Barn med astma

MiaDenPia

Elsker forumet
Minste gutt har fått konstatert att han har barneastma, får medisiner mot dette...

Men så lurer jeg på noen ting :

Blant annet så har jeg hørt att passiv røyking forverrer astma, stemmer dette?

Og en annen ting; min mann har noen slektninger som vi har ett veldig godt forhold til og besøker jevnlig både planlagt og på kort varsel ...
Men saken er.. De røyker inne til vanlig. .. Når det ikke er barn til stede .... De lufter altid før vi kommer... men når det har Vært på kort varsel så har det ofte vært slik att de har luftet i 30 -45 minutt toppen,

det kan da vell ikke være bra...

Når vi skal dit... Hvordan Bør vi planlegge best mulig ?eller Bør vi unngå?

Jeg har astma og jeg røyket før.
Man blir mye verre av det og jeg merker stor forskjell etter jeg sluttet.
Jeg tror egentlig ikke det har så mye å si når de lufter, for da er ikke luften forurenset på samme måte, men lukten setter seg i tøy, så jeg er litt usikker.
Men jeg vil tro at det uansett at det har lite å si for astmaen når de lufter godt før dere kommer.

Jeg merker jeg blir tett av å puste inn eksos i rushtiden når jeg går på hovedveien og det er jo utendørs, så jeg vil tro det er mer skadelig enn å puste inn luft i et hus der de har røkt en gang i blant.

Eldste her har hatt kraftig astma fra han var to uker, ved besøk der de vanligvis røyket inne men luftet fikk han alltid anfall og ble syk etterpå. Hjelper ingenting å lufte, det bare fjerner litt av lukta, ikke de skadelige stoffene i alt. Han her har vært veldig mye syk og brukt forstøver mange ganger i døgnet på det verste, vært kontinuerlig syk i mnd av gangen og hatt mange mange turer på legevakt pga astmaanfall og falsk krupp samtidig. Hvis barnet får anfall, hold deg rolig! Hvis det begynne å stresse fordi du er stressa blir det bare værre. Alle barn er forskjellige og det er ingen fasit, det som fungerer for noen trenger ikke fungere for dere, men helt klart gjør dårlig byluft, røyk og forkjølelse astmaen værre.

Hvordan utløper ett anfall ? Idag på vei hjem fra byen begynte han å ta ut sutten og slet med å puste gjennom nesen og det sukket. .. men forholdt meg rolig mens jeg mekka sammen nyinnkjøpt maske og hurtigvirkende medisin og gav han en dose som legen sa vi kunne... og det virket som det hjalp

Stakkar liten, har hosta og vridd på seg i hele kveld ... og sparket av seg dyna flere ganger... så tilslutte fiska jeg ned soveposen ... har en sånn med hull til armene hvor det er glidelås i siden så fikk tredd den på en sovende lille gutt. .. har laft den vekk for det er egentlig vinterpose men har Vært ganske kaldt i dag. ..

Back
Topp