Barn og døden

All song

Forumet er livet
Julibarna2014
Aprillykke 2016
Jenta på 6 år tenker og tenker. Hun er redd lei seg og griner . Hun er så redd vi skall dø. specielt att jeg skall dø. Hun er redd jeg vil dø og da har hun ingen mamma. Hun vill ju helst ikke gå noen sted uten meg før hun savner meg sånn.
hun kan ligge og ikke få sove pga hun tenker på det.
Noen som opplever noe redsla og barn i den alderen.
Vi har ikke hatt dødsfall i nær familien på flere år. Er det alderen? Er det en fase.
jeg begynner og lure på om jeg skall søke hjelp , sånn att vi/hun kan gå og snakk med noe om døden. Er det dumt?

Får vont i mamma hjærta :(
 
Kanskje snakke med helsesøster? Vi fikk ikke neon sånn fase fordi min farfar døde når hu var 6.5 år. De visste han var syk og kom til å dø. De lærte at ting kan skje men er som regel gamle som dør. De er ganske rolige. Var nok litt heldige der da eldste har vært gjennom to dødsfall. Mistet en oldefar 3 år gammel og en 6.5 år gammel. Fetteren til mannen døde for ikke så lenge siden. Men de tar det også ganske bra. Vi har snakket mye om det siden barna vet veldig små. Min datter og oppkalt etter mannen sin søster, hu døde av hjernehinnebetennelse 17 mnd gammel i 1989. De er redde men rolige. De er veldig sikre på at de havner hos farmor og farfar hvis det skjer noe med oss eller en avdv sine onkler. De er veldig fornøyd med den tanken siden vi er ganske nærme mannens familie. Svigers bor jo vegg i vegg. Barna her godtar ærlighet bedre enn at vi prøver å pynte på det.
 
Min eldste har hatt flere sånne perioder fra ca 4-års alder, begynte da han forsto at dinosaurene er døde, og er nå mest redd for at jeg skal dø. Er også redd for å dø selv. Det kommer og går i perioder. Kan våkne om natts eller ikke få sove fordi han er redd. Vi har god dialog med Bhg rundt dette, og snakker mye med ham om døden når han vil. Pleier å gå over etter noen dager til uker. Vi har ikke tatt det videre. En venninne har hatt samme situasjon med sitt barn, så vi har tenkt at det er normalt.
 
Kanskje snakke med helsesøster? Vi fikk ikke neon sånn fase fordi min farfar døde når hu var 6.5 år. De visste han var syk og kom til å dø. De lærte at ting kan skje men er som regel gamle som dør. De er ganske rolige. Var nok litt heldige der da eldste har vært gjennom to dødsfall. Mistet en oldefar 3 år gammel og en 6.5 år gammel. Fetteren til mannen døde for ikke så lenge siden. Men de tar det også ganske bra. Vi har snakket mye om det siden barna vet veldig små. Min datter og oppkalt etter mannen sin søster, hu døde av hjernehinnebetennelse 17 mnd gammel i 1989. De er redde men rolige. De er veldig sikre på at de havner hos farmor og farfar hvis det skjer noe med oss eller en avdv sine onkler. De er veldig fornøyd med den tanken siden vi er ganske nærme mannens familie. Svigers bor jo vegg i vegg. Barna her godtar ærlighet bedre enn at vi prøver å pynte på det.
Takk :) skall i samtale med helsesøster skall ta det opp med henne :)
 
Jenta mi har også hatt en slik periode rundt den alderen. Hun gruet seg til vi skulle dø osv. Vi snakket med henne om det og til slutt gikk det over, men tok litt tid.
 
Ville hentet inn litt hjelp ,er ofte psykologer på helsestasjoner som kan hjelpe
Tanken til psykolog har slått meg. Må det gå via lege eller helsesøster? Jeg vill helst ringe helsesøster vi har på helsestasjonen en helsesøster på skolen. Grunden til det er att helsesøster på helsestasjon er en fantastisk person jeg har kjent i 8 år og har hjulpet meg masse igjennom åren :Heartred er så gla i henne.
 
Jenta mi har også hatt en slik periode rundt den alderen. Hun gruet seg til vi skulle dø osv. Vi snakket med henne om det og til slutt gikk det over, men tok litt tid.
De var godt att høre att det er over og att andra har opplevd det i den alderen
 
Tenker det er viktig å snakke om slike ting og belyse det for henne
 
Tanken til psykolog har slått meg. Må det gå via lege eller helsesøster? Jeg vill helst ringe helsesøster vi har på helsestasjonen en helsesøster på skolen. Grunden til det er att helsesøster på helsestasjon er en fantastisk person jeg har kjent i 8 år og har hjulpet meg masse igjennom åren :Heartred er så gla i henne.
Helsesøster :)
 
Back
Topp