Har selv intoleranse, og synes det er dritkjipt når folk i selskap lager masse god mat og så får jeg... vet ikke, knekkebrød eller noe annet gørrkjedelig. En gang på restaurant fikk alle andre i selskapet god dessert, og alt de kunne tilby meg var et eple. Såklart er det litt kjedelig å bare kunne velge èn kake å spise av, men jeg er desverre vant med at det er 0 utvalg til meg, så ville vært fornøyd om det i det hele tatt var en kake jeg kunne spise. Det som teller er jo hvorvidt den ène kaken er noe god
Om barnet ditt f.eks. hater banankake, og det kun er en tørr banankake den får tilbud om, så er det jo like kjipt som om det ikke var noen kaker han/hun kunne spise. Men om det derimot er favoritten som er tilgjengelig, så er det ingen krise
Når jeg skal i større selskaper som du beskriver, så ville jeg spurt på forhånd hva som blir tilgjengelig for allergikere. Mange glemmer å spørre gjestene om allergier, men mange forventer også at allergikerne skal stå og rope det ut selv. Så om det ikke er gjort tydelig hva som gjelder for allergikere, så ville jeg kontaktet de som arrangerer det og spurt, bare for å vite hva som eventuelt finnes i selskapet, og dermed vite hva jeg skal ta med selv. Mange ganger er det jo naturlig at man tar med seg en kake selv, men det er også greit å varsle om dette på forhånd så arrangøren vet om at du tar med deg en kake.
Når jeg skulle ha avslutning på den forrige jobben min, så bakte jeg kake selv og tok med. Orket ikke at jobben skulle bestille, for da blir det ofte til at de bestiller feil eller noe, og så sitter jeg potensielt der uten å kunne spise noe (har skjedd mange ganger før...). Greit å sikre seg ved å ta med egen kake