Barn hjemme alene

AnneS

Forumet er livet
VIP
Desemberlykke2017
Hvilken alder begynte deres å være hjemme alene? Altså, si en 20min for å gå på butikken?
Jeg har ei som blir 6år i neste mnd som er ganske fornuftig og moden som gjerne vil være hjemme hvis jeg har planlagt en tur på butikken.

Jeg stoler på henne ifht å finne på tull, hun er klar over hva hun skal gjøre ifht brann og hun løper lett bort til nabohuset (min svigerinne med familie bor der).

Jeg lurer på om jeg er helt uforsvarlig som i det hele tatt vurderer det :p jeg drøyer det noe litt likevel, men at det kan f.eks være en mulighet mot sommeren f.eks :)

Eldste fikk lov før han var 6 år. Hadde tilgang på tlf i tilfelle. Han merka ikke at vi var borte engang:P

Eldste fikk lov før han var 6 år. Hadde tilgang på tlf i tilfelle. Han merka ikke at vi var borte engang:p
Jeg hadde aldri etterlatt begge hjemme, da stoler jeg ikke på dem. De erter hverandre opp, og finner på tull:p

Det kommer helt an på barnet.
Vår eldste kunne fint være alene hjemme rett under en halv time fra han var ca 5,5 år.
Vår minste bli snart 7, og vil ikke

Her lar vi eldstemann være alene hjemme når det er snakk om noen ærend på butikken og slikt! Han er 7 år og blir 8 i desember! :) Han har slik ringeklokke og kan finne brødmat og drikke selv hvis han er sulten. Ellers setter han på spill, tv eller bygger lego! :)

Det hadde ikke funka her heller, men så er yngste bare 4,5 år da. De bare krangler:wacky:
De krangler mye her også. Eldste elsker å erte på lillebror, han har så temperament og hun elsker reaksjonen hun får :wacky:
På mandag stod de opp alene (jeg lå i senga til kl 08, bhg var stengt), og da jeg kom ned så satt de og spilte kort :D

Det kommer nok an på barnet. Jeg var alene hjemme etter skolen fra 7 årsalderen om jeg husker riktig, men det var kanskje mer normalt på 90-tallet enn det er nå :hilarious:
Aaaaner ikke når min skal få være alene hjemme. Han er av den usikre typen så han kommer nok til å være en del eldre enn jeg var :p

Det kommer an på barna. Han eldste var jeg redd at la han vær aleine hjemme. Før helt plutselig kunne han finne på og gå noen plats. men jenta nr 2 kunne vær hjemme fra hun var 6 år. Hun er mer pliktoppfyllende og er selvstendig. Nå er de 9 år 7 år. De er hjemme aleine en sjelden gang opp til 1-2 timmer men de har telefon de kan nå oss visst de sko vær noe.

Hvilken alder begynte deres å være hjemme alene? Altså, si en 20min for å gå på butikken?
Jeg har ei som blir 6år i neste mnd som er ganske fornuftig og moden som gjerne vil være hjemme hvis jeg har planlagt en tur på butikken.

Jeg stoler på henne ifht å finne på tull, hun er klar over hva hun skal gjøre ifht brann og hun løper lett bort til nabohuset (min svigerinne med familie bor der).

Jeg lurer på om jeg er helt uforsvarlig som i det hele tatt vurderer det :p jeg drøyer det noe litt likevel, men at det kan f.eks være en mulighet mot sommeren f.eks :)
Har du hatt øvelse med brannvarsler hjemme og sett hvordan de reagerer da?

min var alene fra like før skolestart, maks 20 min

Har du hatt øvelse med brannvarsler hjemme og sett hvordan de reagerer da?

min var alene fra like før skolestart, maks 20 min
Ja, vi har testet røykvarslerne, både frivillig og ufrivillig:p avtalt hvor de skal møte hvis de kommer seg alene ut,og hun kan nødnummerne da de har øvd mye på det i bhg :)

Begynte å være alene mens jeg dro en kjapp tur på butikken når han var rundt 5 år. Etter eget ønske.
Fra 2.klasse begynte han å ta bussen hjem etter skolen 2 ganger i uka og er alene hjemme i ca 1,5 time før jeg kommer hjem. Har en rolig og fornuftig kar.

Begynte å være alene mens jeg dro en kjapp tur på butikken når han var rundt 5 år. Etter eget ønske.
Fra 2.klasse begynte han å ta bussen hjem etter skolen 2 ganger i uka og er alene hjemme i ca 1,5 time før jeg kommer hjem. Har en rolig og fornuftig kar.
Eldste er rolig og fornuftig :) hadde minsten vært den som skulle vurderes å være alene, så hadde det ikke kommet på tale engang i samme alder :p

Yngste min er 9år, fått beskjed at eg bør søkes lenger SFO til han. Eldste er 12 og hun får ikkje lov å vera aleina pga depresjon, så søkt pleiepenger.

Det kommer an på alder, modenhet og slikt.

Eldste er rolig og fornuftig :) hadde minsten vært den som skulle vurderes å være alene, så hadde det ikke kommet på tale engang i samme alder :p
Modenhet og personlighet er minst like viktig som alder når det kommer til dette :p ser jeg på niesa mi, så hadde jeg aldri latt ho være hjemme alene 5 min en gang nå som ho er 5,5 år :p

Kun den førstefødte kunne vært alene hjemme i den alderen, av de andre 4 hadde det ikke vært på tale engang( ene er dog bebis på 5 mnd, så han gjenstår det å se med):rolleyes: Modenhet spiller veldig inn her, synes jeg.

Eldstemann som fyller 6 år nå i vår har ikke noe i mot å være alene. Han har vært alene inne mens jeg har holdt på ute flere ganger, men jeg stoler ikke på at han vil tenke rasjonelt hvis det skal begynne å brenne (en ting er øvelse en annen ting er virkelighet). Så tørr ikke la han være alene mens jeg er på butikken.

Eldste som nå er snart 13 var alene hjemme fra han var 5.5 kanskje. Ikke så lenge da. Men da han begynte på skolen var han lenger alene. Fra 3 klasse var han alene siste 30 min på morgenen og gikk på skolen selv. Da var sekk ferdig pakket. Da hadde han heller ikke full Sfo og kom hjem til tomt hus i varierende tid siden vi jobber litt turnus (skole og bhg). Fra 4.klasse hadde han ikke Sfo, men da var jeg sykmeldt.

Yngste har også vært alene hjemme, men har jo naturlig blitt mindre siden storebror da er hjemme både før skolen og etter. Nå i år har hun dog en gang i uka kommet først hjem fordi hun har kortere dag enn storebror. Hun har Sfo 3 dager, men fra høsten av blir det ikke siden hun begynner i 5. Da blir hun mer alene siden storebror begynner på ungdomsskolen et annet sted i området. Så da må hun klare seg litt alene både morgen og ettermiddag regner jeg med. Kommer jo an på når jeg også starter på jobb, starter jo 9 noen ganger og er hjemme til de har dratt.

Men de klarer seg. De har også alltid klart seg fint hjemme alene de to sammen fra de var ganske unge. Selv om de krangler mye når vi voksne er hjemme, er det utrolig hvor samkjørte og rolige de er når de er alene hjemme og må passe på hverandre.

Jeg husker en gang da de var 2 og 5, og jeg måtte levere bilen på verksted tidlig en morgen, vel og merke rett over veien, men måtte jo regne med litt kø i resepsjonen. Ungene satt på samme plass som da jeg dro 10 min tidligere:p Hadde satt på tv da, så hadde vel noe å si det også :p

Som andre sier, er det veldig individuelt. Her har mine vært klare for det rundt samme alder, så da de var ca 5,5 år fikk de prøve seg i 10-20 minutter mens jeg hentet i bhg, kjøpte melk o.l. Yngstejenta blir seks år i juli og har nettopp vært alene for første gang. Merket at det gjorde mye ift følelse av mestring- hun har generelt sett ikke likt å være alene selv om vi er flere i huset.

Eldste begynte å være alene hjemme da han gikk siste året i Bhg, typ ti min når jeg skulle innom butikken feks. Da han begynte på skolen hadde han sfo hver dag, men han ville alltid være hjemme alene etter skolen, så da fikk han lov til det. Yngste går siste året i Bhg nå, og kan fint være alene hjemme en butikktur feks. De kan også være alene hjemme sammen uten å finne på noe tull. De har vært alene hjemme sammen opp til ca 45 min et par ganger, jeg har vært 6-7 minutter unna hvis det er noe :) det er komfortable med det begge to, og syns det er veldig stas :D

Back
Topp