Barn og fly

Kranglefanten

Forumet er livet
Skal ha med meg frøkna til Bergen for første gang, og selvom hun er en stor jente på 5,5år så bruker hun jo fremdeles sete når vi kjører bil. Så hvordan er det med barnesikring på fly? Prøvde å finne frem på norwegian men der sto det kun detaljer for barn opp til 120cm, mens trollet mitt er 122cm høy.

Og har de dette på flyene? Eller må jeg ha med selv?
Jeg kunne ringt norwegian selv, men sitter her med kun pipelyder til stemme pga infeksjon i stemmebåndet :/

Var iallfall noen som hadde barnet sitt på 4-5år i barnesete da jeg fly med norwegian fra flesland til torp om søndagen, men slo meg ikke at jeg burde spørre da :)

Har aldri sett ekstra sete blitt brukt i fly.. Jeg googlet og fant at man kan medbringe godkjent sete selv om man ønsker dette. Vil vil da si at Norwegian ikke har dette, men må isåfall taes med.
Jeg synes for så vidt det høres litt tungvindt ut å drasse med sete til en 5 åring.

Dette står på norwegian.no:

Passasjerer som reiser med barn kan benytte eget barnesete/ barnesikring om bord på Norwegians fly, forutsatt at sikringen har riktig sertifisering og er merket med denne.

Det er ingen tillegg for å bruke egen barnesikring, men ettersom barnestolen/ sikringen må festes i et passasjersete må det bestilles billett også til barnet selv om dette er under 2 år. Som en regel skal alltid barnesete/ sikring plasseres ved vindussete og den voksne som reiser sammen med barnet må sitte ved siden av.

Barnesetet / sikringen må ha følgende godkjenninger:

1) Setet er godkjent for bruk i fly av en JAA – instans, Federal Aviation Administration eller Transport Canada (på grunnlag av nasjonal teknisk standard), og merket i samsvar med dette.

2) Setet er godkjent for bruk i motorkjøretøyer og fly i henhold til FN standard ECE R 44/ 03, 04

3) Setet er godkjent for bruk i motorkjøretøyer og fly i henhold til den canadiske CMVSS 213 / 213.1 – standarden.

4) Setet er godkjent for bruk i motorkjøretøyer i henhold til US standard FMVSS nr 213 for bruk i motorkjøretøyer og har følgende merking med rød skrift:

“THIS CHILD RESTRAINT SYSTEM CONFORMS TO ALL APPLICABLE FEDERAL MOTOR VEHICLES SAFETY STANDARDS” and “THIS RESTRAINT IS CERTIFIED FOR USE IN MOTOR VEHICLES AND AIRCRAFT”

5) Setet er godkjent for bruk I fly i henhold til den tyske Qualification procedure for child         restraint systems for use in aircraft (TÜV Document: TÜV/958-01/2001)

6) Aviation – only godkjent og merket ACSD (Aviation Child Safety device)

Det står forøvrig enda mer på norwegian.no, men det får være så.

Jeg bare lurte jeg, siden jeg ikke har flydd med barn før. En eller annen form for sete må vi ha med allikavel, for ungen skal ikke sitte usikret i bil den uka vi skal være der. Men da får den gå i bagasjen :)

Jeg har aldri brukt noe annet enn de selene som er på flyet på min 2-åring, og kommer heller aldri til å gjøre det.

Uten at jeg skal påstå at jeg har rett, så vil jeg tro at de som har seter på flyet har det kun for at de ikke vil sende det med spesialbagasje og risikere at det blir skadet. Altså de som også skal bruke setet i bil når de kommer fram. Det er mine tanker hvertfall.

Kranglefanten skrev:
Var iallfall noen som hadde barnet sitt på 4-5år i barnesete da jeg fly med norwegian fra flesland til torp om søndagen, men slo meg ikke at jeg burde spørre da :)

Back
Topp