Barn og lavt stoffskifte

Jeg fikk påvist lavt stoffskifte i sommer, da jeg gikk til legen og ba om blodprøve fordi et halvt år med slanking bare resulterte i en nedgang på 1 kilo. Stoffskifteproblem hadde ikke slått meg, da vi ikke har noe slikt i familien. Mine symptomer (som jeg har forstått i ettertid var symptomer, og ikke at jeg var i ferd med å tørne) var depresjoner, tørr hud, dårlig hukommelse, trøtthet, jeg frøys masse, var hes, manglet energi og tiltak... ja, jeg kunne nesten krysse av alt på symptomlista

Det fins flere typer lavt stoffskifte (hypothyreose) så alt trenger ikke å stemme overens med sønnen din. Men det er viktig å ta medisiner også når man er symptomfri. Det skal imidlertid ikke være nødvendig å begynne før man har påvist lavt stoffskifte (forhøyet TSH gikk jeg med i halvannet år fra det ble oppdaget til stoffskiftet faktisk ble så lavt at det ble en sykdom). Ulempen er jo at man må ta medisiner resten av livet, men likevel er det en veldig grei sykdom hvis man først skal være syk. Selv merker jeg lite til den, men tar relativt hyppige blodprøver (hyppigere når jeg er gravid, for da svinger det mer). Jeg har aldri gått til spesialist, men legen min kan mye om feltet. Du kan helt sikkert be om henvisning. Best å være føre var med sånne sykdommer - da blir det så utrolig mye lettere å hente seg inn og forhindre at sykdommen blir verre enn den trenger å være.

Ønsker dere masse lykke til!

ORIGINAL: guttemom

ORIGINAL: mzTomdur

ORIGINAL: guttemom

ORIGINAL: mzTomdur

Tsh skal vel ligge mellom 0,2 og 4 så han har det som kalles lett forhøyet
men hva var ft4 resultatet hans?
med tsh mellom 4-10 og normale ft4 regner man jo at man har sykdomen uten særlige symptom, men det må testes ofte for å se endringer i ft4
en anti tpo (tror det er det den heter) kan også vise om det er en startende stoffskifte sykdom.
Før det slår ut på andre prøver enn tsh og han ikke har ubehagelige symptom, tretthet, svimmel depresjon etc så er det ikke vanlig å starte behandling.

Nå fikk jeg ikke Fritt t 4  svaret sist, men vet at den tidligere ikke har vært lav men heller i det øvrige sjiktet.. Men når jeg ringte til legekontoret på tirsdagen så sa hun ingenting om at den var forhøyet eller for lav.. Og er ikke det sånn at dersom man har lavt stoffskifte så ville den vært lav??

Det stemmer, den hadde vært lav så når den er normal har han ikke utvikla sykdommen enda[;)]

OK, nå er jeg sikkert kjempe dum her, men hva er det da som gjør at TSH er forhøyet? Er han i risiko for å utvikle sykdommen? Blir man medisinert p.g.a høy TSH bare eller ser man det bare an??

Skjønner at du sikkert ikke er lege, skal til fastlegen på mandag men hadde vært litt deilig med litt beroligenede svar..  

han produserer ikke nok tyroxin selv. Men jeg tror man avventer behandling inntil det har utviklet seg til en sykdom, de kan sånn sett "pushe" kroppen til å produsere nok, istedet for å tilføre via medisiner, så kroppen ikke trenger å gjøre jobben på en måte[;)]

jeg har selv fått påvist forhøyet TSH siden jeg var 11-12 år (uten særlige symptomer, bare litt slapp og mye vondt i hodet), men det utviklet seg ikke til sykdom før jeg var 19-20 (utmattet, alltid trøtt uansett hvor mye jeg sover, depresjoner, tørr hud, tørt hår, fryser bestandig, null sekslyst osv). Nå har jeg vært medisinert i 8-9 år. tar blodprøver  hver 6. uke (hver 3-4 nå som jeg er gravid og i etterkant av graviditetene), men reagerer ikke optimalt på medisineringen, så er ikke bra, men mye bedre hvertfall...

Back
Topp