Barn og kosthold

Kaster inn et forslag fra sidelinjen om å avslutte diskusjonen om 'kjære deg'-formuleringen nå. Trådstarter ønsket vel konkrete tips, og har vel skjønt at det er delte meninger nå :woot:. De andre konkrete forslagene drukner lett i slike diskusjoner.

Mitt konkrete forslag er å gå foran som et godt eksempel ved å spise fornuftige porsjoner, skille tydelig mellom hverdags- og helgemat (men ikke bli helt rigid, vi voksne gjør jo også unntak fra regelen hvis det er noe spesielt som tilsier det, fx bursdag/andre anledninger) samt til en viss grad styre porsjonsmengden. Et visst antall skjeer med rømme på tacoen, for eksempel. Da har hun noe konkret å forholde seg til, det er kanskje enklere, for hun er jo ganske liten enda.

Barn og kosthold er så ømfintlig tema . Og jeg synes ikke man skal bruke sarkasme eller ironi i samtale med barn. Hverken om mat eller andre tema.
Smør og rømme til barn er ikke et problem, barnas hjerne trenger fett, og fett bidrar til at man raskere blir mett.
Anbefales å lese om ultraprosessert mat. Det er virkelig syndebukken når det kommer til dårlig kosthold.

Mitt tips, som mamma til et overvektig barn - snakk med fastlegen din eller helsestasjonen FØR det blir et stort problem. Der kan du få gode råd til hvordan håndtere dette på en grei måte.

Et annet sted som er fint å begynne, er i kjøleskapet og matskapet. Er det lett å finne usunne ting der? Juice, yoghurt og brødskiver er ting vi ikke tenker på - men som enkelt kan byttes ut med sunnere matvarer.
Her finner du en side med mange gode tips og kanskje noen får seg en aha-opplevelse og. Jeg visste feks ikke hvor mye sukker det faktisk var i en god morgen-yoghurt.
https://www.kostverktoyet.no/

Og mine råd er basert på rådene vi har fått ved et sykehus i Norge, til mitt overvektige barn.

Her er nr 2 på 5 år kraftig og vil nok gå mot overvekt, hvis vi ikke passer litt på. Han blir fort "fornærmet" om vi holder igjen på maten, han kan spise mye om han får lov. Kan velge nugatti, mye smør osv. Her veileder vi han med mengden på smør, rømme osv. Tar han det vi mener er for mye smør, tar vi bort overflødig smør, skal han ha rømme til Taco, veileder vi han med hvor mye han får, forteller gjerne at vi et 5 stk som skal ha rømme og at vi ikke har mer enn det som står på bordet. Han foretrekker somregel kjøtt/fisken vi har også ikke tilbehøret, legger gjerne på litt ekstra grønnsaker og han må spise opp det før han evt får mer på tallerken.

Så spørs det hva du mener med mat med sukker? Er det type kaker, snop og slike ting? Hva med å ikke ha mat med sukker utilgjengelig i huset i ukedagene ihvertfall? Litt kos til helgen er jo lov, men gjerne heller foreslå at hun kan få frukt/grønnsaker istedenfor om hun er sulten? Her flyr gulerøtter, bananer og epler ut så fort jeg får de i hus helst.

Back
Topp