Barn i visittkortformat? *link til db*

Sicily

Forumet er livet
http://www.dagbladet.no/a/13854688/

Vel.. Jeg er som regel enig med Jesper Juul, og ja, jeg syns dette var alt for mange regler for et barn å forholde seg til og en detaljstyring som ikke er sunt. Samtidig må man jo kunne forvente et visst nivå av høflighet, respekt og medmennesklighet hos barn. Jobber selv på skole og blir daglig sjokkert av hvor motsatte av alt det barn kan være, mot både voksne og barn. [:'(]

Jeg går og legger meg nå.. Ikke få diskusjonen slettet til jeg kommer på etter jobb i morgen, da.. [8D]

Vel, på en måte kan jeg være enig i at det var fornuftige krav, men likevel en fæl måte å sette det opp på.
Og jeg tror det bare fører til det motsatte. Hadde jeg fått den listen med krav, ville jeg blitt ganske sur og opprørsk også, og jeg har alltid vært veloppdragen og vist respekt for andre mennesker. Jeg er bare veldig lite glad i ordrer, spesielt presentert på den måten.

Dette er jo en helt latterlig smørbrødliste, det er jeg helt enig i. Den er aaaltfor lang og mye av innholdet er bare merkelig (i mangel på bedre ord). I mindre skala - færre punkter, mener jeg imidlertid at slike retningslinjer kan være hensiktsmessig for utviklingen av godt lærings-og trivselsmiljø, og forebyggende for det motsatte (da sammen med andre tiltak). Så hvis lista kortes ned og BRUKES RETT, er jeg sterkt uenig i at dette er maktmisbruk, et overgrep og livsfientlig, som han sier.

De må ikke bli et verktøy for instrumentell forståelse, altså at elevene lærer seg å handle på en viss måte uten å forstå hvorfor det er sånn. Altså, ikke bli nok et bidrag til å fremme ytre styrt motivasjon,og der fokuset blir "de flinke" vs. "ikke flinke".

Punktene må gjennomgås sammen med elevene, forklares og det må være rom for dialog og innspill. I gjennomføringen må fokuset ligge på det som er bra - om det så bare representerer unntakene - ikke det som ikke er så bra. Men ikke uhemmet ros av "riktig oppførsel", heller type "nå vil jeg se at alle sitter like fint som Emma og Henrik. Hvorfor vil jeg det? Hvorfor tror dere det er viktig å ha slik matro når man spiser?" (i f.eks en matsituasjon, og tilpasset alderen såklart)Og så snakke om de forskjellige grunnene, som f-eks at kroppen (fordøyelsen)trenger ro og hvile når man spiser osv osv.

Ble rotete det her, men stikkord er dialog, samarbeid med elevene, løsningsfokus/fokus på det som er bra, enkelteleven skal ses og ikke forsvinne i regler, anerkjennende kommunikasjon, indre styrt motivasjon (ytre også, men da som et supplement)

Back
Topp