Barn med muslimsk mann?

WishMeLuck

Elsker forumet
jentene i juni13
Slenger et spørsmål ut her.
Tenk deg at du som "kristen" hadde fått barn med en muslimsk mann..
Det eneste man merker med hans tro er at han ikke spiser svin. Han drikker alkohol, har hatt sex utenfor ekteskap, feirer jul osv. Med andre ord oppfører seg som nordmenn flest.
Hans eneste krav ved et evt felles barn er at ikke barnet skal spise svin. Ville dette vært greit for det da?
Jeg føler det ville vært veldig unaturlig for meg å gi beskjed i bursdager/barnehage osv at mitt barn ikke spiser svin pga religion, da jeg ikke over hodet praktiserer denne religionen selv. Han mener at det potensielt er tusenvis av krav han kunne kommet med, og at akkurat det å ikke spise svin er et veldig lite offer, og dette er eneste krav. Jeg ser ikke problemet med å spise svin i det hele tatt..
Jeg venter ikke barn med noen, ei heller har jeg planer om det, men vi bare diskuterte det.
Fyr løs :)

Som sterk religionsmotstander hadde jeg nok ikke kunnet gå med på det. Det må barnet få velge selv senere, av de riktige grunnene.

Jeg var gift med en muslim :) han ba fem ganger om dagen, spiste ikke svin, drakk alkohol og feiret jul.

Jeg så aldri problemet med å unngå svin for jentungen sin del. Neste barn, som jeg venter med en ikke troende, vil heller ikke få servert svin, men da av helsemessige årsaker, ikke religion.

Alt i et forhold, spesielt med barn, er kompromiss. Å ikke spise svin er for meg ikke et stort tap.

Nå er vi begge muslimer og ser ikke på det som noe problem å unngå svin, man unngår det jo bare.
Men drikker han alkohol samt sex utenfor ekteskap +++ hadde jeg vel mer tvilt på moralen hans til religionen siden dette er ting som er viktig i islam.
Islam er ikke så ille som folk skal ha det til om de faktisk studerer det litt og ikke tar ting ut av konteksten sin!

Vi måtte nok ha pratet om det, da jeg mener barn skal få bestemme religiøse ting selv. Men svin blir ikke servert hjemme hos meg som regel da jeg ikke spiser det pga helsemessige årsaker.

Min mann er ganske lik han du beskriver. Kan drikke alkohol, ber IKKE, men spiser bare ikke svin.
Han sammenligner det med at det er unaturlig for de og at dyret er skittent. Nå har jeg lest mye om dette og rødt kjøtt generelt, så barna våre spiser ikke rødt kjøtt ofte. Noen få hamburgere i året. Ellers hvitt kjøtt og fisk. Jeg ser på svin og gelatin som veldig ekkelt, og barna våre får det ikke. Jeg sluttet med rødt kjøtt for ca 7 år siden(kan også ta en hamburger i året max)...

Ser ikke på det som noen problem.
Sier i bursdager at jeg kan bringe med kyllingpølser. Da sier de alltid at de kjøper det. Og at de ikke spiser gelé som er "hjemmelagd", men fra Piano boks er ok

Svin er ikke bra i lengden, og det finnes så mye annet man kan velge, som minner om det :)

Slenger et spørsmål ut her.
Tenk deg at du som "kristen" hadde fått barn med en muslimsk mann..
Det eneste man merker med hans tro er at han ikke spiser svin. Han drikker alkohol, har hatt sex utenfor ekteskap, feirer jul osv. Med andre ord oppfører seg som nordmenn flest.
Hans eneste krav ved et evt felles barn er at ikke barnet skal spise svin. Ville dette vært greit for det da?
Jeg føler det ville vært veldig unaturlig for meg å gi beskjed i bursdager/barnehage osv at mitt barn ikke spiser svin pga religion, da jeg ikke over hodet praktiserer denne religionen selv. Han mener at det potensielt er tusenvis av krav han kunne kommet med, og at akkurat det å ikke spise svin er et veldig lite offer, og dette er eneste krav. Jeg ser ikke problemet med å spise svin i det hele tatt..
Jeg venter ikke barn med noen, ei heller har jeg planer om det, men vi bare diskuterte det.
Fyr løs :)
Jeg er gift med en muslimsk mann og vi har ett barn sammen. Både jeg og barnet spiser svin. Jeg er ikke muslim og barnet vårt skal få ta stilling til det når hun blir voksen nok til å forstå det

Det er jo et veldig lite offer. Vi spiser jo aldri svin her hjemme til middag og sånn, og spiser kalkunpølser /kalkunbacon hvis det skulle være slikt på menyen. Men har pålegg med svin i kjøleskapet hvis noen av mine barn har lyst på det.

Det er veldig leit at mange har et fryktforhold til muslimer og islam. Dette er nok den mest empatiske fyren jeg har møtt noen gang. Som tar vare på meg og barna som ingen andre har gjort :)

For meg hadde det ikke gått, siden jeg har et kosthold som bortimot er basert på svin.. Varierer med andre ting, såklart, men om jeg skulle gått igjennom kjøttet i fryseren vil jeg nok finne 80-90% svinekjøtt.
Hadde ikke kommet til å gått med på det kravet, desverre.

Jeg hadde nok ikke gått med på det. Er ikke jul uten ribbe, eller sommer uten grillribber og pølser. ;)
Spiller ingen rolle, muslim eller ei har man ting i sitt kosthold man selv ikke kan eller vil spise så får det være en personlig ting.
Jeg hadde ikke synes det var greit at mine barn måtte spise vegansk heller om far var veganer :)

Hadde jeg valgt å få barn med en muslimsk mann (eller hvilken som helst religion,jeg har ingen) så hadde ikke akkurat det svinet vært ett stort tap. Sånn sett bort fra at jeg eeeelsker det selv:D

Som sterk religionsmotstander hadde jeg nok ikke kunnet gå med på det. Det må barnet få velge selv senere, av de riktige grunnene.
Samme her.

I bhg jeg jobber i så spiser ingen av disse barna med en muslimsk forelder svin. Så det er det jeg opplever som mest vanlig i en slik situasjon. Men jeg hadde ikke godtatt at min partner bestemte religiøse ting for barna våre - det skal de få ta stilling til selv.

Mine barn kan bli opplyst om religioner, men de skal bli store nok til å bestemme hva de vil, før de skal leve etter en religion. Dette kan jeg ikke fire på

Jeg spiser ikke svin selv hvis jeg kan unngå det, så sånn sett skulle det gått fint.

Men jeg mener at barn skal få velge religion selv, når de er gamle nok til å ta et veloverveid valg. Det samme gjelder kosthold. Hvis mitt barn kommer hjem og forklarer meg hvorfor det vil bli for eksempel veganer, og argumentene holder vann er det greit. På samme måte som hvis det kan forklare meg hvorfor det vil knytte seg til en bestemt religion.

Min mann er slik som du beskriver. Men han spiser også svin da:p han gjorde ikke det før. Tror han ikke ville at dattera vår skulle spise svin før. Men det ble aldri noe av. Men foreldrene hans tror det bare er jeg som spiser svin da!hehe..

Eneste jeg bekymret meg for når jeg gikk gravid sist var om det skulle bli en gutt og han ville ønsket å omskjære, for det er uaktuelt for meg. Heldigvis er han i mot det. Men jeg husker jeg tenkte mye på det.

Men ser liksom ikke helt "vitsen" med at barna ikke skal spise gris hvis han uansett ikke er særlig religiøs da.

Det må barna få bestemme selv tenker jeg, er ikke opp til foreldrene og bestemme

Jeg ser ikke problemet, om kvinnen selv syns det er greit. Jeg er kristen, så et must for meg var at min mann også var kristen.

Mange foreldre er jo vegetarianere eller veganere og de oppdrar barna sine deretter. Hvorfor er det OK, men at barnet ikke kan spise svin pga religion er noe som ikke kan godtas? Er det noen her som ikke ville blitt sammen med en etnisk nordmann fordi han er veganer f.eks?

Jeg tenker at så lenge begge foreldrene er enige så er det ikke noe big deal. :)

Back
Topp