata meg og blitt supersure i mange dager. Hvorfor skal jeg det når de synes det er kjekt? Man trenger gjerne ikke begynne før ungene går på skolen, men å nekte de å gå er ikke noe hyggelig. Skal innrømme at jeg selv ikke synes det var en hyggelig skikk for mange år siden.

Hvorfor?
Fordi du skal sitte der hjemme med prinsippene dine at det er handelstanden som skaper det? Og at det er en amerikansk greie? Fy på deg. Verden går videre. Stapp prinsippene dine en viss plass og legg ting litt tilrette for barnas ve og vel.


  • Man trenger ikke pynte huset med skumle ting til tusenvis av kroner.
  • Man trenger ikke invitere hele vennegjengen til ungene og lage skummel mat.
  • Man trenger ikke dele ut godteri selv om man ikke vil.
  • Og hvis man er så dritt nøye på hygiene at du ender opp med å kaste godteriet til barna på grunn av at det kan være bakterier på det, HOLD DE HELLER HJEMME!!!
  • De fleste ringeklokker har en av-knapp eller man kan ta ut et batteri om man selv vil la sine egne unger sove.

  • Det viktigste man gjør er å lære barna som ER ute i gata et par regler.
  • Ikke ring på hus som ikke har lys på, og om noen ikke åpner gå videre.
  • For all del ikke vær slem og kast egg på husene, det er forbudt.
  • De minste barna kan kanskje ha med en voksen i gatene for å minne de på dette.
Jeg gleder meg til Halloween jeg, på vegne av barna mine. Jeg hadde julebukk på nyttårsaften, de har dette. Verden går videre. Vi kjøper inn slikkepinner på Europris til 100-150 kroner og har i en bøtte vi betalte 10,- for for noen år siden. Vi skjærer ut gresskar til rundt 50 lappen og setter utenfor med lys i. Vi har et par dekorasjoner inne i huset ellers, men dette har kostet oss svært lite. Kostymer til ungene kan man lage selv, hekser og spøkelse finner man mye gratis inspirasjon til på google. Kommer langt med et ødelagt laken og en gammel svart herreskjorte.

Wow.... noen som følte for å forsvare halloween?[emoji23]
 
Har ikke sansen for Halloween, så vi har heller laget oss en egen tradisjon denne dagen. Vi baker og koser oss med noe ekstra godt sammen hjemme.

Har utelyset slukket, som tegn på at vi ikke vil ha «Halloween-besøk». Det blir respektert.
 
Kommer ikke til å gå enda. Skal kanskje på en hallo venn fest da via menigheten. Men eldste min er under 2 år da.
 
Back
Topp