Barn hjemme alene

LiHaLo

Forumet er livet
Novemberskattene 2014 <3
Er det greit at barn på 5 og 7 år er hjemme alene mens den som har ansvaret stikker på trening? De har ikke telefon eller noen annen måte å ta kontakt på om noe skulle skje. Ikke avtale med nabo heller om det skulle være noe. Kjenner jeg blir litt stressa ved tanken... Veldig stressa.

Spørs på barna det! Noen barn er klare for det andre ikke.
Her kan eldste være hjemme ett par timer alene, får ikke lov å gå ut.
Vi har heller ikke telefon, men har alarm.

Det kommer nok ann på barnet, men jeg hadde ikke latt barnet mitt være alene hjemme uten telefon eller avtale med nabo og hun er 8,5 år.

Nei, ikke greit i det hele tatt.

Det er faktisk ikke greit at noen som helst er hjemme alene uten å være helt trygge på hva de skal gjøre om det skjer noe. Både barn, voksne og gamle trenger en plan på hvem som skal kontaktes, og hvordan, i forskjellige situasjoner.

Nei, ikke greit i det hele tatt.

Det er faktisk ikke greit at noen som helst er hjemme alene uten å være helt trygge på hva de skal gjøre om det skjer noe. Både barn, voksne og gamle trenger en plan på hvem som skal kontaktes, og hvordan, i forskjellige situasjoner.

Dette kan man ikke lære sine barn? Ts sier ingenting om at barna er opplært til hva de skal gjøre om det skjer noe? Her vet mitt barn hva som skal gjøre og hvem han skal kontakte ;) Trenger ikke telefon av den grunn;)

Dette kan man ikke lære sine barn? Ts sier ingenting om at barna er opplært til hva de skal gjøre om det skjer noe? Her vet mitt barn hva som skal gjøre og hvem han skal kontakte ;) Trenger ikke telefon av den grunn;)
Vet hvem han skal kontakte hvis du ikke har avtale med vedkommende, og ikke aner om vedkommende er hjemme? Selvfølgelig prøver alle å lære barna hva de skal gjøre, men jeg ville aldri satset på at et barn gikk fra dør til dør i nabolaget for å prøve å finne noen som var hjemme og kunne hjelpe om det var noe. Barn har en tendens til å gi opp fort. 5-åringer skal ikke være uten tilgjengelig voksen omsorgsperson.

Vet hvem han skal kontakte hvis du ikke har avtale med vedkommende, og ikke aner om vedkommende er hjemme? Selvfølgelig prøver alle å lære barna hva de skal gjøre, men jeg ville aldri satset på at et barn gikk fra dør til dør i nabolaget for å prøve å finne noen som var hjemme og kunne hjelpe om det var noe. Barn har en tendens til å gi opp fort. 5-åringer skal ikke være uten tilgjengelig voksen omsorgsperson.

Hvorfor skal man avtale med vedkommende? Om nabobarnet kommer til meg fordi det har skjedd noe så vil jeg ta han i mot med åpne armer. Trenger ikke avtale med sånt ;)
Heldigvis så mener mine naboer akkurat det samme!
Og jeg vet hvem som er hjemme eller ikke når mitt barn er alene.
Mitt barn elsker å være alene, nyte stillheten uten søsken og mas fra mor. Det tar jeg ikke fra han fordi jeg bekymrer meg, huset er også overvåket så jeg får all informasjon på mobilen min. Når han kommer, når åpner døren, om det brenner osv.
Føler meg ganske trygg på at dette takler mitt barn og derfor får han også lov. Hadde jeg trodd han ikke var klar så hadde jeg ikke latt han være alene ;)
Jeg var også alene når jeg var 6-7, fantes ikke sfo og min mor jobbet ett par ganger i uken, har aldri følt meg utrygg :)

Jeg synes det høres feil ut. Hva hvis noe skjer? Hvis 5-åringen velter varmt vann over seg, skal det være 7-åringens ansvar? Eller omvendt?

Hvorfor skal man avtale med vedkommende? Om nabobarnet kommer til meg fordi det har skjedd noe så vil jeg ta han i mot med åpne armer. Trenger ikke avtale med sånt ;)
Heldigvis så mener mine naboer akkurat det samme!
Og jeg vet hvem som er hjemme eller ikke når mitt barn er alene.
Mitt barn elsker å være alene, nyte stillheten uten søsken og mas fra mor. Det tar jeg ikke fra han fordi jeg bekymrer meg, huset er også overvåket så jeg får all informasjon på mobilen min. Når han kommer, når åpner døren, om det brenner osv.
Føler meg ganske trygg på at dette takler mitt barn og derfor får han også lov. Hadde jeg trodd han ikke var klar så hadde jeg ikke latt han være alene ;)
Jeg var også alene når jeg var 6-7, fantes ikke sfo og min mor jobbet ett par ganger i uken, har aldri følt meg utrygg :)
Samme her (bortsett fra info på mobilen). Ang naboer så har jeg sagt til han at han skal gå å be om hjelp hos naboene ved feks brann og vi ikke er hjemme eller han ikke får liv i oss på natta. Trenger da ikke avtale slik. Har sagt han skal rope og ringe på hos alle. Det samme er han informert om om naboungen får føling, så han vet han ikke skal gi opp etter ett hus.

Nei det er ikke riktig å la en 7 åring ha ansvar for en 5-åring. Dattern begynte å være hjemme alene når vi dro for å handle når hun var 8 år og så på tv mens vi var borte i 30 min. Men da hadde hun og tlf og vi bor på et lite tettsted på landet.

Det er forskjell å la et barn være alene og la det ha ansvar for et yngre barn. Helt uakseptabelt faktisk.

Syns ikke det er greit at en på fem år er alene hjemme, selv om syvåringen er der sammen med h*n. En syvåring skal ikke ha ansvar for en på fem.

Herrejemini så bombastiske folk er. Det kommer vel an på barnet det. Blir svett av foreldre som gjør ungene sine hjelpeløse og utrygge i situasjoner de fint mestrer. Barn kan mer enn vi tror og er ofte mer reflekterte og ansvarsfulle når vi ikke er i umiddelbar nærhet. Dette ser jeg både i jobb og hjemme.

Kommer an på på barna det!
Min ville være alene da han var 5 men måtte vente til han var 6.

Herrejemini så bombastiske folk er. Det kommer vel an på barnet det. Blir svett av foreldre som gjør ungene sine hjelpeløse og utrygge i situasjoner de fint mestrer. Barn kan mer enn vi tror og er ofte mer reflekterte og ansvarsfulle når vi ikke er i umiddelbar nærhet. Dette ser jeg både i jobb og hjemme.
Enig mrd deg!

Kommer an på hvor langt unna treningssenteret er.

Nå får mine på 6 og 8 være alene hjemme. 6 åringen har fått lov i 20 minutter, og 8 åringen i 1 time. Har telefon også. De vet at de kan gå til naboene om noe skulle skje. Det er ikke en avtale, men de vet hva de skal gjøre hvis uhellet er ute. Til høsten kommer de nok til å være alene hjemme litt oftere. Da får de telefon, og det blir i dn perioden etter skolen der d venter på at jeg skal komme meg hjem fra jobb. Føler meg helt trygg på at det kommer til å gå fint.

Men en 7 åring med ansvar for en 5 åring, uten at noen av dem vet hva de skal gjøre om uhellet er ute, det er bekymringsverdig. Ville snakket med moren om det.

Nei det er ikke riktig å la en 7 åring ha ansvar for en 5-åring. Dattern begynte å være hjemme alene når vi dro for å handle når hun var 8 år og så på tv mens vi var borte i 30 min. Men da hadde hun og tlf og vi bor på et lite tettsted på landet.

Det er forskjell å la et barn være alene og la det ha ansvar for et yngre barn. Helt uakseptabelt faktisk.

Helt enig med denne.

Back
Topp