Barn og begravelse

lilletrulte

Flørter med forumet
Hva mener dere om å ta med barn i begravelse?

I julen har barnas oldemor gått bort å min samboer har tenkt seg i begravelsen til sin bestemor. Av mange årsaker har jeg lite lyst å dra da minste er 7 mnd og elste 3 år. Begge er aktive barn og jeg har lite tro på at elste vil sitte rolig i kirken. Vi har lang vei å kjøre med bil og båt for å komme dit. Vi har i tillegg ingen/lite kontakt med denne siden av hans familie da vi ikke har sett dem siden elste ble døpt for 3 år siden. Samboer og jeg har snakket mye om det i dag og landet på av bare han drar. Jeg ser for meg at det kan bli litt styr fordi jeg og barna ikke blir å dra dit.

Personlig mener jeg at små barn ikke har noe i en begravelse å gjøre med mindre det er noen som de har hatt mye kontakt med og kjenner godt til. Men hadde vært fint å høre hva andre mener.

Syns det er veldig individuelt, har også veldig aktive barn, eldste var med i min oldemor begravelse når hun var litt over året og det gikk kjempe bra, men når min mormor døde når hun var litt over 2 fikk vi barnevakt fordi hun er utrolig aktiv og syns ikke det passet seg, noe jeg vet min mormor også hadde ment.

Det styrer dere helt selv.

Her har ungene vært i begravelser flere ganger. Første gangen da de var 9 md 3 år og 5 år.
Min personlige erfaring er sydet er lettere å ha de med i begravelser hvor jeg ikke erså veldig emosjonelt knyttet til avdøde. Rett og slett fordi det er veldig mye lettere å møte dem og deres behov når jeg ikke har hatt mange egne behov samtidig selv.

Den vanskeligste begravelsen var med farmor nå for et år siden. Jeg var veldig glad for at de hadde kontroll på hva dette var for en seremoni da vi deltok. Tror ikke jeg hadde maktet dramatikk rundt bårenedsenkelsen eller noe. Vi hadde nok med oss selv akkurat da.

Vil også tipse om at småbarn er gode som unnskyldninger og konfliktbuffere i etters litt dysfunksjonelle familier.

Lykke til med valget.

Jeg tror ikke noen vil reagere på at barna ikke blir med. Ikke skjønner de det og ikke husker de det. De får ingenting ut av det og de Kan forstyrre mye. Hold deg hjemme med barna med god samvittighet du

Tenker har det ikke vært kontakt så hadde jeg ikke tatt med barna... de vil jo ikke trenge avslutning på Samme måte som om
De hadde kjent vedkommende

Opp til hver enkelt syns jeg.
Da oldemødrene døde, var eldste 2 år.

Min bestemors begravelse valgte jeg å ikke ha hu med. Glad for det. Jeg fikk fokusert på meg egentlig.

Min manns farmor derimot, da var svigerfar veldig på at hu MÅTTE være med. Og ungen hylte halve begravelsen.. Så jeg var enten ute for å trøste, eller inne og smålekte mellom rekkene for å holde hu rolig. Ærlig talt har jeg ikke noen minner annet enn mitt barn under begravelsen. Så jeg skulle virkelig ønske hu kunne vært i barnehagen under kirkedelen, og jeg kunne henta hu rett etter heller. Menmen.

Igjen når oldefaren døde var minste 5 år. Og da gikk det kjempefint derimot. Altså hu og søskenbarnet forsto ikke og de lekte de. Men jeg fikk fokusere mer på begravelsen og ungene i sammen. Ikke kun barnet/barna.

Opp til hver enkelt.

Her har vi enda ikke måttet dra i begravelse til nær familie siden vi fikk barn. Men måtte vi det hadde jeg ikke tatt med 1 åringen.

Tok med eldste i bryllup da hun var rett over året å da gikk perlekjedet mitt i tusen knas på kirkegulvet akkurat da de sa ja, så har ikke så god erfaring med småbarn å sånne « offfsielle» ting..

Vet jeg ble tatt med i mange begravelser som liten, men det var oldeforeldre som hadde sett meg flere ganger i uka siden jeg ble født. Så var vel kanskje naturlig for mamma og pappa at jeg skulle være med..

Det er opp til hver enkelt. Men ville nok ha landet på det samme som dere, at bare han hadde dratt. Du og barna har det nok bedre hjemme ettersom dette er noen dere ikke har vært veldig nært knyttet til.

Jeg tok ikke med mine i begravelse her rett før jul (2,5 og snart 1,5). Personlig mener jeg at små barn ikke har noe i begravelser å gjøre. Vet at om mine barn hadde begynt å hyle ut i kirken eller løpt rundt ville det vært en god del som hadde reagert på det.

Når de er så små har de heller ikke behov for å gå i begravelser. De har de mye bedre hjemme eller i barnehagen.

Hva mener dere om å ta med barn i begravelse?

I julen har barnas oldemor gått bort å min samboer har tenkt seg i begravelsen til sin bestemor. Av mange årsaker har jeg lite lyst å dra da minste er 7 mnd og elste 3 år. Begge er aktive barn og jeg har lite tro på at elste vil sitte rolig i kirken. Vi har lang vei å kjøre med bil og båt for å komme dit. Vi har i tillegg ingen/lite kontakt med denne siden av hans familie da vi ikke har sett dem siden elste ble døpt for 3 år siden. Samboer og jeg har snakket mye om det i dag og landet på av bare han drar. Jeg ser for meg at det kan bli litt styr fordi jeg og barna ikke blir å dra dit.

Personlig mener jeg at små barn ikke har noe i en begravelse å gjøre med mindre det er noen som de har hatt mye kontakt med og kjenner godt til. Men hadde vært fint å høre hva andre mener.
Her gikk også oldemoren bort i jula. Minste er 6 mnd og skal være med i begravelsen. Håper det går greit. Oldemoren hadde omtrent bare gubben min igjen av familie, så de hadde et nært forhold. Men vi har kort vei da. Jeg tenkte egentlig å få min mamma til å passe henne, men gubben vil at hun skal være med, så da prøver vi på det.

Naturlig å ta med barna i begravelse til folk i familien.
Lille var 11 mnd i begravelsen til sin Oldemor. Gikk rundt og danset til orgelmisikken og spredde smil i de ellers sorgtunge ansiktene.

Min eldste var 2 år da bestemor døde, han var i bhg da begravelsen var. Heldigvis. Yngste var ca 6 uker, og var med. Heldigvis var det ei vi kjenner godt som tok litt ansvar og ble barnevakt..

Hadde nok dratt uten barna, siden de er så små og ikke har noe spesielt forhold til avdøde.
Med god samvittighet

Det vi har opplevd, i de to begravelsene mine barn har vært i, er at det ikke nødvendigvis er fint for barnas del å være der...

Men det var så utrolig godt og fint for alle andre å se glade barn. Begravelsen ble ikke bare trist og lei, de kunne se litt liv og røre også og oppleve det som en fin avslutning.

Det var oldeforeldrene til barna som døde.

Jenta vår var med i begravelsen da farfar døde, da var hun 2,5 år. Gikk fint, det. :) Da hun ble makkete i kirken tok mannen henne bare ut.

Opp til hver enkelt. Om det er noen som står barna nære hadde jeg tatt dem med. Om det er noen langt ute som barna sjelden/aldri har møtt så hadde jeg latt barna være hjemme.

Jeg var fire da oldemoren min døde og var med i begravelsen hennes. For meg er det et viktig minne. Hadde vært utrolig sårt om noen skulle nektet meg å si farvel til oldemoren min fordi de føler at barn lager for mye styr i begravelser.

Opp til hver enkelt. Om det er noen som står barna nære hadde jeg tatt dem med. Om det er noen langt ute som barna sjelden/aldri har møtt så hadde jeg latt barna være hjemme.

Jeg var fire da oldemoren min døde og var med i begravelsen hennes. For meg er det et viktig minne. Hadde vært utrolig sårt om noen skulle nektet meg å si farvel til oldemoren min fordi de føler at barn lager for mye styr i begravelser.
Jupp, jeg var 5 da bestefar døde og fikk ikke være med i begravelse, det kommer krg aldri til å glemme for jeg ville være med

Back
Topp