Barn med adhd - jenter

HøstVinterMamma

Forumet er livet
VIP
Jeg lurer på om det er noen her som har jenter med adhd?

Hva gjør dere for at hverdagen skal fungere?
Noen spesielle rutiner, regler???

Jeg har 2 jenter med adhd selv. Alder 11 år og 12,5 år.
Etter diagnosen ble satt på dem har legen aldri gitt noen info, utover medisinering.

Nå har vi kommet i en dårlig periode, og jeg leser rundt omkring på nett for å tilegne meg mer kunnskap.

Jeg tar vedlig gjerne i mot tips, råd og erfaringer dere måtte ha...

Jeg har ikke noen jenter med ADHD da, men har jobbet med noen (selv om det ikke er helt det samme da....).

Det er egentlig lite skrevet om jenter med ADHD, i allefall MYE mindre enn med gutter med diagnosen. Dessverre!!

Det som jeg har sett har vært viktig, er klare rammer, tydelige voksne og gode rutiner i hverdagen (dagsplan er supert for mange!!). I de fleste tilfeller er det veldig greit at de er bevisst sin egen diagnose; at de vet hvorfor de har det sånn og sånn, og tenker sånn og sånn. Ser at de begynner å bli såpass gamle at puberteten er gjeldende.... (i allefall den eldste), og da "raser" det gjerne litt ekstra for unger/ungdommer som har diagnoser (føler seg gjerne enda mer forskjellig fra de andre). Nå vet jeg jo ikke i det hele tatt noe om jentene dine, men det kan være litt lurt å fokusere på konsekvenser av ting de gjør; mange med ADHD er veldig impulsive og gjør ting uten å tenke på hva konsekvensene kan være. Gjerne henger de seg på de som er populære og/eller tøffe. Veldig mange jenter med ADHD opplever ikke den "synlige" uroen som du ser hos guttene, men har den konstante uroen inne i seg. Bevisshet rundt det kan være lurt, og at de har mulighet til å snakke om det. Det trenger heller ikke være så dumt om de er med på noe trening e.l. så de får bruke litt av energien sin (vet dette er et litt omdiskutert emne; for noen funker det, for andre ikke).

Vet ikke om dette var noe til hjelp i det hele tatt for deg jeg.... 
En eller annen plass skal jeg ha liggende et hefte om jenter og ADHD. Kan se etter om jeg finner det, om det er noe av interresse for deg??

Tusen takk for godt svar :)

Ser du skriver mye av det samme som jeg fant når jeg googlet :)

Jeg tar gjerne i mot mer info om du har ja :)

Back
Topp