Barn og mat?

Agnete

Forumet er livet
Barna mine er ofte ute lenge om gangen hos venner og i lek. Det synes jeg er super bra, men bekymrer meg litt for spising.
Jeg har ikke lyst til å få de hjem for å spise, da ødelegger jeg leken og vennene finner da på andre ting. Så de kommer hjem til kvelden helt utsultet og veldig klare for mat.
Jeg husker ikke hva min mor gjorde når jeg var liten, og aner ikke hva som er normalt. Virker i allefal ikke som de drar hjem for å spise i følge mine barn.
Så hva gjør dere når barna er lenge ute i lek?

Venner og lek er viktig men jammen her må jeg si at mat er ennå viktigare.
Spørs hvor mange timer det er mellom spising. Men jeg har måtte få hjem min gutt fast han var i en lek og hadde det gøy. Pga han hoppet over måltider og kom hjem seinare og spiste som en hest, greit at han spiste men resultatet var at han våkne på natten og var sulten. Han sa kroppen min rister. Da hadde han sikkert lav blodsukker. Han har ikke diabetes men likevel da er det nesten farlig visst kroppen skall reager sånn pga barnet ikke kommer hjem til mat pga lek/ venner.

Her varierer det, ofte spiser de der de er, men i perioder har mellomste "bodd" hos naboen, og da bare sendte jeg melding om middag, så kom hun hjem for å spise. Og forsvant gjerne bort igjen etterpå.

Om de er hjemme hos hverandre så får de mat.
Så fint dere har det sånn. Her fikk barn som var på besøk spise med oss til den dagen jeg opptaket at min gutt fikk ikke mat hjem hos de. Han måtte vente i stuen eller på rommet. Da slutte jeg og servere de mat der gutten ikke fikk mat. Så må jeg tillegge at visst jeg avtaler at en venn skall vær hos oss i flere timer selvfølgelig så får de mat.

Her spiser de mat der de er å leker. Pga cøliaki er det ikke alltid de har mat som sønnen min kan spise (noe som er veldig forståelig) da sender jeg enten med han mat eller kjører bort med mat når de skal spise. Kan det være en ide å sende med barnet mat hvis det ikke serveres mat det barnet er?

Så fint dere har det sånn. Her fikk barn som var på besøk spise med oss til den dagen jeg opptaket at min gutt fikk ikke mat hjem hos de. Han måtte vente i stuen eller på rommet. Da slutte jeg og servere de mat der gutten ikke fikk mat. Så må jeg tillegge at visst jeg avtaler at en venn skall vær hos oss i flere timer selvfølgelig så får de mat.
Vi serverer mat uansett , spiller ingen rolle om man har fått hos andre eller ikkr

Om de er hjemme hos hverandre så får de mat.
Ikke alltid de er hjemme hos noen, men som regel får de mat der de er. Får også mat her om de er hos oss. Noen ganger sender jeg hjem barn om det ikke er "nok" for vi ikke hadde planlagt å ha fire ekstra til middag og er man fem fra før så må det kanskje handles og planlegges iblant. Det er jeg dårlig på. Men lar ikke barn vente på rommet eller stua mens vi spiser..

Venner og lek er viktig men jammen her må jeg si at mat er ennå viktigare.
Spørs hvor mange timer det er mellom spising. Men jeg har måtte få hjem min gutt fast han var i en lek og hadde det gøy. Pga han hoppet over måltider og kom hjem seinare og spiste som en hest, greit at han spiste men resultatet var at han våkne på natten og var sulten. Han sa kroppen min rister. Da hadde han sikkert lav blodsukker. Han har ikke diabetes men likevel da er det nesten farlig visst kroppen skall reager sånn pga barnet ikke kommer hjem til mat pga lek/ venner.
Men hvor gamle er barna dine? Jeg tenker litt når lærer barn å lytte til sulten å komme hjem for å spise. Vanskelig det der for ja de kommer hjem ganske sultene til tider.

Her spiser de mat der de er å leker. Pga cøliaki er det ikke alltid de har mat som sønnen min kan spise (noe som er veldig forståelig) da sender jeg enten med han mat eller kjører bort med mat når de skal spise. Kan det være en ide å sende med barnet mat hvis det ikke serveres mat det barnet er?
De kommer til å nekte å ha med seg mat, de synes jeg er rar fra før av så sende med mat når ingen andre her ser jeg for meg blir en diskusjon :p hihi.
Mer naturlig for din som må spise glutenfritt, der er jo ikke mulighet som regel for noe tilbud. :(

Men hvor gamle er barna dine? Jeg tenker litt når lærer barn å lytte til sulten å komme hjem for å spise. Vanskelig det der for ja de kommer hjem ganske sultene til tider.
Det er kun han eldste som er 10 år som har på en måte vart sånn. De andre 2 er det ikke problem med. Han sa selv at jo jeg blir ju sulten men vil ikke avbryte leken. Han er tynn fra før av så han bør helst ikke hoppe over måltider.
Jeg har til tider bedt han komme hjem hente ett Horn eller skive så kan han gå igjen. Fungerer fint det.

De kommer til å nekte å ha med seg mat, de synes jeg er rar fra før av så sende med mat når ingen andre her ser jeg for meg blir en diskusjon :p hihi.
Mer naturlig for din som må spise glutenfritt, der er jo ikke mulighet som regel for noe tilbud. :(
HHaha du får si som jeg pleier si rar ja men det er for ditt eget beste:p

HHaha du får si som jeg pleier si rar ja men det er for ditt eget beste:p
ja diskusjon blir det sikkert hvor du får både den ene og den andre merkelappen. Så blir det et valg tenker jeg om du skal fortsette som før eller sette noen grenser. For du får nok ikke endret på de andre foreldrene. Da blir det kun valg hos deg som vil kunne føre til endring)

Men de reiser vel hjem etter skolen?
Kan de ikke ordne seg noe lett mat før de stikker ut og leker? At du har noe liggende som de kan finne seg selv. Det er jo ikke noe problem å ta seg noen skiver til middagstid og heller spise noe varmt til kvelds.
Har vi avtalt at noen blir med etter skolen feks så får de alltid mat hos hverandre, og vi har som regel nok til en middagsgjest som ikke er invitert.

Men stikker mine to ut etter skolen før jeg kommer hjem fra jobb, så finner de seg noe hjemme før de går ut.

Back
Topp