Barn med taleproblemer?!?!

helen79

Forumet er livet
Mellomste her har litt taleproblemer. Dvs. at endel ord er riktig for han når han sier de men vi hører noe helt annet, som f.eks: Vafler-dasler, få-tå, kaffi-kassi. Det er  R, S, D, F. blant annet han har problemer med. Han sier riktig sier han, han gjør jo forsåvidt det, men det som*kommer ut* er feil for oss som hører på. Skal til PPT med han snart.

Noen flere som har dette problemet med sine barn?

Så flott han er komt seg.[;)]

niesen min sa hele tiden jobeso til joggesko...

hun fikk hjelp av logoped og snakker veldig bra nå

ORIGINAL: assa75

niesen min sa hele tiden jobeso til joggesko...

hun fikk hjelp av logoped og snakker veldig bra nå

Så flott da.[:)]
Ja de er flinke de logopedene.[;)]

Har 2 nevøer som sliter med språket og der fant de ut nå at
det sannsynligvis kommer av dårlig hørsel etter mange
ørebet. Kan ikke være hørselen da?

Vi skal også få hjelp av PPT , men har vært hos øre, nese hals lege for å sjekke at alt det fysiske er i orden. Melissa er tospråklig og  snakker svært dårlig på begge språk egentlig. Hun forstår alt da. Så blir spennende å se hvordan det går. Hun starter jo skolen om 2 år og pr i dag prater hun som en to åring synes jeg. klarer maks 6 ord i en setning. KAN klare 12 ord i en setning på engelsk.

Vel, han fikk skylt ørene for en tid tilbake, å du skulle sett den klompen som kom ut. Fy flate det var ekkelt. Men det hjalp sa han.
Men ja, kunne nok fått en ørelege til å se på han.

ORIGINAL: GuttemammaX2

Basse har hatt hørselsproblemer ( vann i mellomøret), så han prater ikke så veldig mye enda ifht andre på hans alder, men det kommer seg med hjelp av pedagog..
Kanskje tatt en hørsels test på sykehuset??!? men du må jo innom legen først så h*n kan sende henvisning. det KAN ta litt tid, så gjør det med en gang i så fall! så dere får fortgang i dette...

Henvisning har vi fått til Bergen Hørselsinstitutt., må få sendt den, har glemt hele greien, huffda.[&:]

Ja, det er jo et år til han begynner på skolen, å jeg vil ikke høre om erting sant.

Jenta jeg passa da jeg var yngre hadde det slik

hun kalte meg for kaka i stedefor dadda  og mange andre slike ting

fikk hjelp av ppt og snakker vanlig nå

Har tvillinger som var seine i språket og har enda en del talefeil. Sier "fitte fast" f.eks..
Tuttenellen = tunell,  fise = spise  osv
Men de får hjelp i bhg av ppt og assistent så bekymrer meg ikke..[:)]

har ikke barn med det, men jeg hadde det som liten, fikk hjelp når jeg gikk i barnehagen og etter det så gikk det greit..

Dette høres ut som en typisk uttale vanske, atlså at vansken ligger i munnmotorikken, og ikke i språksenteret i hjernen. Dersom det er en uttalevanske, er det som oftest god hjelp med logoped. Først lærer de seg teknikker for å få på plass de riktige lydene, og så må de trene en del før det er automatisert. Grunnen til at dere må innom PPT, er nok at parken/barnehagen ikke har egen logoped. Hadde han gått på skolen, hade han nok fått gått til skolelogopeden uten oppmelding til PPt. Dersom det skulle vise seg å være en språkvanske, har vi i Bergen et kjempegodt tilbud til barn på hans alder. Det heter språkbasen. Der får førskolebarna masse trening på språklig bevissthet slik at de har et forsprang når de kommer på skolen.

Lykke til! Dette går nok kjempeflott[:)]

Ååh, det var *godt* å høre at de med ca. make problemer har blitt bedre i talen sin, og at det faktisk viser seg å bli bedre etter tid med PPT.

Takk for svar. Ser at det er *normalt*. Litt betryggende.[:)]

Back
Topp