Barn med maskingeværleker på 17.mai...

Helt innafor å reagere!
Andre land har parade med våpen på sin nasjonaldag. I Norge har vi valgt bort dette for å ha større fokus på fred å barna våres! Så når man ser slikt er det virkelig lov å reagere!

Andre land har parade med våpen på sin nasjonaldag. I Norge har vi valgt bort dette for å ha større fokus på fred å barna våres! Så når man ser slikt er det virkelig lov å reagere!

I Norge har vi da parader med våpen? Garden har oppvisning hver 17. mai hvor de fyrer av et skudd (løsskudd) fra våpnene sine.

I Norge har vi da parader med våpen? Garden har oppvisning hver 17. mai hvor de fyrer av et skudd (løsskudd) fra våpnene sine.
Kan jo ikke helt sammenlignes? Vi har parader. Andre lander bruker denne dagen til å skryte over våpen til å ta andre.

Jeg ville ikke sagt noe så lenge barnet ikke skader seg selv eller andre.. Alle har hver sin oppdragelse, så selv om jeg tenker at det er utrolig stygt når barn sikter på andre så ville jeg ikke blandet meg i deres oppdragelse

Synes ikke noe om slike leker, syns det er helt innafor av mannen din å si fra :)

Syns det er helt greit å si ifra om slikt. Man kan jo mene forskjellig om våpenleker, men i folkemengder og under feiring hører det ikke hjemme! Hvem vet hva de i mengden har opplevd, kanskje synet blir en trigger for gamle traumer? Nei, skal barna leke med våpen får de gjøre det hjemme.

Synes ikke noe om sånne leker, men om dem leker med det så må de allefall lære å ikke peke på noen.

Jeg personlig er ikke noe fan av sånne leker, så får andre ta valg for sine barn. MEN, om ungen går og sikter på folk og later som han skyter, d er ikke ok!

Så syns d var bra mannen din sa ifra!

Så bra at mannen din sa i fra! Ufint at unger holder på slik.

Nei det er ikke greit!

Og hun snudde det til noe rasistisk med en gang?? Ja grensesetting er det mange som er dårlig på. Så bra han sa i fra.

Kan jo ikke helt sammenlignes? Vi har parader. Andre lander bruker denne dagen til å skryte over våpen til å ta andre.

Det var ikke det du skrev i første innlegget ditt. Ja, jeg er enig i at andre land kanskje viser frem våpnene sine av andre grunner og på andre måter, men å si at vi ikke har våpen i våre parader/tog er feil.

Jeg ville ikke sagt noe så lenge barnet ikke skader seg selv eller andre.. Alle har hver sin oppdragelse, så selv om jeg tenker at det er utrolig stygt når barn sikter på andre så ville jeg ikke blandet meg i deres oppdragelse
Enig!

Syns det var veldig upassende ja... Iallfall når han går rundt og peker på andre. Upassende både fordi det var 17 mai og med tanke på 22 juli. Barn er barn og vet jo ikke bedre men foreldrene burde absolutt satt en grense der. Uff...

Enig!
Mye man skal blande seg oppi!
Enkelte ting har med folkeskikk å gjøre tenker jeg... Er som å banne i kirka, man gjør det tross alt ikke av respekt for det kirken symboliserer - selv om man ikke er kristen selv...

Mine barn får ikke lov å sikte på folk med pistol, fordi jeg synes det er like ufint som feks å kikke stygt på noen, vise fingeren el. Nei de skader ingen - men det er en "gest" og et utrykk mot andre folk som er fientlig og frekt. Det læres at ikke er pent og hyggelig å gjøre på samme måte som å feks slå, dytte eller si stygge ting. Ungene har gjerne et helt annet ansiktsutrykk når de "skyter" folk med lekepistol enn når de vinker til noen. Hvilken måte ønsker du at ungen din skal møte andre folk med? Ja jeg reagerer like mye på et barn som sikter på meg med aggressivt ansiktsutrykk og sier pang, enn om han hadde vist meg fingern. Hvis barnet er stort nok til å gå inn i rollelek der en feks er politi og skal ha makt over en slem slurk - ok så la barna leke ut disse rollene da. Men å møte folk på denne måten - og på 17.mai attpåtil. Nei det synes jeg ikke noe om!

Enkelte ting har med folkeskikk å gjøre tenker jeg... Er som å banne i kirka, man gjør det tross alt ikke av respekt for det kirken symboliserer - selv om man ikke er kristen selv...
Det skjønner jeg også, men syntes det er foreldrenes ansvar og ta dette med barnet.

Det skjønner jeg også, men syntes det er foreldrenes ansvar og ta dette med barnet.

Men om man ikke ønsker å bli siktet på fordi man syns det er ubehagelig, så må det jo være lov å si fra tenker jeg:)
At barna får lov til å ha et lekevåpen er en annen sak i mine øyne

Back
Topp