Barn med kumelk protein allergi.

Mindax

Andre møte med forumet
Hei! Jeg har en liten en på 7 mnd. Han har kumelkprotein allergi. Eller Melkeallergi.

Jeg har jo fått mme og har grøt for de med melkeallergi. Men jeg har jo gjerne lyst å gi han annen mat også. Som grønnsaker og frukt og bær..

Lurer på om noen her har ett par oppskrifter? :) Hadde vært veldig kjekt!

Har en 4 i 1 babyfood maker, så dampe og koke og kutte opp er ingen problem :D
 
Min eldste hadde det, vi begrenset ingenting, bare erstattet med havremelk, så du kan følge vanlige oppskrifter og bytte ut. Mange som reagerer på melk tåler heller ikke soya, derfor valgte vi havremelk :) tror min spiste omtrent som oss på den tiden, og foretrakk å spise selv :) litt begrensninger, men ikke mange :) kokte gulrøtter og avokado var favorittene da :) og pasta.
 
Hold dere unna rismelk som erstatning ihvertfall :) Ellers signerer jeg her over og vil anbefale havremelk.

Det er også mange ting som du ikke trodde inneholdt melk som inneholder melk, som smør (og margariner) (smørelett og smøremyk fra eldorado er forresten melkefritt, og koster ikke skjorta). For fløte er Gryr gull, den oppfører seg som vanlig fløte. Ost må du nesten finne noe som smaker ok i dine øyne, jeg liker Go'vegan fra synnøve finden, den i blokk vel og merke :p
 
Det meste går greit å lage med plantemelk :) finnes mange forskjellige.
Bruker selv blanding av: havre (men ikke så mye lenger pga cøliaki) soya (ikke bra for små gutte) ris (ikke anbefalt barn under 6) mandel eller annen nøttemelk.
Det er mye å sette seg inni, hadde sjekket fb gruppe “barn med melkeallergi” eller slikt :)
 
Barn på den alderen skal vel uansett ikke ha ting med kumelk i, pga kalsium, men vi bruker havremelk til vår med melkeallergi.
Han kan ikke ha spor heller, så gryr fløte utgår for vår del,men oatly har matfløte også har jeg funnet glutenfri "kremfløte" i på eurocash i sverige (aito). Samme med violife vegan ost. (har den og på kolonial.no)

Oppskrifter er det dårlig med, bruker bare vanlige oppskrifte og bytter ut med melkefri alternativ som: havremelk, blå melange/olje, smøremyk fra eldorado eller den til berit Nordstrand på brødskiva.
Har spist det samme som oss hele veien.
 
Min datter har kumelk protein. Det som vi har fått beskjed om å passe på er at hun får i seg nok kalsium og fett. Å lage babymat selv kan være en god ide. Og å spe den med kokosfett og tahini. Jenta mi på 13 mnd elsker det.

Ellers bruker jeg følgende erstatning som jwg synes er veldig gode...
Oatly blå melk
Berit Nordstrand rapskokos (Smør)
Alpro cousin soya rød (krem eller I bakverk/kaker)
Alpro cousin soya grøn (som matfløte)
Alpro blåbær yogurt.
Pålegg: kaviar og majones, leverpostei fra gul boks og påmackan (som smøreost).
 
Hei! Jeg har en liten en på 7 mnd. Han har kumelkprotein allergi. Eller Melkeallergi.

Jeg har jo fått mme og har grøt for de med melkeallergi. Men jeg har jo gjerne lyst å gi han annen mat også. Som grønnsaker og frukt og bær..

Lurer på om noen her har ett par oppskrifter? :) Hadde vært veldig kjekt!

Har en 4 i 1 babyfood maker, så dampe og koke og kutte opp er ingen problem :D

Har du lastet ned avent appen? Der er det noen oppskrifter.
Her liker hun kylling, ananas, gulrot og potet i den maskinen, krydret med litt kardemomme :)
 
Storebror hadde melkeprotein allergi fra han var omtrent nyfødt. Setter ingen begrensninger i type kjøtt, fisk eller grønnsaker man kan bruke i baby cooker (har samme maskin som deg). Jeg brukte aldri oppskrifter, men puttet oppi passe mengde med proteiner og fylte opp med grønnsaker. Brukte også litt rent krydder som ulike typer urter, chilli, curry (passet på at det var uten salt).

Små barn skal ikke ha rismelk. Det er heller ikke anbefalt med soyamelk til barn under 2 år.
 
Min datter har kumelk protein. Det som vi har fått beskjed om å passe på er at hun får i seg nok kalsium og fett. Å lage babymat selv kan være en god ide. Og å spe den med kokosfett og tahini. Jenta mi på 13 mnd elsker det.

Ellers bruker jeg følgende erstatning som jwg synes er veldig gode...
Oatly blå melk
Berit Nordstrand rapskokos (Smør)
Alpro cousin soya rød (krem eller I bakverk/kaker)
Alpro cousin soya grøn (som matfløte)
Alpro blåbær yogurt.
Pålegg: kaviar og majones, leverpostei fra gul boks og påmackan (som smøreost).

Soyamelk/yoghurt er ikke anbefalt for barn under 2 år.
 
Soyamelk/yoghurt er ikke anbefalt for barn under 2 år.
Hvorfor ikke, og link til kilde? Ikke hørt det før, og mme-alternativ er vel også soyabasert?

Bruker ikke soya selv fordi vi ikke liker smaken
 
Last edited:
Hvorfor ikke, og link til kilde? Ikke hørt det før, og mme-alternativ er vel også soyabasert?

Bruker ikke soya selv fordi vi ikke liker smaken, men ikke å ligge nå
Det er ingen «sikker» kilde på dette. På samme måte at det ikke er sikker forskning på at gutter ikke skal spise/drikke soya produkter. Er ikke forsket nok på
 
Hvorfor ikke, og link til kilde? Ikke hørt det før, og mme-alternativ er vel også soyabasert?

Bruker ikke soya selv fordi vi ikke liker smaken, men ikke å ligge nå

Det er ingen «sikker» kilde på dette. På samme måte at det ikke er sikker forskning på at gutter ikke skal spise/drikke soya produkter. Er ikke forsket nok på

Det var rart... Var barnelegen som anbefalte den :eek: er ikke noe datteren min spiser ofte men inn i mellom får hun en sånn... Hvorfor er det ikke anbefalt?

Fikk streng beskjed fra barnelegen på sykehuset om at soyaprodukter ikke anbefales til barn under 2 år. Både fordi en del av produktene inneholder høye nivåer av arsen (rismelk har ennå høyere nivåer) samt at det finnes stoffer i soya som utløser østrogen liknende hormoner. Fikk beskjed av legen at det ikke er entydige resultater når det gjelder østrogen, men at man ikke tar sjanser når det gjelder små barn. Over 2 år derimot var det ikke noe problem.
 
Fikk streng beskjed fra barnelegen på sykehuset om at soyaprodukter ikke anbefales til barn under 2 år. Både fordi en del av produktene inneholder høye nivåer av arsen (rismelk har ennå høyere nivåer) samt at det finnes stoffer i soya som utløser østrogen liknende hormoner. Fikk beskjed av legen at det ikke er entydige resultater når det gjelder østrogen, men at man ikke tar sjanser når det gjelder små barn. Over 2 år derimot var det ikke noe problem.

Rismelk vet jeg jo om, og har hørt om det med soya og gutter kun fra kommentarer. Har kommet over noe ang soya og psoriasis, men ikke noe tydelig. Og ingen har frarådet å bruke det her.
 
Fikk streng beskjed fra barnelegen på sykehuset om at soyaprodukter ikke anbefales til barn under 2 år. Både fordi en del av produktene inneholder høye nivåer av arsen (rismelk har ennå høyere nivåer) samt at det finnes stoffer i soya som utløser østrogen liknende hormoner. Fikk beskjed av legen at det ikke er entydige resultater når det gjelder østrogen, men at man ikke tar sjanser når det gjelder små barn. Over 2 år derimot var det ikke noe problem.

Finner mest om at dette er en myte. F.eks:

https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/blir-ikke-mer-feminin-av-a-spise-soya/

https://www.roede.com/soya-gamle-myter-og-ny-kunnskap/
 
Fikk streng beskjed fra barnelegen på sykehuset om at soyaprodukter ikke anbefales til barn under 2 år. Både fordi en del av produktene inneholder høye nivåer av arsen (rismelk har ennå høyere nivåer) samt at det finnes stoffer i soya som utløser østrogen liknende hormoner. Fikk beskjed av legen at det ikke er entydige resultater når det gjelder østrogen, men at man ikke tar sjanser når det gjelder små barn. Over 2 år derimot var det ikke noe problem.
Det er ikke nok forskning som dekker denne myten.
Alt med måte. Man trenger ikke drikke soya melk, spise tofu og soya yoghurt hver dag. Men en soya yoghurt eller et glass soya melk i ny og ned skader ingen
 
Rismelk vet jeg jo om, og har hørt om det med soya og gutter kun fra kommentarer. Har kommet over noe ang soya og psoriasis, men ikke noe tydelig. Og ingen har frarådet å bruke det her.


Det er ikke nok forskning som dekker denne myten.
Alt med måte. Man trenger ikke drikke soya melk, spise tofu og soya yoghurt hver dag. Men en soya yoghurt eller et glass soya melk i ny og ned skader ingen

Jeg er ingen ekspert eller lege, men kjenner at jeg synes det er tryggest å følge anbefalinger jeg får fra de som er eksperter på området. Det er heller ikke etisk forsvarlig å forske på evt skadevirkninger av soya på små barn under 2 år hvis man tror at det kan gi skader på barnet. Det er en av grunnene til at forskningen er mangelfull.

Ville bare informere om hva jeg hadde fått beskjed om. Hvilke valg dere tar legger ikke jeg meg oppi.
 
Jeg har også en 4 i 1 maskin og elsker den. Er nesten daglig i bruk :) Lager som regel flere porsjoner i gangen av middag og fryser ned og fruktmoser til grøt lager jeg store porsjoner med så vi alltid har i bakhånd. Anbefaler å sjekke ut sunnstart.no og barebrabarnemat.no for oppskrifter. Ellers lager jeg som regel maten til mini ut fra hva vi skal spise til middag, tar av fisk/kjøtt og grønnsaker og lager til henne. Bruker litt av dampekraften og litt usaltet smør eller olje til blending før jeg krydrer etter smak etterpå.
 
Back
Topp