Barn og kreft..

Thunderella

Gift med forumet
Jeg har en diskusjon gående med ei venninne av meg ang spedbarn og kreft!
Hun mener bestemt at barn under 6 mnd nærmest er imune mot kreft, mens jeg mener at de til og med kan være født med det!

Noen som vet hvem av oss som har rett??

Kreft kan ramme barn i alle aldersgrupper, fra nyfødte barn til barn i pubertet.

Jeg vet om en som var født med kreft! Og mener jeg har lest om ei som fødte en baby med kreft her inne også!

Men når de blir født med det, hvordan oppdager man det? Evt når spedbarn får kreft, hvordan oppdages det? Er vel ikke akkurat rutineundersøkelse og sjekke barn for slikt?

ja spedbarn kan bli født med kreft også!

Er det en standardprøve som blir tatt av alle nyfødte? For å sjekke blodlegemene?
For kreft gir jo ingen "sykdomssymptomer" på en nyfødt, gjør det vel?

Beklager at jeg spør så fælt, men vet ikke noe om emne og vil gjerne lære litt.

glem det..

Ei jeg jobbet sammen med har en sønn, og han fikk kreft. han var vel 2-3 mnd når dem oppdaget det.

Jeg tror nok at visst et nyfødt barn er født med kreft, vil en se fort at det er noe galt.
Vet at det er barn en har oppdaget svulster på UL, om det er kreftsvulster vet jeg ikke....

Svulster kan jo oppstå etter uke 18, altså når man har ord ultralyd. Er jo veldig mange som ikke har noen flere ul enn den..
Og selv om barnet har en svulst, er det jo ikke sikkert at den synes ved fødsel?
F.eks en svult/metastase i indre organer?
Leukemi?

Hvordan oppdages det da?
Jeg bare tenker høyt..

Leste Se&hør idag om en jente på 8 mnd som fikk hjernesvulst..de oppdaget det ved at ho ikke la på seg, spydde og var i dårlig form..ho ble operert og skal vist vere bedre nå[:)]

Det sto noe om at det er veldig sjeldent barn under 1 år får det, men det skjer desverre[&o]

Virkeligheten er så sinnsykt urettferdig!! 

Vet om ei her inne som har en unge med en godartet svulst, det så de på ordinær ultralyd!

ORIGINAL: *Mamma010108*

Her står om en liten gutt, som desverre tapte kampen[:(]

http://denstarkastestjarnan.blogg.se/

Men litt usikker på kor liten han var når han fekk kreft eller om han ev. var født med det

*gråter hemingsløst å angrer på at jeg gikk inn å leste*

Ei god venninne av meg er tante til en englegutt....
Tror han ble født med blodkreft...
Kjempet en tapper kamp, men måtte gi tapt[:(]

ORIGINAL: Rosine

ORIGINAL: Thunderella

ORIGINAL: *Mamma010108*

Her står om en liten gutt, som desverre tapte kampen[:(]

http://denstarkastestjarnan.blogg.se/

Men litt usikker på kor liten han var når han fekk kreft eller om han ev. var født med det

*gråter hemingsløst å angrer på at jeg gikk inn å leste*

Signerer på det sterkeste, sangene tok helt knekken på meg..[:(]

FAAAEN jeg sitter og hikster og holder pusten for å ikke hylgrine!!!!!!!

skal stå ei stund ved sengekantene og kose ikveld ja......[:(][:(][:(]

ut fra papirer jeg har sett så kommer kreft i alle aldre.... virkelig sårt å høre om så små barn som er syke[:(]

en diskusjon gående med ei venninne av meg ang spedbarn og kreft!
Hun mener bestemt at barn under 6 mnd nærmest er imune mot kreft, mens jeg mener at de til og med kan være født med det!

Noen som vet hvem av oss som har rett??
ORIGINAL: Heijdii

Kreft kan ramme barn i alle aldersgrupper, fra nyfødte barn til barn i pubertet.

Back
Topp