Barn i trapper!

MammaTilAndreas

Glad i forumet
Går barna deres opp trappa selv? Og ned?

Sønnen min på to år holdt på å dette ned trappa en dag. Jeg gikk bak han, så han fikk gå først! Har jeg gått et skritt lengre ned, har han falt ned hele trappen! Jeg var såppas rask med reaksjonen, så han datt med rompa først, og landa på foten min - og jeg rakk å ta tak i han! Etter det så er jeg skeptisk å la han gå opp trappen selv!

Las på denne isted "Dere som har barnesoverommene i annen etasje enn stua.. ", og der ser jeg at mange skrev at ungene deres leker på rommet å slikt alene.

Ja hun går opp og ned trapper, men liker best å bli bært på av meg.
Hun har detti før når jeg gikk bak henne så tror derfor hun er litt skremt av den grunn.
Holder jeg henne hånden går det helt fint for henne å gå selv.

Min tar trappene alene, ja.. Han er veldig forsiktig da, og krabber gjerne opp og ned.
Han er litt forsiktig av seg generelt, så derfor klarer jeg å slappe litt av og regne med at han ikke overvurderer egne evner.[;)]

Vi har trapp hjemme, og han har gått i den siden han var under 2 år, det siste året går han selv helt alene, han er 4 år.

Klart han har ramlet i trappen noen ganger, men det har jeg også, vanskelig å unngå. Her i huset har vi stue, kjøkken, pc/lekerom i 2.etg og toalett og soverom i 1.etg, så blir noen runder opp og ned den trappa.[:)]

har en liten trapp..
minsten er ganske flink til å gå i trapper..
jeg var mye mer trygg når han krabbet opp og ned....nå er han lissom blitt veldig brå tøff...og ha dette noen ganger...men heldigvis har vi vært der... så nå er trappegrinda igjen... han kommer til rommet sitt uten....
(men ikke stue nr 2 og rommet til storebror)

Her har vi trapp fra utgangsdøra og ned i gangen. Sønnen min klarer fint å gå opp trappa selv, men da går jeg alltid bak. Han tørr ikke gå ned, og ikke lar jeg han gjøre det alene heller. Kun hvis han holder meg i hånda. Er fort gjort å ramle og da kan det gå skikkelig galt. Tar ikke sjansen på det[&o]

Men hadde besøk av en venninne og datteren hennes på samme alder og hun fløy opp og ned trappen her. Jeg hadde hjertet i halsen og ventet bare på at det skulle gå galt! Men det gikk jo bra[:D]

da sønnen min var ca 16 mnd, så gikk han ut og inn av stuen hele tiden(utafor er en gang med virveltrapp)
mannen min og søstra mi drev og skravla og tenkte at han var og lekte med støvsugeren(som han elsker)
så går mannen min ut i gangen og ser at minstemann er på øverste trappetrinn og fikk selvfølgelig hjertet i halsen. kunne fort gått gærent. ikke bare kunne han mistet balansen og falt ned, men om noen hadde åpnet døren så hadde han gått rett ned [&:]

han har rom i hoved etasjoen . d hender at han tar seg en tur ned til oss da han var mindre datt han ned 2 trinn men da datt han pga støvlene så nå er han veldig forsiktig når han går i trapper er han i tvil setter hans eg på rompa og humper ned

Min går alene og har aldri ramlet [:)]

ORIGINAL: CogJ

hun går opp selv, da går jeg rett bak hun.. Men ned igjen så holder hun meg i en hånd og den andre i trappen..

Hun er kjempe flink å står med trappen å venter på meg hvis hun skal ned.. Verre med opp[8D]

Jeg har latt ungene lære å gå i trapper så fort de har lært å gå og ved ca 1,5 års alder har jeg sluttet å bruke grind med begge to.

Vi bruker grinda enda. Har fliser nederst i trappa, orker ikke tanken på om han skal tryne med hodet først fra annen etg. Han er kjempeflink til å både krabbe opp og ned, men ikke snakk om at han får lov til å gjøre det alene enda. Han er ALTFOR opptatt av det som skjer rundt han...

fyller snart 2, og har fått gått i trappa siden i sommer. ofte kommer hu gående opp med feks gåbilen osv, som hu har henta nede. men vi har brede trinn og stor avsata mist i trappa, så ikke farlig å falle i grunn. myk tretrapp.

Jepp, det går kjempefint. Tok bort grinda for 3-4 mnd siden, ingen uhell til nå.

Gutten vår er 2 år og 2 mndr, han får ikke gå alene i trapper for han er ikke vant med det. Altså, han får jo gå selv, men ikke uten noen foran seg eller bak seg. Sønnen til ene venninna mi, som er 2 mndr eldre enn gutten vår, han har gått alene i trappa hjemme siden han var rundt 1 år vel, men de har trapp som er naturlig å bruke flere ganger til dagen så han har jo fått god trening.

Her har snuppa gått opp og ned trappen uten tilsyn i allefall et halvt år(hun er 2 år og 4 mnd). Hun har aldri hatt noe uhell, for hun er veldig forsiktig. Men vi har egentlig alltid latt henne få utforske trappa. I begynnelsen var vi selvfølgelig med og passet på, men grinda har vi sjelden brukt. Jeg tror barn blir flinkere motorisk ved at de får prøve seg fram på egen hånd, men samtidig ha en viss sikkerhet i oss som går rett bak eller sammen med henne. Jeg har også oppmuntret henne til å gå opp alene ved å si at hun er så stor og flink og at alt går bra hvis hun er forsiktig. Da blir hun så stolt. Hun har også soverom oppe så det hender at hun går opp for å hente noen leker etc. Den eneste som har falt ned trappa i dette huset er sambo. Så ulykker kan absolutt skje, men det må vi bare ta som det kommer[:-] Nå er hvert trappetrinn i dette huset ganske brede så om hun faller så er det stor sjanse for at neste trappetrinn tar henne i mot.

Jenta mi har gått i trapper kjempelenge....! fy den som skulle prøve å gjøre ting for henne periode[8|][8|] så hun var nok rundt halvannet - 2år[:)]

Ja.

Her leker de alene på rommet i 2etg uten problem.
Det har han gjort siden han var under 2 år, kanskje 1,5 år også.
Min gikk tidlig i trapper alene og har aldri vært noe uhell eller i nærheten av det såvidt jeg vet..

Kun jeg selv som bruker og falle i trappa her. HAHA!

her lærte de fra de krabbet hvordan de skulle krabbe opp og ned trappa og vi lærte de det når de begynte å gå hvordan de skulle gjøre det, har ikke hatt en gang med uhell, så trappegrina har vi ikke brukt

Hu har gått opp og ned trappa siden hu var 2 år. Nå er hu 4 år. Vi hadde soverommet vårt nede og hu hadde oppe. Så hu pleide å komme ned om morningen og legge seg i senga med oss. Hu har faktisk falt en gang ned trappa. Bare noen trappetrinn da, men hu vet nå hvertfall at hu skal holde seg godt fast og ikke tulle i trappa. Hu tok det hele med et smil da. [8|][:D]

Back
Topp