Barn med eksem?

Moli16

Glad i forumet
Jeg har en liten gutt som desverre har arvet mammas hud[&o]
Han har en hel del eksem bak knærne og på armene, i blandt klør han veldig.

Fler som har barn med eksem? Bruker dere kortison på de? (vil helst ikke det...)
Har dere vært hos hudlege eller er ikke det nødvendig for å få rikitg krem?

Takknemlig for svar og synspunkter[:)]

ja jeg har å vesla har arva, men har ikke vært til legen med det eller hudlege, hu har ikke hatt store utbrud men nå de siste ukene har dte blitt være.. vi har altid smurt med apobase bare.. men gir det seg ikke må vi til legen å få kortison salve ja

Vi holder eksemen i sjakk med å smøre med decubal og spenol to ganger for dagen. Bruker helst ikke kortisonpreparater.
Bad ham så sjeldent som mulig, helst ikke mer enn en gang i uken. I badevannet kan du godt ha oppi en god dæsj med rapsolje. Det funker vel så godt som dyre badeoljer.
Bruk parfymefrie vaskemidler (neutral er bra), og unngå skyllemiddel. R tåler ikke en gang parfymefrie skyllemiddel.
Unngå bruk av såpe, og bruk sjampoo uten parfyme (Den eneste jeg tåler er den fra neutral og den fra klm).

Vær forsiktig med sitrusfrukter og tomat (særlig ketchup). Prøv deg litt frem og tilbake om han kan reagere på dette.

Lykke til [:)]

Har en gutt med eksem. Kan det være aktuellt å ta allergiprøver? kan være allergi som forværrer tilstanden? Ellers bruker vi mildison i korte perioder, men det er mer og mer skjeldent. Har vært hos barnelege og fått litt tips, men det er bare å prøve seg frem i "krem-jungelen". Vi bruker rød decubal stort sett. Kuldekrem funker fantastisk mot eksem rundt munnen på min lille smokk-unge[:)]

ej fikk beskjed av en lege av kortisonkrem var det værste du kunne finne på å ha på eksem!!! selv har prøvde ej me kortisonkrem på resept fra lege. å det gjorde eksmene bare verre å vond!!!

for mine små funker det bra å bade i vann med litt badeolje, er forsiktig me hilken type såpe ej bruker, så smøre ej de me decubal fuktighetskrem etter bad. funker som bare det her i huset. så fort noe av rutinen går i vasken klør de som galne! så er ej veldig nøye på å dekke huden godt til når vi er ute.(men det er vi vel alle[;)]) hvilken såpe å sånt man skal bruke må man nesten bare finne ut av selv, for dette tror ej varriera fra person til person. men tror ikke mine har sånn kjempe alvorlig eksem. men om ikke vanlige kremer funker, tips herfra... så ville ej forhørt mej om å få prøve en krem som heter apolar, den er på resept vel å merke å ganske sterk. men det er den kremen som funker for mej når ej har virklig eksem som ikke vil vekk. evt dexem me funker til tider.

Jeg bruker Locobase repair mener jeg den heter. Datteren min er også plaget bak knær og i armhulene

Vi bruker elocon (på resept) de verste dagene. Smører med fuktighetskrem hver dag, varierer litt på type da siden noen virker en periode, for så å ikke virke. Bruker mest derma, eller a creme. Bytter på de. Bader skjelden, bruker olje i vannet. Er spesielt ille når det er kaldt ute..
Hun har eksem på hele kroppen, men spesielt bak knærne, lårene og armene..

Jeg bruker A-derma Exomega krem og badeolje og det funker veldig godt på Thea.
Hun er plaget med tørr hud og eksem på hele kroppen. Fås på apotek!

Minste her har atopisk eksem,og vi bruker 3 forskjellige kortison-preparater ved utbrudd(han har vært veldig plaget). Vi har gått gjennom barnelege på sykehus,der han fikk påvist eggallergi og.
Når han ikke har utbrudd bruker vi å smøre ofte,bruker decubal nå. Bader også bare 2 ganger i uka,med NAAF badeolje. Og bruker ikke ull innerst. ++[:)]

ORIGINAL: chriz

ej fikk beskjed av en lege av kortisonkrem var det værste du kunne finne på å ha på eksem!!! selv har prøvde ej me kortisonkrem på resept fra lege. å det gjorde eksmene bare verre å vond!!!

for mine små funker det bra å bade i vann med litt badeolje, er forsiktig me hilken type såpe ej bruker, så smøre ej de me decubal fuktighetskrem etter bad. funker som bare det her i huset. så fort noe av rutinen går i vasken klør de som galne! så er ej veldig nøye på å dekke huden godt til når vi er ute.(men det er vi vel alle[;)]) hvilken såpe å sånt man skal bruke må man nesten bare finne ut av selv, for dette tror ej varriera fra person til person. men tror ikke mine har sånn kjempe alvorlig eksem. men om ikke vanlige kremer funker, tips herfra... så ville ej forhørt mej om å få prøve en krem som heter apolar, den er på resept vel å merke å ganske sterk. men det er den kremen som funker for mej når ej har virklig eksem som ikke vil vekk. evt dexem me funker til tider.

Hm,kortison salver har virkelig fungert for gutten min når han har hatt ekstreme eksemutbrudd!Det er ofte ubehagelig å smøre på i begynnelsen,men veldig virkningsfullt! Skal dog ikke brukes utenom utbrudd.
Dexem skal ikke brukes på barn!
[:)]

Tusen takk for mange gode tips og råd!  [:)]

Jeg har selv vært veldig plaget med eksem så og si hele livet, så jeg kan en del om det. Men, har jo ikke hatt barn med det før...
Kortison er jeg veldig redd for siden det har ødelagt huden min, men jeg ser jo at det er det eneste som hjelper når utbruddene er ekstreme. Skal ringe legen i dag og få en time til han [:)]

ORIGINAL: Luga

Jeg har selv vært veldig plaget med eksem så og si hele livet, så jeg kan en del om det. Men, har jo ikke hatt barn med det før...
Kortison er jeg veldig redd for siden det har ødelagt huden min, men jeg ser jo at det er det eneste som hjelper når utbruddene er ekstreme. Skal ringe legen i dag og få en time til han [:)]

Hva har skjedd med huden din?
Sønnen min har atopisk hud. Vi smører med Aderma Balm morgen og kveld og prøver å unngå for mye dusjing/bading. Ikke enkelt siden han elsker det [&:]
Smører med kortison hvis det blir skikkelig ille, opplever at det er det eneste som hjelper, men vil jo ikke ødelegge huden hans heller.
Han får Aerius allergimedisin så han ikke skal klø så veldig om natten.

Vi var til barnespesialist når hun var 1 år ca. Hun har atopisk eksem, jeg og hadde det som barn. Fikk to typer kortisonsalver, mildison og locoid. Bruker de svært sjelden igrunn, er litt skeptisk. Til daglig smører jeg hun med a-creme i ansiktet og der på kroppen hun har eksem, og den funker kjempebra på eksemen synes jeg. Dyr, men verdt det. Bruker den ikke på "frisk hud" på resten av kroppen. Da bruker jeg apobase (blå) eller spenol.
Også unngår vi mye såpe i badevannet, helst olje bare. Liker änglamarkserien fra coop på shampoo osv.
Ellers, kun nøytralt vaskemiddel. Hun har vært kjempefin i huden det siste halve året nå [:)]

ORIGINAL: *englefjes*

ORIGINAL: Luga

Hva har skjedd med huden din?
Sønnen min har atopisk hud. Vi smører med Aderma Balm morgen og kveld og prøver å unngå for mye dusjing/bading. Ikke enkelt siden han elsker det [&:]
Smører med kortison hvis det blir skikkelig ille, opplever at det er det eneste som hjelper, men vil jo ikke ødelegge huden hans heller.
Han får Aerius allergimedisin så han ikke skal klø så veldig om natten.

Ødelagt er vel å ta litt i, men kortison er jo generelt ikke bra for huden..
Det som skjedde med meg var at overalt jeg smurte med den forsvant pigmentene i huden, så jeg fikk helt hvite flekker i stedet for eksem. Så det spesielt godt når jeg ble brun, for da blir det ikke brunt på de flekkene.

Det skal sies at jeg over mange år brukte en vanvittig sterk kortison.. Nå bruker jeg bare en som er reseptfri om jeg VIRKELIG må, og flekkene er ikke så tydelige lenger..

Problemet er også at huden blir avhengig av kortison, så at har man brukt det i mange år på samme sted, så er det ingenting annet som tar eksemen.

Er livredd for at Luis skal få det problemet, så vil ikke starte med det allerede nå..[&:]

ORIGINAL: chriz

synnes jeg er veldig rart for hudlegen her anbefalte hydrokoritson krem for å stage eksemen og salikt og han sa også at mange ikke ville bruke det pga forskjellige årsaker som igjen gjorde at en gikk med plagene legner en det de trengte. Vi fikk også beskjed om at det var fint å begynne å behandle det tidlig med det minste utbrud slik at eksemen ikke begynte å væske og ble betenelse i det.Mange med eksem får til tider brannkopper i eksemen siden det ikke ble behanldet fra bån av

Her så er jenta en del plagetr så ho smøres med hydrikortison apolar 2 ganger om dagen ved utbrud ,vi har da fått beskjed om å smøre opp til 7-10dager etter at eksemen ser ut til å være borte. Ellers bruker vi mye aderma,rapir,hellosan og spenol.her går ho også på valargan pga kløen
Bader kun 1 gang o uka,ellers bruker vi kun klutt og vann.
ingen ull mot kroppen

her er en side som ei her tipset meg om http://www.eksemskolen.no/?page_id=8

Back
Topp