Barn med kumelk protein allergi.

Fikk streng beskjed fra barnelegen på sykehuset om at soyaprodukter ikke anbefales til barn under 2 år. Både fordi en del av produktene inneholder høye nivåer av arsen (rismelk har ennå høyere nivåer) samt at det finnes stoffer i soya som utløser østrogen liknende hormoner. Fikk beskjed av legen at det ikke er entydige resultater når det gjelder østrogen, men at man ikke tar sjanser når det gjelder små barn. Over 2 år derimot var det ikke noe problem.
Jeg vet man ikke skal gi rismelk eller Soyamelk som erstatning til melkefri mme eller tørstedrikk. Men jeg har aldri hørt eller lest fra fagfolk eller fagstoff at dette gjelder soyaprodukter.

Jeg er ingen ekspert eller lege, men kjenner at jeg synes det er tryggest å følge anbefalinger jeg får fra de som er eksperter på området. Det er heller ikke etisk forsvarlig å forske på evt skadevirkninger av soya på små barn under 2 år hvis man tror at det kan gi skader på barnet. Det er en av grunnene til at forskningen er mangelfull.

Ville bare informere om hva jeg hadde fått beskjed om. Hvilke valg dere tar legger ikke jeg meg oppi.
Jeg synes likevell det er en interessant diskusjon da. Og trist/utrygt at man får stikk motsatte beskjeder fra leger i en kostråd time for melkefri diett... Hadde vert mye bedre om fagfolk i norske sykehus hadde en standard med anbefalinger å gå etter :)

Back
Topp