Barn og grønnsaker

kasandre

Gift med forumet
Sensommerbarna 2016
Hvilken grønnsaker liker barna deres til middag?

Her liker ho kun amerikansk blanding, men selv det er ho blitt litt lei av og plukker vekk ertene.

Et spørsmål eg har stilt meg selv og som eg nå vil stille dere:
Om barnet spiser mye frukt; Eple, appelsin, banan, drue osv... Er det da "kjempefarlig" om de ikkje får i seg så veldig mye grønnsaker?

Eg serverer alltid grønnsaker, men sjelden ho vil ha!

Takker for svar [:)]

Her spiser hun det meste. Jeg hater frossenblandinger så det går veldig mye i ferske kokte eller rå grønnsaker. HS sa til meg at så lenge hun spiste frukt og variert ellers fikk hun stort sett i seg fiber og vitaminer så det var ikke noe stress om hun ikke spiste grønnsaker en dag eller to innimellom [;)]

Her er gulerøtter klar favoritt, men spiser det som havner på tallerknen. Spiser ellers mye frukt i løpet av dagen, så om det ikke blir så veldig mye forskjellig grønnsaker så vet jeg at han får i seg det an trenger.

Her sliter vi generelt med mat om dagen [&:] Han spiser så utrolig lite nå at jeg er super happy om han får i seg en halv skive med syltetøy - jeg som i utgangspunktet er veldig i mot sukkerholdige matvarer. Grønnsaker kan vi bare glemme! Det eneste han spiser litt av er kokte gulrøtter og mais. Men jeg prøver å si til meg selv at alt går i perioder og at snart så spiser han normalt igjen. Alle unger er vel litt sånn innimellom? Det verste man visstnok kan gjøre er å tvinge dem til å spise, så vi prøver bare å tilby variert kost, la han sitte og plukke selv, og vise han at vi spiser nøyaktig det samme som han. Håper det går seg til snart!

Hva med en liten pause fra det? For så å prøve igjen? Det funka hvertfall med Alma! [:)]
Her er gulrøtter og mais helt klart favorittene, mens de grønne grønnsakene spiser hun litt, men ikke så mye av.
Her sliter vi heller mer med frukten (liker bare druer og bananer). Det andre jeg gir henne tygger hun bare, men i stedet for å svelge det, spytter hun det ut... Kjekt...

Bare hun ellers har en variert kost som består av mye frukt, så får hun helt sikkert i seg de næringsstoffene hun trenger [:)] Var hvertfall det hs sa til meg. Og du kan jo ikke akkurat tvinge det i henne heller [8|][:)]

Jeg syns ikke du skal bekymre deg for det jeg[:)]
Hun får nok i seg det hun trenger av maten ellers, så om du bare fortsetter å tilby henne grønnsaker så spiser hun det nok etterhvert[:)]
Du kan jo også prøve å lage grønnsaksmos av f.eks kålrot, gulrot, blomkål, og brokkoli[:)]
Her i gården er frøkena fryktelig glad i mais, så om vi har taco og gir henne litt karbonadedeig, tomat, agurk, mais, og rømme på tallerkenen så dypper hun mais i rømmen og spiser helst bare det[8|]

En typisk dag her består av:
Frokost- 1-2 skiver med smøreost,prim + lettmelk
Lunsj- 1-2 skiver med leverpostei,smøreost+ lettmelk (eple om ho er mer sulten)
Etter luren- eple/appelsin/banan/drue(det vi har i huset) og knekkebrød med vann å drikke
Middag- 1/2 potet eller pastaskruer, 1 karbonade, kjøttkake, fiskestykke eller lignende, 2 skjeer med grønnsaker+ vann. (sjelden middagen spises opp og det meste må ha ketchup på før ho tørr smake!)
Kvelds- 2 skiver med leverpostei, eple eller yoghurt+ melk

Lite grønnsaker ho spiser for tiden, men må vel bare ha tålmodighet, eller lure grønsakene i maten på et vis [8D]

Han spiser det meste av grønnsaker.
Det beste han får er vel gulrot, brokkoli, vannkastanje, erter og blomkål.
Han er ikkje så glad i sellerirot.

Er jo bra med grønnsaker til middag. Men min samboer spiser det sjeldent. Kun i lapskaus, røykt fisk. Og han har vokst opp han og [:D]

Så lenge du tilbyr det så har jo dere ett sundt forhold til grønnsaker.

Hva med grønnsaksmos i boller f.eks. Eller raspet lettkokt gulrot? Falaffel e vel og grønnsaker og greier i. Det er Aksel veldig glad i.

ORIGINAL: eplemos

Er jo bra med grønnsaker til middag. Men min samboer spiser det sjeldent. Kun i lapskaus, røykt fisk. Og han har vokst opp han og [:D]

Hva med grønnsaksmos i boller f.eks. Eller raspet lettkokt gulrot? Falaffel e vel og grønnsaker og greier i. Det er Aksel veldig glad i.

Falafel har eg aldri laga... E det enkelt? Eg raspa gulrot idag som vi hadde til fiskegratengen eg lagde, spytta det rett ut, men var flink å smake hele 2 ganger på det [8D]

Her spyttes det meste ut også[8D] Prøver å lure det til henne,men hun finner den minste lille grønnsakting og så kommer det i retur! Nesten litt morsomt hvordan hun gjør det...For det er akkurat som hun kjenner hvor det er,selv om det nesten er most. Så stikker hun ut tunga med grønnsaken på[&:]

Adrian var akkurat lik..Spytta ut alt til han var nærmere tre.Nå spiser han det meste,så det er håp[:D]

Frukt er hun veldig glad i da,så jeg gir henne det og stresser ikke med grønnsakene[:)]

Her går det veldig i bølgedaler. Noen uker nekter han nesten helt å spise grønnsaker (eller egentlig all mat...) mens andre uker stapper han i seg som bare det. Han er veldig glad i rå grønnsaker, tror han synes at det er morsomt at det knaser når han spiser! Minimais er forresten den største favoritten!

Nicolai eeeeeeelsker babba (banan), brokkoli og siiin (appelsin)
han spiser egentlig alt av frukt og grønnsaker bortsett fra salatblad (plukker det ut igjen og gir det til mamsen...)

finnes ikke sånne grønnsaksbjørner for barn som ikke spiser nok grønt?

prøv å koke brokkoli og mose sammen med banan eller lignende, den merkeligste mosen kan falle godt ismak til småtrolla[8D] (Nicolai hadde most eple med most kokt potet som favoritt i en feber-periode)

ORIGINAL: Linda_22

finnes ikke sånne grønnsaksbjørner for barn som ikke spiser nok grønt?

Det finnes ja, har i hvertfall sett reklame om det. Blir noe alla omega3 fiskene, bare dette er bjørner med grønnsaker [;)]

Her går det i mais, agurk og gulrøtter[:)] Og frukt elsker hun[:)] egentlig all slags frukt[:)]

ORIGINAL: kasandre

Falafel har eg aldri laga... E det enkelt? Eg raspa gulrot idag som vi hadde til fiskegratengen eg lagde, spytta det rett ut, men var flink å smake hele 2 ganger på det [8D]

Falafel - oppskrift

Ingredienser til Falafel kjøpes i en god innvandrerbutikk.

2 store kopper tørre kikerter bløtlagt over natta
3 fedd hvitløk
1/2 kopp hakket gressløk
1/2 ts Kummin ( ligner karve, cumin på engelsk )
1/2 ts Tumeric
1/4 ts cayennepepper
1 ts salt
1 ts svart pepper
2 egg
3 ss mel

Tilberedning
Kjør kikertene i en hurtigmikser ( dette kan bråke en del)
Bland resten av ingrediensene i og kjør litt i mikseren, la det stå kaldt i ca. en halvtime i kjøleskapet.
Det skal være en ganske fast deig, hvis den er for tynn så tilsett litt mere mel.
Form til små boller med en teskje og stek i rikelige olivenolje.
Fyll i pitabrød med:

Falafel,
issalat,
hakket løk,
tomater og følgende saus:

Yogurt Saus
Naturel yogurt
hakket hvitløk
hakkede mynteblader
sitronsaft
finhakket gressløk
finhakket persille

ORIGINAL: kasandre

Falafel - oppskrift

Ingredienser til Falafel kjøpes i en god innvandrerbutikk.

2 store kopper tørre kikerter bløtlagt over natta
3 fedd hvitløk
1/2 kopp hakket gressløk
1/2 ts Kummin ( ligner karve, cumin på engelsk )
1/2 ts Tumeric
1/4 ts cayennepepper
1 ts salt
1 ts svart pepper
2 egg
3 ss mel

Tilberedning
Kjør kikertene i en hurtigmikser ( dette kan bråke en del)
Bland resten av ingrediensene i og kjør litt i mikseren, la det stå kaldt i ca. en halvtime i kjøleskapet.
Det skal være en ganske fast deig, hvis den er for tynn så tilsett litt mere mel.
Form til små boller med en teskje og stek i rikelige olivenolje.
Fyll i pitabrød med:

Falafel,
issalat,
hakket løk,
tomater og følgende saus:

Yogurt Saus
Naturel yogurt
hakket hvitløk
hakkede mynteblader
sitronsaft
finhakket gressløk
finhakket persille

Tusen takk for oppskrifta, den skal heilt klart prøves!!!

Eg pleier kun lage falafel og spise uten all den sausen.
Falafel og salat f.eks

Har aldri tenkt over hvilke grønnsaker han liker best, men til nå har alt gått ned. Av frukt så går appelsin og mandariner ned på høykant. Tror det bare er vannmelon han ikke var så intr. i.

You must log in or register to reply here.
Back
Topp