Barn og kaffe

Bruker409lyk

Andre møte med forumet
Min 3 åring elsker kaffe av alle ting. Selv har jeg bare nylig begynt å drikke kaffe, og hver gang jeg drikker en kopp så kommer det "Kan jeg få smake på kaffen din, mamma?" "Jeg elsker kaffe!" etc.
En gang i blandt har jeg gitt etter og det har blitt en slurk på 3 åringen.

Hva tenker dere om å la en 3åring få en kopp med koffeinfri kaffe med melk en gang i ny og ne? Er det andre stoffer i kaffe som ikke er bra for barn?

hadde ikke gjort det... rett og slett fordi barn kan drikke noe annet enn kaffe..

mine får en slurk kaffe i ny og ne når de spør.. fikk jeg og når jeg var liten.. elsket kaffe (og gjør det enda..).. ikke akkurat noe vits å helle i de en masse kaffe, men en liten slurk av og til ser jeg ingen skade i..

Om de har veeeldig lyst på pils, så kan de jo også bare få et glass med munkholm f.eks?

©Smartass skrev:
Om de har veeeldig lyst på pils, så kan de jo også bare få et glass med munkholm f.eks?

Det synes jeg er uhørt uten å ha sjokoladerøyk til, blir liksom ikke det samme uten.

Da ville jeg heller tilbudt et glass med sjokolademelk. Lage den skikkelig mørk så det ser ut som kaffe :P

AnaBanana skrev:

©Smartass skrev:

Det synes jeg er uhørt uten å ha sjokoladerøyk til, blir liksom ikke det samme uten.

Enig. Også kanskje en lilla mocca (det er jo nesten som juksesnus)

Ble to ganger det gitt... :P

Barna mine er veldig glad i kaffe begge to. Det hender at de får en liten slurk med vanlig kaffe. Ser ikke den helt store faren ved det, egentlig.

Synes Fun light er mye skumlere:P

Det ser jeg ingen problemer med.

Dollysmurfen skrev:
Jeg ville ikke gitt pga alle garvestoffene. Ikke så bra for tarmen og magesekken.

Takk for et fornuftig svar! Jeg var ikke klar over at det er garvestoffer i kaffe. =)

Edit: Jeg fant litt info på nett...

"Bitter smak på kaffe eller te skyldes for en stor del garvestoffer. Melk eller fløte fjerner den bitre smaken fordi proteinene i melken fjerner garvestoffene. Garvestoffer irriterer slimhinnene i tarmen, og dette er en del av grunnen til at kaffe virker avførende på mange (men kaffe inneholder også andre aktive stoffer, f.eks. koffein)."

Så koffeinfri kaffe med melk har kanskje ikke så mange aktive stoffer likevel? Garvesyren er nøytralisert og vil da ikke irritere slimhinnene i tarmen, og koffein er det jo ikke i den.

Dramadama skrev:
Da ville jeg heller tilbudt et glass med sjokolademelk. Lage den skikkelig mørk så det ser ut som kaffe :P

Fordi det er sunnere å stappe de fulle i sukker? Dessuten kommer ikke det til å fungere. Min 3 åring smaker tydelig forskjell på sjokolademelk og kaffe.

Inmari skrev:
Barna mine er veldig glad i kaffe begge to. Det hender at de får en liten slurk med vanlig kaffe. Ser ikke den helt store faren ved det, egentlig.

Synes Fun light er mye skumlere:P

Det er jeg helt enig med deg i =)

Kallenavn ikke valgt skrev:

Dramadama skrev:

Fordi det er sunnere å stappe de fulle i sukker? Dessuten kommer ikke det til å fungere. Min 3 åring smaker tydelig forskjell på sjokolademelk og kaffe.

Det var nå ikke ment seriøst ;)
Jeg er bare dårlig til å formidle :P

AB skrev:
mine får en slurk kaffe i ny og ne når de spør.. fikk jeg og når jeg var liten.. elsket kaffe (og gjør det enda..).. ikke akkurat noe vits å helle i de en masse kaffe, men en liten slurk av og til ser jeg ingen skade i..

=)

Jeg ser vel ikke noe veldig stort problem med det..

Men jeg har alltid stillt meg undrende til hvorfor barn får smake slike "voksenting" i første omgang jeg.

Kaffe, øl osv. For det var jo en tråd her for veldig lenge siden der mange syntes det var greit og la barnet smake en liten slurk om det maste, for og bevise at de ikke likte det eller noe slikt. Men hva om de da liker disse voksentingene da? Hvorfor la de få sjangsen til og få smaken på de?

Jeg ser ikke noe problem med å få en slurk innimellom :)

Kaffe er faktisk en relativt sunn ting selv om de selvsagt ikke skal ha for mye koffein. Det går an å blande ut med masse melk så får h*n litt melk med kaffesmak :P

©Smartass skrev:

Hehe, det fikk fettern min. Han ville så gjerne ha, men fikk selvsagt bare alkoholfri :P Da var han så fornøyd :P

Frk. Tvert I. Mot skrev:
Jeg ser vel ikke noe veldig stort problem med det..

Men jeg har alltid stillt meg undrende til hvorfor barn får smake slike "voksenting" i første omgang jeg.

Kaffe, øl osv. For det var jo en tråd her for veldig lenge siden der mange syntes det var greit og la barnet smake en liten slurk om det maste, for og bevise at de ikke likte det eller noe slikt. Men hva om de da liker disse voksentingene da? Hvorfor la de få sjangsen til og få smaken på de?

Jeg synes det blir feil om jeg skal kose meg med noe og nekte vesla (når hun blir litt eldre og forstår det skikkleig da) det samme :P

Derfor jeg ikke drikker brus osv foran henne.

For min del er kaffe for voksne, på samme måte som andre voksenting.

Greia med munkholm var seff en spøk, men greia var at om poden spør "mamma, kan jeg få litt øøøøøl" så svarer dere sikkert nei, det er for voksne elns da også.

barnas mormor syns det er veldig festlig å gi barna kaffe (type på teskje), og når jeg ber henne ikke gjøre det - så er det ikke fordi det er så fryktelig farlig - men heller fordi at da blir det brått mas hver enda gang man skal drikke kaffe - og helt unødvendig.
Nei til mer mas enn ytterst nødvendig!emoticon

Og ja, barnas mormor lot meg røyke første gang da jeg var 4 (etter mas om å prøve såklart), tanken var vel for å vise at det er skikkelig fælt - hvilket det jo var, endte i spying.
Hjalp det i lengden? Niet. Idiotisk? Japp.

Back
Topp