Barn nr 2?

Januarbaby16

Flørter med forumet
Er det flere her som er blitt tobarnsmamma etter at babyen kom til verden?:) hvordan føler dere overgangen er? Jeg må ærlig innrømme at jeg sliter litt med å finne en balanse som fungerer for alle, jeg har en 5 åring som krever en del og som rett og slett har blitt litt "baby" selv etter at lillegutt kom til verden, noe som er veldig slitsomt... Er det noen som har eventuelle tips til hvordan jeg kan balansere det og få han vandt til at han ikke er alene lengre? Det er veldig slitsomt i lengden, det går seg nok til automatisk etterhvert, men jeg kjenner det tar godt på kreftene :)

Tobarnsmamma her og, men kan ikke akkurat komme med noen tips... Her er storesøster 4 år til uken, og har i grunnen taklet fint å bli storesøster. Dvs at hun ikke har hatt noen negativ reaksjon mot lillesøster eller meg, som jeg forventet, men merker det på andre ting. Lillesøster er 3 uker gammel.

Min mann jobber skift, så jeg er helt alene med begge jentene over halvparten av tiden. Og for å være helt ærlig så er min mann flink til mange ting, men å bidra med barna er ikke en av dem. Så jeg er mye alene sånn generelt...

Jeg har forsøkt å inkludere storesøster i veldig stor grad i hele svangerskapet, og prøver nå også. Så hun har tatt rollen som storesøster veldig seriøst og ikke ytret noe negativt om henne. Men merker hun er mer "sår" og ting som f.eks. feil klær kan bli HELT feil! Kaster klærne i gulvet, nekter å ta de på og blir veldig sint... Tenker at det er rett og slett at hun ikke klarer å forstå og takle alle følelsene hun har nå. Håper det går seg til :-)

Desverre så er storesøster her bare 2.5 år. Og hu er veldig jente hvis man kan kalle det det. Hu passer på lillebroren sin og gjort det siden han var i magen. Vi begynte med tilvenning allerede da. Hu er med å skifter bleier, bader, får ha han på fanget, hjelper til med å holde flasken, henter gulpe kluter osv. Hu synes dette er kjempe morsomt og har altid elsket å hjelpe til. Hu får lov til å vaske beina hans når han bader. Men din er jo 5 år så kan være at han har litt større problemer med at det plutselig er noen han må dele oppmerksomheten med. Vi er også mye hos svigers som er naboen. Der får hu 100% oppmerksomhet av dem. Og når babyen sover så er oppmerksomheten helt på hu. Mannen min jobber kun til 14 eller 15 så vi er to foreldre store deler av dagen.

Her fikk vi også nummer to, så nå har vi en toåring og en baby :-) Lille er ei uke gammel i morgen, så har ikke hatt så lang tid som tobarnsmor enda. Storesøster koser seg med babyen enn så lenge, merker at hun til tider krever litt mer oppmerksomhet, men er heldigvis to ;-)
I dag sto jeg opp aleine med henne, mens mannen sove videre med babyen. Merket at det var godt for både henne og meg, selv om jeg var trøtt. Hun trenger nok litt kvalitetstid med mamma, så er veldig takknemlig for at vi er to som deler på "arbeidet". Var alene med begge to en times tid i dag (lillesøster var selvsagt lys våken hele tiden), og merket at det var litt stress. Viste ikke helt hvordan jeg skulle "dele" meg i to, men det gikk nå. Tenker at sånt går seg til etter hvert, men litt skummelt enn så lenge :-)

Har en gutt på 6 og så lille nye mannen☺️ Her går det fint, størstemann er stolt storebror og sysler med sitt og er ute med venner som vanlig, og kommer og vil holde og bære lillebror innimellom. Å få han avgårde på skolen dog er fortsatt som det pleier, ender ofte opp med at jeg bare kler på han, han er fryktelig treg med påkledning, meen men, det må vel bli bedre etter hvert. Første dag alene for meg og lille i dag, mannen på jobb etter to uker hjemme. Skulle gjerne hatt han hjemme lengere...

Har en på tre. Har vært gjennom den fasen "jeg og er baby", prøvd å ligge i vognbag og vugge og på stellebord. Fant heldigvis fort ut at det var kjedelig å være baby. Men hun må jo få teste ut. Og når hun kommer med "jeg klarer det, og der klarer ikke babyen" så forsterker vi masse rundt det. Så det er vel eneste tips. La han få prøve alle babytingene, og ros masse de tingene han får til. Og selvsagt de morsomme tingene han får til å gjøre som babyen ikke får lov eller kan gjøre. Det går seg nok til:) Stor omveltning for storesøsken dette!!

Er også tobarnsmamma nå. Storesøster på 6 og lillebror på 2 uker i dag.
Her har vi ikke merket mye til sjalusi. Litt som at hun helst ikke vil legge seg før lillebror, men det var kun de første dagene. Nå går det fint. Hun vil holde og kysse på han hele tiden, men har funnet ut at han er litt kjedelig akkurat nå siden han baaaaare sover og pupper. Så hun leker med vennene sine og sysler med sitt som hun alltid har gjort. Men hun elsker lillebror høyere enn noe annet. Hun understreker at det kun er hennes lillebror og ingen andres.

Eneste tips er å inkludere der man kan inkludere. Den mestringsfølelsen de får når de hjelper til er helt utrolig.

Når vi har fått besøk passer vi veldig på at hun også får oppmerksomhet.

:)

Back
Topp