Barn og begravelse

Når oldefar døde var eldste 5 og yngste nettopp blitt 4. Eldste visste jeg forsto mye mer og satt rolig. Jeg var i dyp sorg selv og hadde ikke orker å flydd på do hundre ganger med ungen, eller at han skulle løpt opp og ned som en rabiat . Jeg gråt jo så fælt.

Søskenbarnet mitt hadde med sin unge på 4. Å samboern måtte ta henne med ut til slutt. Hun skulle tisse hundre ganger, løp rundt , gråt fordi hun ikke fikk svar osv osv

Så jeg var veldig glad for å slippe det styret der.

Likevel er vi åpen om døden og snakker om dette. Synes man skal føle litt på det selv hva man orker. Ikke tenk på hva barna tror om å bli med, men heller på hva du selv takler . Jeg hadde tatt med begge hadde det hvert en begravelse som jeg hadde visst at jeg ikke gråt meg ihjel av. For har to relativt rolig barn.

Jeg hadde ikke med sønnen min som da var nesten to år. Vurderte det sånn at han hadde det bedre i bhg, så fikk han komme på minnesamværet etterpå.

Tror ikke jeg ville tatt han med nå heller, han er 3,5 år. Spørs, kanskje hvis det var noen han stod veldig nær? (Jeg hadde med begge barna i dåp for litt siden, og han klarte ikke sitte i ro og minste var urolig så måtte bæres litt, så syns det var en smule hektisk ;) )

Jeg har hvert i flere begravelser med barna, eldste var 2 år når min søster døde og for meg var det viktig å ha henne med. Det gikk strålende, småen var litt over 2 mnd i begravelsen til min mormor og for min bestefa.r var det viktig at han var med det gikk supert. Men når min bestefar gikk bort, valgte jeg å få småen være i barnehagen da han ikke takler sosiale settinger spesielt godt og han var totalt avhengig av søvnen sin, han var 2 år. Eldste har fått valget ved alle begravelser bortsett fra min søster og hun har villet være med i alle. Småen er nå 3,5 år og jeg ville fortsatt ikke tatt han med pga han ikke takler sosiale settinger så godt.

Tenker at det må være opp til hver enkelt hva de mener er best.

Når mannen min døde jeg holdt unna begravelse begge våres barn på 2 og 5 år .de var i barnehagen da. Jeg angrer ikke. Eldste man fikk sett på han og sagt farvel dagen før begravelsen.. og det tok 3min før han løp ut og vi dro fra kapell.

Det får man bestemme selv. Mine barn var i sin oldefar begravelse. Da var eldste 3 år og nr 2 var 7 mnd. Det gikk kjempe fint. Eldste satt ved siden av sin onkel i kirken og trøstet han. Nr 2 lå i bilstolen mens jeg vugget den og han sov gjennom hele greia.

Jenta mi var 8mnd da min lillesøster døde i sommer og hun var med i begravelsen. For meg var det veldig godt å ha henne der, det var godt å måtte ha fokus på noe annet også og måtte holde seg «i gang». Ungen skravla i vei og var fornøyd.
Det var fler der som syns det var godt å ha en liten solstråle med på en tung dag.

Back
Topp