Barn, overvekt og gener.

*Labambie

Forumet er livet
Jeg er overvektig og sambo er litt lubben. Snuppa har helt klart arvet genene, tendensen til å legge på seg.

Og jeg må få si, jeg synes det er utrolig trist på hennes vegner. Hun kan ikke få godteri en fast dag i uka som andre barn, kun ved spesielle anledninger som f.eks bursdag eller andre selskap. Hun kan ikke få en kjeks bare sånn utav det blå, da må det isåfall være fullkornskjeks. Jeg leser om andre unger her inne som får snop flere ganger om dagen. Men det er MIN unge som skal bli dømt fordi hun har genene.

Dette med at livsstil er arvelig kan du bare ta å pisse meg i øret med. Hvis noe, er de aller fleste overvektige så bevisst på at barna ikke skal "ende" som dem selv og er overbevisste på alt som har med mat og aktiviteter å gjøre.

Det er trist at hvis jeg tar med meg min familie på Mcdonalds så tenker folk at vi er nok der flere ganger i uka, selvom vi er der 3 ganger i året maks. Jeg føler det nesten kvelende dette overfokuset på kosthold.

Datteren min får INGENTING utenom norsk vanlig mat, grove brødskiver, fisk og kjøtt. Har vi pasta har vi fullkornspasta. Har vi ris har vi fullkornsris. Har vi kjøttdeig har vi karbonadedeig.
Jeg er oppriktig REDD for at ungen min skal se ut som meg og føle denne diskrimineringen daglig. Og mobbing. Voksne mennesker, med eller uten barn, kan stå å slenge "fleskeberg" til meg på kjøpesenteret. Er det ok?

Jeg ville bare få det ut, til dere som tror at alle tjukkaser tvangsforer ungene sine med godteri og junk.

Får du kommentarer på kjøpesenteret p.g.a vekta di??
Hvem faen er det som oppdrar disse frekke ungene??

selv om hun er lubben som liten så kan det jo hende hun vokser det av seg?[:)] 

huff så leit du må føle det slik.. Bra skrevet og du gjør jo virkelig en innsats for at din datter ikke skal slite med overvekt.. Fordommer er fælt! men jeg er ganske sikker på at det er du som føler det at andre tror det og det om deg fordi dere er på mcdonalds..

Hev hodet og ikke tenk på det kos dere du vet jo best hvor ofte dere er der..

Jeg kan ikke annet en å være så enig Bambie...

Jeg kan heller ikke skjønne hvor folk får at det ikke er genetisk fra.[&o]

Noen folk eier bare ikke respekt for andre mennesker[:@] De burde være voksne nok til og respektere mennesker uansett utseende!
Blir så oppgitt over menneskers manglende empati og nestekjærlighet ovenfor andre!
ALLE er like inni og ALLE er like mye verdt uansett utseende!!!!
Vil gi deg en stoooor klem og si at du virker som et FANTASTISK menneske[:)]

Skulle ønske jeg kunne få alle til å forstå dette... [8|]  for jeg blir like trist hver gang jeg leser om mennesker som føler det sånn[:o]

Vi tar vårt ansvar angående folkeskikk ihvertfall, og håper alle andre her inne også gjør det[:D]

ORIGINAL: Papilio

selv om hun er lubben som liten så kan det jo hende hun vokser det av seg?[:)] 

d e mange unga som gjø d. tren å gå lange ture med jenta. fysisk aktiivitet e å vikti å.

ORIGINAL: *Christ*

Jeg kan ikke annet en å være så enig Bambie...

Jeg kan heller ikke skjønne hvor folk får at det ikke er genetisk fra.[&o]

Selvfølgelig er det ikke ok å slenge sånne ting [&:]

Nå aner jeg ikke mer enn det du skriver selv om kostholdet deres. Men hva med å få noen eksperter til å se på kostholdet deres ? Kanskje dere faktisk spiser for lite ? Eller for mye selv om det kanskje ikke virker sån.
Er ikke god på det selv, men vet om flere som har fått slik hjelp.

Ja, jeg forstår at det ikke er noe særlig, men det er faktisk ikke så gøy andre veien heller.

Vi fikk beskjed av sykehuset om å gi gutten mer pommes frites, så sier hun næææ det var kanskje litt mye salt i det. Men pommes frites trengte vi ikke ha dårlig samvittighet for å gi titt og ofte... Skulle gitt mye for at han la på seg, han rikket seg ikke 1 gram på skalaen fra han var 1 - 2 år..

Dette med kosthold og barn er vanskelig for mange!

ORIGINAL: *Schmoopy*

Ja, jeg forstår at det ikke er noe særlig, men det er faktisk ikke så gøy andre veien heller.

Vi fikk beskjed av sykehuset om å gi gutten mer pommes frites, så sier hun næææ det var kanskje litt mye salt i det. Men pommes frites trenger vi ikke ha dårlig samvittighet for å gi titt og ofte... Skulle gitt mye for at han la på seg, han rikket seg ikke 1 gram på skalaen fra han var 1 - 2 år..

Ser den. At det heller ikke er særlig stas... Men dere slipper kanskje å bli dømt sødner og sammen? [&o]

labambie jeg er så enig i det du skriver og vet akurat hvordan du har det og følelsen du sitter med

gir deg en go klem

Men du gjør iallefall en god jobb med å gi henne sunne kostvaner da. Det er virkelig noe å ta med seg videre og en god investering. Kan hende du bekymrer deg litt unødig også. Hun er fremdeles ganske lita[;)]

Jeg skjønner så godt hva du mener,jeg er som alle på fars siden min og nå ser det ut som gutta mine blir som  meg... jeg er skyld i en del av kilone mine selv altså,men skal skjerpe meg snart... men uansett så var jeg ganske slank en stund og da sulta jeg meg ned til 93 kg...de fleste trodde jeg veide max 75 på den tiden...legene trodde vekta var gal osv...

Men jeg kan ikke sulte barna mine så de får sunn og god kost,og det hender vi koser oss itt innimellom.
men jeg kommer til å være nøye med at trening er en del av hverdagen.

og skjønner greia med at folk stirrer..... frekt rett og slett og hvis noen mobber ungen min som jeg ble mobbet...BLIR DET IALLEFALL GJORT NOE...

ORIGINAL: Labambie

ORIGINAL: *Schmoopy*

Vi fikk beskjed av sykehuset om å gi gutten mer pommes frites, så sier hun næææ det var kanskje litt mye salt i det. Men pommes frites trenger vi ikke ha dårlig samvittighet for å gi titt og ofte... Skulle gitt mye for at han la på seg, han rikket seg ikke 1 gram på skalaen fra han var 1 - 2 år..

Ser den. At det heller ikke er særlig stas... Men dere slipper kanskje å bli dømt sødner og sammen? [&o]

Nei det er sant, det må jo være en ekstra belastning. Jeg har jo selv mange ganger tenkt, at kanskje de tror vi ikke gir han mat hjemme. Det blir jo en litt innbilt dømming, så jeg skjønner litt hvor tungt det må være å ha dette hengende over seg til en hver tid.

Håper iallefall det er noe hun vokser av seg med tiden. Nå er jeg usikker på hvor gammel datteren din er, men det skal sies at mamma ganske røsslig etter hun sluttet og røyke, selv har jeg noen kilo for mye på baken. Søsteren min som er 16 år eldre enn meg, var helt utrolig rund når hun var liten. Dette varte i mange år, jeg er litt usikker på når det snudde må ha vært rundt 5 -7 år. Hun er iallefall i dag i en alder av 13 år tynn som en strekk. De ble nok også dømt neden om og hjem når hun var mindre.

ORIGINAL: Bouncy Bollocks

Jeg tror du er litt overfølsom på temaet. For jo, livsstil er selvfølgelig arvelig. Dine matvaner er, etter det du skriver, sunne. Det overfører du til barnet ditt. Hva får deg til å tro at folk som stapper trynet fullt av snop og drittmat hver dag, og er helt bevisstløse på området, IKKE gir de samme vanene til barnet sitt?

Det blir for dumt å vri mitt utsagn om at livsstil er arvelig, om til et personlig angrep på deg og din overvekt. Jeg driter i hva du eller noen andre her inne veier. Poenget er kun det jeg skrev over her.

Hehe, det var ikke ment til noe du sa i så måte. Jeg snakket akkurat med 2 bv damer om dette på lørdag og fortalte det jeg skrev her. Det eneste du gjorde, var å minne meg på det. Slik at jeg fikk skrevet det ned.

Og jeg er helt sikkert overfølsom. Garantert også hårsår når det gjelder dette. For innimellom er det nesten kvelende som jeg sa, dette overfokuset fra MIN side. Og jeg kan jo ikke si det heller, ei heller vise det, for ungen min skal slippe å ha et anstrengt forhold til mat slik jeg selv hadde som barn. Dette skal JEG/VI ta oss av uten at det skal gå utover henne på noen måte. Derfor igjen føler meg det er mange baller å balansere, være bevisst uten å la henne merke det. En fin linje mellom "hysteri" oav avlsappenhet...

det er dessverre noen som får noen kilo ekstra av et normalt, sunt kosthold. det er veldig synd. men leste for noen år siden at enkelte har suksess med å kutte ut visse varer fra kostholdet sitt. det gjaldt helt vanlige varer, ikke godteri og sånt som sier seg selv. lurer på om det var homeopater som fant ut av dette, men ikke sikker altså.

ORIGINAL: Refleksheks

ORIGINAL: Labambie

ORIGINAL: Bouncy Bollocks

Jeg tror du er litt overfølsom på temaet. For jo, livsstil er selvfølgelig arvelig. Dine matvaner er, etter det du skriver, sunne. Det overfører du til barnet ditt. Hva får deg til å tro at folk som stapper trynet fullt av snop og drittmat hver dag, og er helt bevisstløse på området, IKKE gir de samme vanene til barnet sitt?

Det blir for dumt å vri mitt utsagn om at livsstil er arvelig, om til et personlig angrep på deg og din overvekt. Jeg driter i hva du eller noen andre her inne veier. Poenget er kun det jeg skrev over her.

Hehe, det var ikke ment til noe du sa i så måte. Jeg snakket akkurat med 2 bv damer om dette på lørdag og fortalte det jeg skrev her. Det eneste du gjorde, var å minne meg på det. Slik at jeg fikk skrevet det ned.

Og jeg er helt sikkert overfølsom. Garantert også hårsår når det gjelder dette. For innimellom er det nesten kvelende som jeg sa, dette overfokuset fra MIN side. Og jeg kan jo ikke si det heller, ei heller vise det, for ungen min skal slippe å ha et anstrengt forhold til mat slik jeg selv hadde som barn. Dette skal JEG/VI ta oss av uten at det skal gå utover henne på noen måte. Derfor igjen føler meg det er mange baller å balansere, være bevisst uten å la henne merke det. En fin linje mellom "hysteri" oav avlsappenhet...

Noe jeg selv merket at bidro til at mine skuldre kunne senkes - var at jeg innså at det er en stor forskjell på å velge å spise sunt fordi en vil ha GOD HELSE - og ikke at man spiste sunt for å UNNGÅ OVERVEKT.
Altså - at det er så mye mer positive rammer om en har helse som fokus - og ikke FRYKT for overvekt/sykdom.

Er enig med deg heksa.. Men jeg kan ikke noe for hvordan jeg føler det, det er jo selvsagt noe JEG må jobbe med...

Barn som er feite som barn kan vokse opp til å bli slanke mennesker, og omvendt!
Min samboer så ut som en syk fugleunge da han var liten, og helt frem til han var 18-19år. Da begynte han å legge på seg, og er nå "sexylubben" [;)]
Så jeg ville ikke bekymra meg så mye for det NÅ om jeg var deg [:D]

Back
Topp