Barn og migrene

Kengu

Forumet er livet
VIP
Er det noen her som barn mrd migrene? Hvordan bld de utredet og har de fått noe mot migreneanfall ?

Utredet, nei. Legetime, hele tiden brukt på å forklare meg at det ikke er migrene når det går så fort over, det er spenningshodepine, men nei det harmonerer ikke med kvalm og lyssky, for så å to min før vi går, åja, joda, migrene for barn varer ikke i dagevis, det er nok det... Bruk paracet. Reseptfritt.

Gadd ikke gå med søstra. De får paracet begge to ved behov, men de er ikke hardt rammet da. Det holder med paracet, evt spy og så sove

Hu på 14, snart 15 år er under behandling. Hu er under oppfølgning hos fastlegen for øyeblikket og har skjema hu fyller ut. Hodepineskjema. Skal dit igjen med skjemaet. Har fått migrenemedisin, foruten paracet 1grams som jeg har selv da. Imigran juvenil nesespray 10 mg på de verste dagene.

Sliter selv med mye migrene, og min mor sliter med det. Har mye migrene i familien rett og slett. Så her ble hun hørt på av legen føler vi. Også selvsagt vært å sjekka syn og alt sånt først i tilfelle noe kunne gjøres der for å hjelpe hodepinen da

Syn først ja.
. Min eldste har hatt briller siden han var fire. Søstra fikk lesebriller da hun var 8 siden hun klaget sånn på hodepine etter skolen hver dag

Men migrenen er annerledes, kraftigere og kvalm. Særlig eldste er også lyssky. Fant ham i mørket på soverommet før leggetid i går, hadde tatt paracet, men var kvalm. Gikk på badet (vi slo av lyset men satte på litt i gangen utenfor) og deretter rett i seng. Våknet frisk som han stort sett alltid gjør.

Han er 12 år og tar paracet etter sin vekt, dvs 500 mg. Han trenger ikke ta mer enn en gang, anfallet er stort sett over på noen timer. Søvn er egentlig det som hjelper ham best.

Her er det hodepine, kvalme og synsforstyrrelser , hentes på skole, sover på mørkt rom noen timer og våkner fin igjem

Fikk det selv som 12 åring.
Ingen utredning.
Fastlegen hørte bare på symptombeskrivelsen, satte diagnosen og gav resept på medisin.

Utredning er vanligvis å gå til fastlegen som hører på sykehistorien, undersøker barnet. Noen ganger tas blodprøver for å utelukke andre ting. Sjeldent behov for MR (men kan tas ved mistanke om f.eks svulst). Hodepine kalender er nyttig

Vi har vært hos lege med eldste (nærmer seg tenårene), og tatt blodprøver for å utelukke andre ting. Nå venter vi på å komme på utredning på barneavdelinga med eldste, da migrene har blitt et stort problem. For yngste er det ikke så plagsomt at det er store utfordringer foreløpig, så der venter vi og ser det an.

Her har han hatt hodepine med tidvis kvalme og noe oppkast siden han var 8. Sjekket synet, ikke noe feil.

Men så ble det litt borte før det ble mer hodepine i 4.klasse. Ingen gehør hos fastlegen heller...
I fjor høst, i 5.klasse, ble det så mye, at vi gikk til fastlegen igjen. Ble tatt blodprøver, men siden de var bra så var det ikke noe.. Selv om jeg har migrene...
Vi ba om å bli henvist til barnelege, og det ble vi. Vært på 3 kontroller, flere blodprøver. Skrev heldigvis hodepinedagbok før vi var hos barnelegen.
Han har fått diagnosen migrene. Uspesifisert vel og merke, som betyr at han kan ha både med og uten aura.

Han bruker imigran nesespray på de verste dagene. Paracet også, men det hjelper sjelden. Bare hvis han tar det tidlig nok, som er vanskelig på skolen der det som regel starter pga støy..

Han plages ikke av lys her, men støy er trigger her. Han får heller ikke til å sove, det er sjelden.
Får også vondt i hodet av for mye sjokolade på en gang her.

Under utredning med 7 åringen. Men de er så opptatt av å ta blodprøve. Hu har reel sprøyteskrekk og skriker til ett punkt hvor Hu nesten svimer av. Så det har stoppet opp litt. I flere år har vi gått mellom fastlegen og øyelegen. Alt for lett å skylde på synet. Hu får paracet og er bedre etter å ha sovet om natten. Men det kommer ganske ofra så er veldig slitsomt for Hu.

Jeg selv hadde migrene som ung og ingen tok meg seriøst. Jeg var ikke hos nevrolog før jeg ble lagt inn på sykehuset i all hast med lammelser på hele den ene siden som voksen. Den nevrologen forstod ikke hvorfor jeg ikke hadde vært der før. Så krev henvisning til barnelegen, mr av hode og skikkelig utredning. Lett å henge det på barnemigrene, men alt annet bør utelukkes først. Lytter ikke fastlegen hadde jeg byttet lege eller gått privat. Trist å lese om så mange barn som sliter med hode, det begrenser så mye av livet vårt!❤️

Jeg selv hadde migrene som ung og ingen tok meg seriøst. Jeg var ikke hos nevrolog før jeg ble lagt inn på sykehuset i all hast med lammelser på hele den ene siden som voksen. Den nevrologen forstod ikke hvorfor jeg ikke hadde vært der før. Så krev henvisning til barnelegen, mr av hode og skikkelig utredning. Lett å henge det på barnemigrene, men alt annet bør utelukkes først. Lytter ikke fastlegen hadde jeg byttet lege eller gått privat. Trist å lese om så mange barn som sliter med hode, det begrenser så mye av livet vårt!❤️
Fastlegen vår er fantastisk på alt annet ang barna. Så får bestille ny time på nyåret siden blodprøve er umulig.

Ingen utredning, kun mistenkt på symptomer og fordi jeg har migrene. Han er 14, og kan få imigran ved behov. Har ikke gitt han det ennå fordi jeg velger å gi han Paracet og sende han i seng på mørkt rom med kalde kluter over øynene. Da sovner han og greier stort sett å sove det av seg.
Vi jobber med å finne triggere, som for hans del er dårlig søvn, mye skjerm og dårlig mat. Når vi er strenge der, er det lenge mellom hvert anfall.

Datra fikk migrene da ho var 11 år. Starta med at ho ble nummen i halve ansiktet og ene handa. Superstressa dro vi til legen, og han mistenkte migrene. Etter flere slike runder og etterhvert etterfulgt av hodepine ble det konkludert med migrene av en nevrolog på barneavdelinga. Ingen spesiell utredning annet enn at vi fortalte hvordan ståa var. I starten ble hun anbefalt Fenazon koffein som er reseptfri, men etterhvert fikk hun også Imigran Juvenil (i forbindelse med et tredagers anfall)

Dattera til kollegaen min på 7 år hadde en periode med hodepineanfall som kunne vare alt fra sekunder til minutter per gang og noen ganger flere ganger om dagen. Det hele startet for rundt 4-5 uker siden.
Hun ble sendt til sykehuset for MR undersøkelse og diverse ganske fort, og fikk diagnosen migrene nesten med en gang. Går på medisiner nå og har vært frisk de siste 2-3 ukene.
Jeg så henne en dag hun plutselig fikk anfall, og det var helt grusomt, men den varte heldigvis ikke lenge. Så anbefaler å spørre om henvisning til eksperter så barnet får riktig hjelp fortere :)

Får vondt i hjertet av å se barn få så vondt :(

Back
Topp