Barn alene hjemme

galas

Betatt av forumet
Har tenkt på å si opp SFO plassene til barna for vi har lite behov for SFO. Men da må de vere hjemme alene noen dager etter skolen. Det er snakk om 8 ganger i løpet av to mnd og alt fra 15 min til 2 timer (bare en gang det er snakk om 2 timer). Det eldste barnet går 3 klasse og det yngste i 1 klasse.

Bare lurer på hva dere tenker om dette? Er dette noe dere kunne gjort?

Jeg er hjemme i permisjon, men det hender jeg må ut et erend og må gjøre det når det passer ift amming, soving osv og ikke alltid det passer med å være tilbake når han kommer hjem fra skolen. Han elsker å komme hjem til tomt hus:) han er aldri så flink å rydde på plass klærne sine og sånn som når han må "ta ansvar selv". Vasker hendene, finner mat som er lagt nederst i kjøleskapet til han og begynner på leksene. Han går i andre klasse.

Jeg tenker det kommer an på barna jeg, det vet du best selv. Forbered de så godt du kan på hva de skal gjøre og hva de ikke får lov til og vurder om de er til å stole på. Og så bør de vite hva de skal om det brenner, om andre ting som skjer (at de klarer å finne løsninger/ordne opp om de søler mat, ødelegger noe el) at de kan nødnumrene og har en tlf tilgjengelig. At de vet de kan gå til naboer ved nødtilfeller. At de ikke krangler om de begge er alene.

Min 3.klassing er alene alt fra 2-4 t 3 dger i uken, det går helt fint. Han vil heller dra hjem enn å være på sfo.

Vår 1.klassing hadde ikke klart 2 timer alene hjemme. Kanskje med eldre søsken til stede og opplæring i hva de skal gjøre ved brann og hvordan de ringer oss om det er noe!

Her er det mindre og mindre vanlig med SFO, så mange går hjem selv. :) Det har de bare positive erfaringer med.

La de få tlf, og evt. vite de kan gå til noen naboer eller noe sånt.

Det kommer litt an på barnet tenker jeg. Hvis man føler de er selvstendige og at de vet hva de skal gjøre om det eventuelt skulle begynner å brenne eller hvem de skal ringe til hvis det skulle skje noe, så burde det gå greit i og med at det ikke er snakk om mange dagene i løpet av 2 måneder :)

ja, hvis barnet er klar for det, så ser jeg ikke noe problem. men kommer selvfølgelig ann på barnet. alle er vi jo forskjellige.

Kommer helt ann på barna vil jeg si..

Har en som går i 3.klasse nå og han har kun plass på morgenen.. Han er hjemme alene alt fra 30 min- 3 timer. Han har da mobil som han kan ringe med, i tillegg til at jeg har alliert meg med to naboer som han kan gå til dersom det trengs..

Har en som begynner på skolen når eldste starter i 5.klasse.. Kommer til å ha sfo til minste hvertfall første året og muligens andre også.. Synes eldste er litt for liten til å ha ansvar for minstemann.. Men det er sånn jeg tenker nå, kan hende det endrer seg når tiden har kommet..

har en i 3 klasse nå. han sluttet å gå¨å på sfo nå i november, det går helt fint. han har mobil, og jeg ringer å sjekker ofte. han er alene2-3 timer.

Det kommer litt an på barnet tenker jeg. Hvis man føler de er selvstendige og at de vet hva de skal gjøre om det eventuelt skulle begynner å brenne eller hvem de skal ringe til hvis det skulle skje noe, så burde det gå greit i og med at det ikke er snakk om mange dagene i løpet av 2 måneder :)

Sign

Back
Topp