Barn og allergier mot dyr

Bkno3434070

Andre møte med forumet
Hei!

Jeg er gravid i 15. uke, og vi er veldig spente. Min forlovede, og far til barnet, er dessverre dødelig allergisk mot katter, og får reaksjoner bare noen har kattehår på klær i nærheten av han. Min mamma har ordnet stort barnerom hos henne, og hun forventer også at hun skal få barnebarn på besøk ganske tidlig etter fødsel. Problemet er at hun akkurat nå har tre katter, som tilbringer mye tid inne. Vi kan ikke dra på besøk der, da forloveden min får reaksjon med en gang.

Hvor lenge er det anbefalt å vente med å introdusere barnet til dyr når det er en forelder med så alvorlig allergi? Det er også uakseptabelt at vi skal ha barnet vårt der, og vi skal ligge en annen plass, f.eks. hotell i samme byen når barnet er bare måneder gammelt.

Har ikke hørt om noen anbefaling sånn sett, ikke nødvendigvis slik at allergien arves :)

Men jeg ville nok vært litt forsiktig - også med tanke på at barnet tar med seg kattehår hjem på klærne og alle tingene sine...

Har mannen din vurdert allergivaksine mot katt? Dette skal han få dekket når allergien er så kraftig.

Ellers er det sjeldent barn under 1 år er allergiske mot dyr, og dersom barnet er allergisk starter som regel symptomene mildt. Tidlig eksponering av allergener kan også redusere risikoen for å utvikle allergier.

Siden allergien er så kraftig hos far ville jeg likevel forhørt meg med lege først angående ditt barn.

Jeg ville best om en blodprøve av barnet for å sjekke om er allergigen i barnet mtp hvor alvorlig allergisk far er

Back
Topp