Barn og matlaging

Undomiel

Forumet er livet
Smånissene 2022
Liker deres barn å være med på matlaging? Hva får dem lov å gjøre på kjøkkenet? Og hvor gamle er de? :)

Eldstejenta mi har frie tøyler på kjøkkenet :) hun lager middag innimellom, muffins, boller, brownies osv. Hun fyller 11 år i mars. Mellomste er med på å lage mat når han har lyst :) han trives godt, men får ikke holde på alene enda :) for øvrig er han 8 år. Minsten henger gjerne rundt beina mine og får noen smaksprøver før han fyker ut i stua igjen. Han er bare 1 år da :)

Min elste hjelper til av og til. Da med skrelling av poteter og gullerøtter, røre i gryter, kutte salat osv. Blir 6 år.

Gutten på 2,5 vil alltid være med når vi lager mat. Han får egentlig hjelpe til med alt :) han prøver å dele opp, får røre og helle oppi

3åringen her syns kuttedelen er grei å være med på- men bare litt! Han blir fort lei og setter seg og er utålmodig ved plassen sin isteden. Verden raaser når han vil ha middag NÅ, men må vente til den er ferdig. Det er urettferdig syns han :hilarious:

Hun vil av og til hjelpe med middagen. Da får hun kutte, røre eller helle oppi ting. Hun er 4. Hun går fort lei, da, spesielt med kuttingen.
Jeg er glad i å lage mat så det er gøy at hun også interesserer seg for det. :)

Mine har fått være med fra de var små, kuttet opp grønnsaker, blandet marinader, skåret opp kylling o.l. Nå lager eldste middag i blant, hun er straks 10.

Han på snart10 år er veldig ivrig, med litt hjelp og tilsyn får han nesten gjøre hva han vil.
7-åringen hjelper til med det meste også, men får ikke holde på med komfyren alene.
2-åringen elsker å sitte på kjøkkenbenken. Han liker best å helle ingredienser i bollen og røre.

Har en gutt på snart 3 som liker å hjelpe meg. Han putter oppi grytene, hjelper å skjære opp og røre. :)

Liker av og til, mens av og til blir hun sur fordi vi sier hun skal hjelpe til. Er sju år, og hun får skjære grønnsaker, hjelpe til med å måle opp, røre, helle i... Dekke på bordet, så klart.

Hun lager ostesmørbrød og havregrøt i mikroen selv :p

3 åringen er glad i å være med å bake og dekke på bord. Middagslaging er han ikke særlig interessert i. Da vi spør om han vil være med, så svarer han ofte "men jeg er ingen kokk!" :p

3-åringen elsker å være med :) Han får kutte ting med sin egen kniv, men spiser alltid opp det han kutter selv :p

Baking synes han er veldig gøy, der får han gjøre nesten alt selv :)

3-åringen elsker å være med :) Han får kutte ting med sin egen kniv, men spiser alltid opp det han kutter selv :p

Baking synes han er veldig gøy, der får han gjøre nesten alt selv :)

Frøkna her har også egen kniv, tror hun fikk i julegave da hun var 4 eller derom. :p Veldig greit, skarp og fin størrelse, men med avrundet tupp. :p

Ja, men hun blir fort lei da :p Hun er 3 år og ca 5 mnd. Hun skal få være med og bake til jul!

Yngste på 4 er gjerne med pappa og lager mat. Hun er en reser på hjemmelaget potetmos ;-)

Eldste på 7 er gjerne med og lager taco, og har fått lov til å steke seg egg selv. Med en voksen på kjøkkenet.

2 åringen elsker å være med på matlaging og baking! :) Veldig flink til å måle opp ingredienser med dl mål, blande og steke

Enn så lenge sitter hun mest på benken og ser på, hjelper til med å helle ingredienser i kasserolle/bolle og gjerne røre litt. Ikke på komfyren enda da. Ellers er hun glad i å prøvesmake ;-) og hun kaster søppel, hjelper til med å dekke bordet etc.

Laget mat selv i fra hun 5, da lette ting som eggerøre, pannekaker, ostesmørbrød, lageg salat osv. Nå lager hun (snart 10år) det hun vil så lenge hun rydder etter seg.

Snuppa på snart 5 står på stolen ved siden av meg å får helle, røre og kutte opp ting :) da med en kniv som barn kan bruke. Hun syns det er kjempe moro! Smaker og er med :)

Back
Topp