Bare noen ord...

Villkatta

Forelsket i forumet
Jeg tenkte bare jeg måtte finne en plass jeg kunne lette litt på det trykket jeg har på hjertet i dag, uten å rote til andre tråder som dreier seg andre ting eller tar opp en plass som andre heller kunne benyttet seg av.
Jeg er av den typen som plutselig får så mye på hjertet at jeg har nok materiale til å skrive en hel novelle, bare for å si 1 ting, forstår du! Pluss, jeg har jobbet som skribent i forskjellige typer arbeid i mange år, så det ligger nok bare i fingrene mine, og når man kombinerer det med mye angst som betyr at jeg var selektiv stum store deler av barndommen min, så uttrykker jeg meg best skriftlig og det fosser ut når jeg først begynner.

Så, for den som kommet hit for å lese historien min, og har "noen" minutter å avse, så tar vi det fra begynnelsen..

Jeg er mammaen til 2 flotte sønner, en på 9 år og en som fyller 5 like over nyåret. Da jeg fikk førstemann i 2009 hadde jeg såvidt rukket å fylle 19 år, så mitt 18. år gikk med på å både å prøve å bli gravid (denne delen må jeg nok komme tilbake til!) og være gravid, og fordi jeg var såpass ung søkte raskt tilflukt i slike forum som dette, for det å være 18 og gravid .er ikke lengre noe så mange går igjennom i vår tidsalder for å si det sånn, så man kan ikke forvente at venner og familie er åpne for å veilede heller. Jeg ble raskt et fast inventar i forumene SnartGravid og SnartMamma, men som jeg nå ser er lagt ned? Jeg finner de ikke nå lengre ihvertfall, og det var slik jeg kom tilbake hit nå.
Alt gikk helt perfekt med min første sønn, bortsett fra å utvikle hyperemesis så hadde jeg et drømmesvangerskap og fødselen, som varte i 17 timer fra første rie til gutten var født, kunne ikke ha gått bedre.
Like før gutten fylte 3 år, så ble det slutt mellom hans far og meg. Og dette er hvor moralen om å spesielt det å prøve å bli gravid i tidlig alder kommer inn. Jeg anbefaler det ikke, mildt sagt. Vi hadde laget et barn "sammen", som jeg i ettertid lærte virkeligheten av. Jeg var egoistisk og syk (manglende impulskontroll blant annet), og hadde latt meg bli revet med av et driv jeg hadde hatt siden jeg var 16 år gammel, og hvem far ble var valgt pga feil tid og feil sted, han var villig og var forelsket i meg (som han sa selv). Jeg skulle ha sett det knall røde flagget rett foran nesen på meg når jeg sto med en positiv test, etter å ha prøvd å bli gravid i 6 måneder, og far stiller spørsmål ved abort og adopsjon. Jeg ble riktig nok sint og såret, men blåste det vekk som 'nerver' fra hans side, dette var jo tross alt hans første barn og han var ung selv (et par år eldre enn meg bare) Så allerede fra den dagen gikk det bare nedover - fram til bruddet. De siste 2 årene bodde vi omtrent bare sammen og han hadde hverken skiftet en bleie eller plukket babyen opp av egen vilje. Men jeg er ikke her for å snakke negativt om han eller henge skittentøyet vårt ute for alle å se, som jeg vil forklare litt om senere. Babyen hadde store søvnproblemer og hadde det vanskelig for å sovne. Når han sovnet, sov han i maks 20 minutter, og dette gjaldt hele døgnet rundt. Så jeg holdt på med dette på egenhånd igjennom 3 år, og tanken på å gjøre det slutt med far kom tidlig, men jeg var av den tradisjonelle typen og hadde en moral om at fikser tinger fremfor å gjøre det slutt, spesielt når det er et barn inne i bildet. Babyen hadde et stort sugebehov, men ville ikke ha smokke eller flaske, så jeg ble en levende smokk og ble riktig nok svært avhengig av barnet selv. Så jeg utviklet seperasjonsangst og tanken om at far skulle ta hånd om barnet uten meg tilstede skremte meg enormt, som gjorde at jeg tviholdte på forholdet og prøvde hva jeg kunne for å få det til å fungere. I 2011 ble jeg gravid igjen, og denne gangen reagerte far litt annerledes, han var glad og fortalte det til sin mor allerede en ukes tid etter å ha fått vite om det selv. Ting så litt lysere ut. Men, når jeg var litt over 7 uker på vei endte svangerskapet i spontanabort og far reagerte omtrent ikke til det. Noe som jeg fortsatt er forvirret over.
I 2012 hadde jeg fått nok av flere grunner og vi gjorde det slutt for godt, men vi endte alt på en rolig og forståelig måte, uten en eneste krangel eller høylytte stemmer. Vi bestemte oss for at det var best for sønnen vår at vi forble venner, og det fungerte meget bra. Barnet var som sagt bare 2, nesten 3 år gammel, så det var en fin tid for ham også. Hverken for sent eller for tidlig mtp reaksjoner og tilvenning. Vi delte omsorgen 50/50.

Senere det året møtte jeg tilfeldigvis på en mann jeg falt helt pladask for, han var alt jeg kunne ha ønsket meg i en mann. Vi ble sammen og kun noen måneder senere var vi forlovet! Han bodde i Nederland når vi først møttes, men han må ha sett noe i meg også, for det tok han bare et par måneder før han flyttet til Norge og inn sammen med meg og min sønn. Noen ganger skjer ting helt uten av man venter på det, og jeg angrer ikke et sekund på hva som skjedde. Etter at vi ble forlovet ble vi enige om at vi ville ha et barn sammen og dette var en helt annen opplevelse enn med min første, og det barnet jeg mistet i SA.
Etter noen måneder satte spiren, og alt var helt fint. Morgenkvalmen satte inn rundt uke 7-8 og alt så helt fint ut. I uke 10 ba jeg om tidlig UL pga det barnet jeg mistet i SA og det viste et friskt foster med fin hjertelyd. Alt var perfekt.
I uke 12+0 kjente jeg et 'knepp' i magen og jeg begynte å fossblø. Jeg og pappaen var helt fra oss. Vi trodde det var over. Fordi jeg var allerede 12 uker så fikk vi komme inn på legevakten og her fikk jeg den verste behandlingen jeg noen gang hadde vært borti. Jeg blødde og blødde, men jeg ble sittende på venterommet i flere timer og krampene begynte å ta seg opp. Når vi endelig fikk komme inn ville ikke legen gjøre noe som helst. Det ble bare sagt at "det er vel over da.." og motvillig bestilte de en time til UL, men var raskt med å bestille tid til utskraping/abort i samme slengen. Vil fikk ikke time samme dag - men NESTE morgen. Så vi sørget og gråt igjennom hele natten, for søvn var det ikke snakk om å få.

Tidlig neste morgen troppet vi opp på sykehuset igjen og forberedte oss på det aller aller verste i det jeg satte meg ned foran UL-teknikeren. Om han sa noe til oss så husker jeg bare hvitt støy og jeg registrerte ikke et eneste ord av hva som ble sagt. Det ble innvendig UL og hverken mannen min eller jeg ville se på skjermen. Det tok ikke mer enn et par sekunder, men det føltes ut som flere timer, før legen ber meg om å se. Babyens hjerte hamrer og slår og den vesle kroppen beveger på seg! Alt er akkurat slik det skulle være.
Men hvorfor blør jeg? Hva skjedde?
UL fortsetter og han ser etter mulige årsaker. Så oppdager han noe de ikke så på tidlig UL. Det er et tomrom like nedenfor fosteret, hvor det nå er en blodoppsamling. De kunne ikke si noe helt sikkert, men han var så godt som helt sikker på at jeg hadde mistet en tvilling i SA. En tvilling vi aldri så på UL og som jeg aldri så komme ut heller. Men livmorhalsen var åpen, det var et tomrom, gjenlevende foster hadde det helt perfekt i sin lille boble like over og en blod oppsamling hadde allerede begynt å levre seg i tomrommet. En to-egget tvilling var falt vekk, men den var trolig aldri levedyktig og hadde mest sannsynlig aldri et hjerte som slo, ergo den var aldri levende i den betydning. Vi ble møtt av en orkan av følelser. Vi sørget over det livet vi tapte, og gledet oss over det vi trodde vi hadde tapt.
Jeg ble bedt om å være sengeliggende i en tid framover fordi livmorhalsen fremdeles var åpen, og jeg skulle tilbake til UL 3 uker senere for å sjekke framgangen.

I uke 15 fikk vi ny UL og nå hadde fosteret vokst og var sprell levende. Alt var i skjønneste orden! Vi fikk nå vite at vi ventet en gutt. Livmorhalsen var ikke lukket seg og jeg hadde et ganske stort hematom i tomrommet fortsatt. Jeg ble værende sengeliggende og blødningene, som når hadde roet seg litt, fortsatte. Jeg ville fortsette å se blødninger fram til dette hematomet hadde fortsvunnet ble jeg fortalt, så jeg skulle bli sjekket med UL noen gang til.

Neste UL var den ordinære og også her var alt helt fint. Ingen feil, og godtkjent for "videre drift". Det ble igjen bekreftet at vi ventet en gutt, og at jeg skulle bli værende rolig. Ligge så mye som mulig, ingen tunge løft, hard fysisk aktivitet osv..
Jeg ble heretter oppfulgt med ny UL hver måned.
Jeg gikk jevnlig til jordmor for generell oppfølging og under de neste to timene ble det konstantert avflating i symfysemål. Babyen hadde sluttet å vokse, men avviket var enda ikke nok til å slå alarm. Under neste UL ble det påvist lite fostervann og dette var mest sannsynlig grunnen til at han ikke vokste like bra lengre, men hjertelyden var god og blodgjennomstrømningen i navlestrengen var helt fin.
Mot slutten av svangerskapet ble det UL hver uke på grunn av alt som hadde skjedd så langt, og jeg var fortsatt kvalm, mye oppkast, stort vekttap, besvimte mye pga lavt blodtrykk og bekkenløsning. Jeg var i elendig form, men gjorde hva jeg kunne for at barnet skulle greie seg.
Til tross for såpass mye frykt for at fødsel skulle begynne for tidlig, så både kom og gikk termindato uten en eneste rie. Dagen etter termindato var det på tide med ny UL for å sjekke.
Nå var det mer kritisk enn før.. Jeg hadde såvidt kommet i gang med UL før jeg ble sendt opp på fødeavdelingen. Barnet var stresset og i kritisk stand. Jeg skulle bli satt i gang, og jeg ringer panisk til flere familiemedlemmer. Min eldste sønn var i barnehagen, jeg hadde sykehusbagen hjemme, telefonen hadde lavt batteri og var IKKE klar for noe av dette. Jeg skulle jo bare inn for en standard sjekk!

Jeg hadde vært på sykehuset i kanskje 20 minutter totalt og jordmor forteller meg at det blir ingen igangsetting. Barnet måtte ut NÅ! Jeg var i sjokk og jeg mistet evnen til å forstå norsk tror jeg, for før jeg visste ordet av det lå jeg på et operasjonsbord og tårene trillet av forvirring. Hva er det som skjer?
Det blir hastesnitt så snart beina mine dovnet vekk og barnet er ute ila 5 minutter. Det går ikke opp for meg hva som skjer før jeg hører babyen gråte et minutt senere. De viser han til meg og jeg føler glede, og ikke et sekund senere en gang så kjenner jeg den kjente kvalmen igjen. Jeg besvimer. Jeg får oksygenmangel og hjertet mitt sliter litt. Jeg husker lite etter dette, men kommer litt til meg selv igjen når jeg er på overvåkningsavdelingen hvor jeg er koblet til oksygen - og jeg er helt alene.
Etter litt tid så kommer det en nybakt pappa inn døren med tårevåte øyne, og han har med seg kanskje verdens minste baby. Det er babyen vår! og jeg blir fortalt at alt er helt perfekt med han. Han er bare litt liten.

Jeg blir senere fortalt det var regnet ut at han kom ikke til å greie seg igjennom en vanlig fødsel og selv med keisersnitt så regnet de ikke med at han hadde mange timene igjen på seg heller. Han var dødsdømt om jeg ikke tilfeldigvis hadde hatt den UL-sjekken når jeg hadde den og jeg fortsatt i sjokk over hvordan kortene våre ble delt for dette.

Jeg har nå 2 sønner, så utrolig friske og raske.
Jeg satte inn spiral like etter sistemann ble født, og jeg hadde den fram til 22. november 2018. Jeg tok den ut på grunn av plager, og jeg sto i påvent av å få satt inn P-stav. Men min gynekolog driver privat praksis og bruker UL for å sjekke at alt er vel når man er der, og på denne UL-en så fikk jeg se et modent egg som enda ikke var løsnet. Jeg tror det var noe med dette egget som gjorde at jeg ikke hentet ut resepten min for P-staven, men jeg dro heller hjem og satte meg ned med mannen for å snakke om tanken på å få et barn til. Han var enig, og vi tenkte pytt la gå, vi setter ikke inn noe nytt. Men jeg ville ikke gå igjennom den samme rutinen som sist, med EL tester, temperatur målinger, planlagt sex osv.. skjer det så skjer det. Vi var enige.
Jeg kjente når egget løsnet, som jeg vanligvis bruker, og vi hadde ubeskyttet sex tilfeldigvis i den tiden. Jeg får vite samme dag at min bestefar døde og den uken ble hektisk. Begravelsen var litt over en uke senere, og samme dag får jeg testene mine i posten.. Jeg tester så snart jeg kommer hjem fra begravelsen. Jeg ser 2 streker.. Tankene mine går litt i ett, om dette er en positiv test, så ble dette barnet unnfanget samme dag som min bestefar forlot oss. Det begynner å få litt mer verdi og jeg blir mer opphengt i dette enn hva jeg liker.
Dagene går, men testene blir ikke sterke. billigtestene har en svak strek, dag etter dag, CB early har en svak strek, men CB digital er negativ..

Hva enn som var på de billigtestene var verre enn et blankt negativ. Det fikk håpet mitt opp, og både jeg og mannen innså hvor mye vi faktisk ønsket dette. Blant sorg og glede, tragiske minne og et håp som gnistret, så våknet jeg i dag til spotting. Testene er ikke sterkere, ei heller svakere. Kanskje er det kjemisk, kanskje er det skygge.. men jeg innser at jeg til slutt tar dette så innmari mye hardere enn hva jeg trodde jeg kom til å gjøre. Spesielt på grunn av en økte verdien mtp min bestefar som jeg mistet.. Jeg har igjennom alle disse graviditetene aldri opplevd å få så "sterke" streker uten av det betydde graviditet, så jeg er så forvirret og såret av det hele. Jeg er også mye lengre inn i denne syklusen enn hva jeg har vært igjennom hele dette året, selv med spiralen, så det legger nok til mer håp og forvirring også.

Jeg håper jeg kan bruke denne tråden, nå som jeg har hele bakgrunnshistorien min opp til nå her, til å skrive om veien vår videre. For nå så venter jeg bare på at ny syklus kan begynne, så tar vi dag for dag etter det :)

Vedlegg

• 20181208_125631-01.jpeg
    20181208_125631-01.jpeg
    953,1 KB · Visninger: 237
  • Screenshot_20181210-040511_Gallery.jpg
    Screenshot_20181210-040511_Gallery.jpg
    583,7 KB · Visninger: 209
Jeg tok nye tester igjen nå og etter litt om og men, så tror jeg at jeg er gravid, men at jeg kanskje er på vei til å miste.. vi får bare se hva som skjer..

Vedlegg

• Screenshot_20181210-100019_Gallery.jpg
    Screenshot_20181210-100019_Gallery.jpg
    585,8 KB · Visninger: 183
Jeg er så sliten, og jeg har ikke begynt hverken prøving eller graviditeten enda. Tenk at jeg holdt på med denne testingen og stressingen hele 3 gang i 6+ måneder for hver av dem før! Herregud.. Jeg tok ut spiralen i november, og vi så et modent egg da, men hvordan i all verden finner jeg ut når det egget slapp? Vi så en blodsamling, hvor gyno forklarte at dette var forberedelsen til neste mens, så hun kunne allerede da si at jeg kom til å blø mye, men hva skjer med denne samlingen dersom man blir gravid før neste mens? Helt ærlig så visste jeg ikke at det samlet seg blod på den måten heller.. av alt jeg hadde lært så trodde jeg blodet under mens var noe som kom der og da mens hinnen brøt sammen når kroppen satte i gang mens. Jeg lærer noe nytt hver gang jeg havner under dette samfunnet og det er nesten flaut å ha vært kvinne i 28 år uten å vite hvordan min egen kropp faktisk fungerer haha

Men så sitter jeg her da, med 24 tester brent vekk på 5 dager, og da teller jeg ikke med de litt dyrere testene jeg fikk mannen til å løpe på apoteket etter så snart den første antydninger til bonus streken kom. Streken som jeg stirret meg fram så hard på at øynene nesten falt ut. Og så klart var de "fancy" testene negative. De var jo ikke i nærheten av å være så sensitive som de strimlene jeg hadde liggende.
I dag brente jeg av nok en CB test, for jeg har bestemt meg for at 2 rosa streker betyr at jeg er gravid. Enten de er svake eller sterke. Når jeg kan sitte med 20 strimler som har to streker, så kan man ikke lengre skylde på et dårlig merke.. Det er noe på gang - jeg er gravid.
Jeg ser også en stigning som har skjedd ila disse 5 dagene..
Screenshot_20181211-110429_Gallery.jpg
Og de har bestått manne-testen også. Han er enig!

Men.. Jeg lekker blod allikevel. Jeg river ut håret mitt i frustrasjon over dette. Jeg gråter av et så intenst håp om at dette kan få være sant. Jeg tar meg selv i å ha øyeblikk hvor jeg lever i drømmen min, kaller meg gravid og snakker om fremtiden.. men jeg blir raskt veltet av skyen min når stemmen langt bak i hodet mitt nevner at dette ser ikke bra ut - det er helt sikkert en kjemisk graviditet. Eller en brutal påminnelse om hvordan graviditeten så endte i SA startet.
Også den gangen steg hcg sent, og hormonene gjorde meg om til en helt annen person på rekordtid. Det var så alt for mye på så alt for kort tid, men hcg nivået var ikke inkludert i den beregningen og det gikk galt.

Kanskje er denne blødningen, som forresten er mer brunt blod enn rosa - rødt har jeg ikke sett på 2 dager, bare hva gyno så på skjermen. Kanskje er dette hva festeblødning er, for det har jeg ønskelest meg fram til å kunne være så mye at man tror det er mensen. Men.. Kanskje dette også er slutten. Slutten før begynnelsen.

Jeg er lei meg og utålmodig. Jeg hater å være i denne mellomverdenen, uten en sjel å kunne reflektere tanker med. Jeg har sluttet å svare når folk spør etter meg og jeg har ikke giddet å holde en ut en hel samtale med de jeg kjenner siden fredag.. I dag er det tirsdag.
Jeg er oppslukt i denne graviditeten og jeg vil bare ha et klart svar så jeg kan komme meg tilbake til hverdagen. Gravid eller ei. Smerten av å ikke vite er verre enn fallet mot den potensielle sorgen.

Screenshot_20181211-132757_Gallery.jpg20181211_133130.jpg

Og allerede neste dag så hadde jeg gitt opp jakten etter en sterkere strek og konkluderer med at dette var en kjemisk graviditet. Min første, fra det jeg vet.
Blødningene tok seg opp i dag og kaller i dag herved syklusdag nummer 1.

Jeg er faktisk lettet. Jeg tror jeg var klar for det denne gangen, til tross for å ha felt tårer av tanken for kun et par dager siden. Jeg tror de siste 2 dagene slo meg såpass hardt at jeg forsto at det var best å få slippe mer nå.
Jeg bærer med meg bare gode følelser videre. Vi har nå snakket sammen og har bekreftet at denne opplevelsen har kun satt gode spor som bekreftet for oss at vi er klare for sistemann. All redsel og usikkerhet ble vasket ut av oss sammen med blødningen, og vi tropper opp både herdet og klar for den offisielle første prøveperiode. Fra begynnelse til IKM.

Let the game begin ;)

Et sister blikk på gårsdagens og dagens test som et siste kapittel av denne "testrunden".
Screenshot_20181212-054950_Pixlr.jpg

For en historie du har! Jeg fikk tårer i øynene av å lese. Jeg opplevde det samme som deg i sommer. Ble gravid dagen etter min bestemor døde. Jeg trodde ikke jeg kunne bli gravid pga pcos, så da testen ble positiv to uker senere tok jeg det som et tegn fra bestemor. Jeg ble også veldig knyttet til dette frøet fordi jeg følte det var en forbindelse der, noe som gjorde det ekstra tungt da jeg mistet i uke 7.
Når jeg tenker over det nå tar jeg det fortsatt som et tegn selvom det ikke gikk hele veien den gangen♡

Håper at spiren snart sitter hos dere! Og at veien dertil blir fin og udramatisk!♡

Jeg var lettet når mensen kom og jeg følte jeg var ute av stresset, men nå har jeg gått fra å blø i rundt 14 dager, til 2 dager.. Jeg sluttet å blø etter å ha først spottet i 2 dager, så 1 dag med liten blødning før de siste dagen hvor det kun var en medium blødning. Nå føler jeg det kanskje hadde vært lurt med en test for å sjekke, men jeg er for redd til å se svaret. Jeg er for redd til å sette i gang en ny runde med usikkerhet dersom jeg får øye på nok en svak strek.. kanskje det bare er best å late som ingenting å ikke sjekke igjen før neste IKM, men nysgjerrigheten står å hyler bak i hodet mitt også. Og den kommer med noen utrolig gode argumenter.

Du skriver så godt! Spennende å lese og følger deg gjerne i veien på nr. 3:)

Jeg endte med å teste. Jeg hadde 1,5 dag med 0 blødning før det begynte igjen, så jeg testet over 2 dager. Første testen viste en svak strek, svakere enn før blødningen, og dagen etter var den blenda hvit. Hvorfor jeg plutselig sluttet å blø aner jeg ikke, men det var egentlig litt godt å få alt dette bekreftet som over for godt. Ingen mer synsing og falske håp.
Nå er EL testene på vei og vi er klare for en ny positiv test i uke 2, eller det er ihvertfall det vi håper på og litt optimisme må man vel ha :)

I dag er jeg på syklusdag 7 og jeg er omtrent ferdig med TR, jeg har bare spottet nok til en mini blødning de siste 3 dagene, noe som jeg finner utrolig merkelig.
Spiralen gjorde at jeg blødde i 14 dager, noen ganger mer, og jeg levde i et smertehelvete i 4 år. Denne gangen merker jeg omtrent ikke at TR var her i det hele tatt, og alt er så merkelig.
Dette er litt av grunnen til at jeg bestemte meg for å sette i gang med EL tester med en gang også, til tross for å ikke ha brukt de så mye før ved tidligere prøverunde før barna mine ble til. Dag for dag så lærer jeg noe nytt om min egen kropp, det er som å starte på nytt i noen andres kropp og jeg må si dette er helt spesielt. Med spiral kunne jeg nesten si hvilket minutt egget slapp til og med på grunn av smerter, så det kan jeg ikke regne med å kunne føle lengre, så EL testene vil forhåpentligvis kunne gi meg et svar på hva som er den nye "normale" syklusen min. Jeg finner dette litt for fascinerende tror jeg haha!

Vi skulle ikke tvinge noe til å skje, og jeg er fortsatt enig i det, så dette med tester vil nok ikke vare lenge om det ikkr klaffer allerede ved første runde nå :) Jeg har 35 EL tester og 35 tidlig hcg tester på vei :hilarious: Når de EL testene er brent vekk, så blir de ikke fornyet. Når 35 (!!) tester er brukt, så vet jeg forhåpentligvis hvordan syklusen min er og skal være!

Jeg har prøvd å oppdatere her helt siden juleaften, men hver gang jeg begynner å skrive så mister jeg lysten til å dele og skrive helt, føler meg sytete, blir ekstremt kritisk til meg selv, og ender med å bare slette alt jeg hadde skrevet. Så nå prøver jeg igjen, og dersom jeg får nå skrive uavbrutt så poster jeg uansett.. Jeg vet det vil komme en tur hvor jeg ser tilbake på denne tråden, og jeg kommer garantert til å rynke på nesen over hvor dumt alt jeg skriver er, særlig når jeg vet hva som skjedde i det som nå fortsatt bare er min framtid, men allikevel så er det et punkt i historien min som muligens bærer et fnugg av verdi.

Jeg fikk positiv EL test på julaften, noe jeg i ettertid ser jeg gjorde på 23. også. Jeg var ikke helt overbevist av noen av de, men jeg mente selv denne jeg fikk på 24. var annerledes enn de andre. Siden dette var min første runde med EL tester så spurte jeg hva andre trodde her på forumet også, og her begynte det første fallet i en ellers helt grusom dag.
Jeg vet nå at jeg var ekstremt hormonell/emosjonell og hvilken som helst kritikk gikk innpå meg mer enn jeg var klar over mens det pågikk.
Jeg ble gjentatte ganger fortalt at nei, dette var ikke en positiv test nei. Jeg ble ubegrunnet irritert på alle, men så ingenting om det, med mindre de kunne lese igjennom mine passive aggressive ord.

Jeg må spole litt tilbake her for få forstå helheten i det. I hele min fertile periode så tror jeg mannen ante ugler i mosen når jeg begynte å mase om å få lagt inn aksjer, for oftere enn ikke så fikk jeg avslag. I begynnelsen så var det greit, men jeg takler ikke gjentatte avslag, dag etter dag, uten noen form for negativ reaksjon. Det begynte å gå inn på meg, og ikke minst på psyken min om hvordan jeg så meg selv. Jeg følte meg ekkel og at han ikke var tiltrukket av meg.
I tillegg så hadde det vært en del drama i familien min som begynte å tære på min ellers bombesikre tålmodighet. Alle ville ha noe fra meg, men ingen spurte meg om hvordan jeg hadde det og dette begynte å gå riktig ille.
For å oppsummere min desember: jeg mister all inntekt, jeg mister støtte, jeg havner i et bilulykke med barna i bilen, hvor den andre sjåføren stikker avgårde uten å se til oss eller så mye som å veksle info, 2 familiemedlemmer bruker meg som mellomperson for å ikke snakke med hverandre, et annet familiemedlem prøver å ta livet av seg og jeg er den eneste som kunne ta vare på de, min bestefar dør, de 2 familiemedlemmene som krangler starter en krig som skiller familien helt og begge tiltror seg til meg, jeg slutter å sove, begravelsen tok sted og samme dag kommer graviditetstestene i posten, jeg tester positivt, dog svakt, jeg produserer hcg for sent og som dere vet, var dette mest sannsynlig en kjemisk graviditet, mannen sier nå at han garantert vil ha et barn til og vil prøve, så får jeg avslag etter avslag, jeg avlyser jula pga økonomien, litt nærmere reverserer jeg dette da jeg finner en løsning på det, gjør alt jeg kan for å få jul til å skje i siste liten, søvnmangel går inn på meg og jeg slukner plutselig på 23., noe som gjorde at jeg sov alt for lenge på 24. og ingenting gikk som planlagt, jeg får så beskjed om at jeg ikke kunne ta med hunden vår til dit vi skulle feire juleaften, men siden han ikke er vant til å være hjemme alene og jeg ikke finner noen til å passe han, ei heller har jeg mulighet til å feire jula hjemme, så ender han opp med å være i bilen mens vi er inne, når vi er der blir jeg fortalt at de ikke mente det slik og ber meg om å ta han med inn, alt var helt ok, helt til middag, deres hund lager en lyd som min blir skremt av og ender med å angripe deres (ingen skade). Min er en muskelhund så jeg må legge han i bakken med makt. Her har jeg begynt å slippe ut et raseri av å være såret, trist og jeg har det generelt vondt inni meg, og nå er det ingen vei tilbake. Helvete bryter ut av meg og jeg innser det ikke i øyeblikket, og jeg husker ikke hva som skjedde, men dagen etterpå ser jeg at det er jeg som har tatt skaden av denne situasjonen og jeg forslått i hele kroppen, blå fra topp til tå. Hundene har det helt fint forresten, ingen skade på noen av de.
Når vi kommer hjem igjen legger jeg ungene og mannen snakker ikke til meg. Han var sliten også og likte nok at det endelig var stille rundt han, så jeg lot han være. Jeg legger meg, og her begynner noe å skje igjen. Den følelsen av å ha det vondt emosjonelt. Jeg får ikke sove så jeg står opp igjen, og når jeg går forbi stua igjen så ser mannen at noe er galt. Jeg får et angstanfall som skremmer vannet ut av mannen som ikke vet hva han skal gjøre og jeg aner ikke hva som er galt selv. Det er her kronen på verket er, toppen av hva enn dette var.

Og det er her jeg føler jeg måtte begynner å skrive igjen, men hvordan ordlegger man noe man ikke vet noe om selv? Så jeg tok noen dager på å forstå det selv.

Når vi kom hjem på 24. Så var testen negativ igjen og jeg trodde vi hadde misset hele greia.
Jeg hadde murringer helt fra EL til i går, 3 dpo. De sluttet brått med en hardt stikk i min høyre side. Jeg vet ikke hva det var, men etter en lengre runde på nett, så tror jeg dette kan ha vært murringer for å få egget ned til livmor, etterfulgt av enten bare et tilfeldig strekk i et ligament eller noe forbundet med festingen.
Jeg ville gjerne få avklart hvordan en negativ test så ut så jeg begynte å teste allerede 2 dpo for å kunne gjenkjenne en evt skyggestrek. Så nå tester jeg daglig fremover til TR kommer.
Men det negative med alt dette er at jeg skruller lett.. I dag er jeg 4 dpo (vel 5 dpo nå som det er over midnatt), og jeg har fått et nesten usynlig skygge på 2 tester, en skygge som ikke var der på 2 eller 3 dpo vel og merke.

Jeg har googlet nok til å kunne forutse all kritikk som måtte komme, men jeg kan ikke unngå å se hva jeg ser heller, så i stedenfor å innrømme hva jeg ser offisielt, så ser jeg heller hva som skjer på testen i morgen, og dagen etter, osv.. er det noe der, så kan jeg heller si "I told you so" da :) om det er noe på gang, så vil det antagelig bli mer synlig en gang etter 8 dpo.

Screenshot_20181230-000648_Glow.jpg

Etter siste innlegg så bestemte jeg meg for å ta en test til, for å legge ut her i min egen boble.
Kanskje må man ha laser syn, men jeg ser den, og den er sterkere enn forrige test (men tolkes som skygge bare enda). Dette er innenfor fristen, og på ca 4 timers urin.

20181230_003610.jpg

Screenshot_20181230-003336_Gallery.jpg

Last edited:
Jeg er enig. Jeg ser strekene :happy: Det blir spennende å se de neste dagene!

Jeg er 6 dpo i dag, og i går ble det bare tulletester på meg. Jeg måtte jobbe overtid samtidig som jeg måtte få til en hard reset på døgnrytmen min, så jeg sov ikke natt til 5 dpo. Dvs jeg drakk mye og greide aldri å holde meg i mer enn 3 timer før jeg MÅTTE tisse, så ingen tester fikk noe reelt svar. For å gi eksempel på hvor utvannet urinen var - når de tørket var det fortsatt kritthvite (bortsett fra en svak skygge der test stripene er).

Natt til 6 dpo sov jeg som en stein, så jeg hadde eksemplarisk urin for en test når jeg sto opp haha
Alt for tidlig å si noe, men skyggen er der den og den er "godt" synlig (for et veltrent streksyn vel og merke) selv når den tørket (Dette er nytt og gir litt mer håp). Men jeg sier skygge enda fordi testen hadde en liten "bulk/skade(?)" som lurer synet litt og den er meget kamerasky. Jeg vil ikke kalle de streker før jeg 1. Ser den med det blotte øyet med en gang og 2. Jeg har ingen problemer med å få tatt et bilde av den. Kun da er det en godkjent strek i mine øyne - litt kritisk må man vel være for å ikke bli helt gal haha

Vedlegg

• Screenshot_20181231-141712_Gallery.jpg
    Screenshot_20181231-141712_Gallery.jpg
    235,9 KB · Visninger: 147
  • 20181231_142352.jpg
    20181231_142352.jpg
    221,1 KB · Visninger: 140
Last edited:
Det er veldig spennende å følge med deg, og du skriver bra. Men jeg får høyt blodtrykk selv av å lese det du skriver. Råder deg til å prøve å slappe litt mer av og prøve å la ting skje av seg selv. Slikt stress som du utsetter deg for nå kan virke mot sin hensikt og det kan ta enda lengre tid før det klaffer. Men jeg forstår veldig godt ønsket ditt om å bli gravid og å komme i gang med svangerskapet.

Natt til 7 dpo endte opp som nok en våkenatt takket være en 9 åring med lakenskrekk, så det betydde at min morgenurin var så utvannet at jeg er ganske sikker på at jeg har sett vann med mørkere farge enn det der. Derfor så fikk jeg ikke noe særlig fram på testen i dag, men valgte å prøve igjen knappe 2 timer senere. Merkelig nok var urinen mørkere allerede da, men den kunne fortsatt ha passert som en tynt utvannet Fun Light saft av en av sitrus typene (ingen vei tilbake nå! Nå går du aldri i saft-hyllen på kiwi igjen uten å tenke på urinen min. You're welcome! Lol), så sitter jeg nå her jeg da, å venter. Jeg tar noen medisiner som har dehydrering som en ganske så rask bivirkning, og jeg prøver å holde meg i minst 4 timer før jeg prøver en ny test igjen og det betyr minimalt med drikke.. det er uhyre sjeldent jeg greier å holde meg i mer enn 3 timer i de siste dagene, så det å hverken få drikke eller tisse er helt pyton akkurat nå! Jeg har en ørken i munnen, og en osae i blæra.. Den type oase man ser etter å ha gått seg vill i ørkenen og som forsvinner så snart man tror man nærmer seg! For selv om tissetrangen er der, så er det ikke mange skvettene som faktisk kommer. Og ja da, jeg vet dette er et tegn på graviditet, men når man vet hvor lettlurt jeg er, så skriver jeg det bare opp på listen over innbilte symptomer og later som ingenting.

MEN! "Kom nå til poenget nå da, babla! Jeg ser vedleggene allerede og vil gjerne få en forklaring på hva det er du styrer med nå!" Hører jeg dere mumle for dere selv, og joda. Jeg kommer til det nå!
Fordi jeg sitter i denne kampen mot både det ene og det andre, og ikke greier å tenke på noe annet, så lot jeg testetøsa og skrulla løpe av seg litt energi i galleriet mitt på telefonen. Jeg ser tilbake på den sterkere testen jeg tok i går, og satte fokuset på den andre testen jeg så fint inkluderte i noen av bildene, men som jeg ikke giddet å se så mye på der og da (jeg var opptatt med å rope med skjelvende stemme til mannen om at vi hadde en EKTE falsk alarm her faktisk!). Så sitter skrulla å flipper igjennom bildene å får øye på den andre (mindre sensitive) testen, og går rett på Google i det noe går opp for meg - jeg vet ikke hvor streken skal være på disse testene en gang. Så ser vi litt mer på hva vi slo fra oss som en bulk og en skygge i går, og tilbake til Google for å lagre et bilde, og rett inn før å tweeke bildet litt (mens skrulla tar på seg solbriller og som tatt rett ut av en CSI episode sier "enhance, enhance, enhance..) så slår jeg bildene sammen og ser noen linjer som matcher hverandre..

EXCUSE YOU?!!
Hva er dette da? Hm?!

Jo.. bare en skygge til (sier vi, inntil det motsatte er bevist).

Ps! Jeg sier det igjen for å unngå forvirrin: den positive testen nederst på bildet er IKKE min!! Den ble stjelt rett fra Google for å finne ut hvor linjen skulle være. Min test er i negativ og jeg ser en svak linje som er litt lysere akkurat der, ergo en strek/skygge.

Ah! Ingenting er bedre enn den underholdningen man skaper selv altså :dance011

Vedlegg

• Screenshot_20190101-180355_Gallery.jpg
    Screenshot_20190101-180355_Gallery.jpg
    182 KB · Visninger: 131
  • 20190101_173109-01.jpg
    20190101_173109-01.jpg
    158,8 KB · Visninger: 125
  • Screenshot_20190101-181310_Gallery.jpg
    Screenshot_20190101-181310_Gallery.jpg
    547,4 KB · Visninger: 135
Last edited:
Og der rant håpet mitt ut, gitt. En liten dump kan man vel si. Jeg er 8 dpo i dag, så å gi opp nå er ikke riktig realistisk heller. Men når man ser tilbake på historien min så forstår man kanskje litt bedre hvorfor 8 dpo hadde fått litt er verdi for meg spesifikt.
Første gangen jeg ble gravid oppdaget jeg det ned en ultrasvak strek på testen, 8 dpo. Dette var i 2008/9 skiftet (heh, akkurat som nå faktisk 2018/9) og den gangen var det sjeldent man fant tester som var så sensitive som de de fleste bruker nå, og det betydde også at testene var så mye mer pålitelige. Skygger var sjeldent, så så man strek så kunne det bare bety 1 ting. Så selv om streken var ultrasvak, så kunne det bare bety at jeg var gravid - og det var jeg! Resultatet ble født 02.10.09..
Den andre gangen jeg ble gravid i 2011 eller tidlig 2012 kom streken kanskje noe senere, men ved 8 eller 9 dpo spottet jeg den kjente "skyggen" som betydde det samme som før. Jeg klarer ikke å si med sikkerhet hvilket år dette var fordi den graviditeten endte med SA ved uke 7 og jeg har slitt med det mentalt siden da, og mye av det ble fortrengt.
Når jeg ble gravid med min yngste sønn i 2013 kom streken rundt samme tid også.
Så når jeg sto opp i dag, 8 dpo, så hadde dagen fått en så enorm verdi og forventning at når jeg ikke kunne si "Jeg ser en strek" når jeg testet med en sensitiv test i tillegg så var det som noen sparket luften ut av meg, og jeg ble ikke nødvendigvis lei meg, men frustrert, irritert og nektet for at jeg ikke så noe. Det MÅTTE være noe på testen.
Jeg har kanskje ikke sagt det her, men jeg tror oppførselen min i de siste få innleggene mine kanskje talte for seg selv. Jeg både følte meg gravid og var skråsikker på at det hadde klaffet.
På nyttårsaften fikk jeg jo en tulltest med falskt positivt resultat, og selv om jeg ikke var overbevist så er jeg av den typen som ikke eier evnen til å holde noe fra mannen min, så jeg dro han inn i galskapen med en gang.
Når jeg gikk til han for å si hva jeg så på testen, trodde jeg han ville komme til der jeg la testen for å se, men nei. Han svarte bare "åja, men det fikk du jo sist runde også" og ble bare sittende, og for ikke å snakke om hvor sårende det der var av 1 grunn - han innser ikke at jeg faktisk var gravid i sist måned, men mistet før IKM og tolket det som en falsk positiv, mens jeg ser på det som en "mild" SA i mangel på en bedre forklaring.. Så jeg gikk til testen, irritert, å tok et bilde av den, gikk tilbake til mannen og trykte telefonen min opp i ansiktet på han "SE! Fikk vi en slik i sist runde også?!" Da ble det fart i mannen, og det var kanskje ondskapen i meg av å være litt furt, men jeg tok nesten (!) Glede i å kunne fortelle han, nå som han følte seg som jeg gjorde når jeg først fortalte han om det, at den ikke kunne være ekte. Først DA var vi på lik følelsesbølge og så hverandre øye til øye. Nå hadde jeg gjort det.
Neste dag tok han meg i å synse på nye tester, så jeg la meg langflat og sa det som det var - jeg ser en skygge.
"Nei, jeg ser ingenting" sier han. Hormonelle meg fyrer opp igjen (ja, jeg innser at dette egentlig bare er det sterke håpet og fornektelse som går i forsvar her) jeg holder han fast og ber han om å se en gang til og jeg peker ut HVOR på testen han må se.. og han ser den.
Nå skruller vi begge, men siden jeg ble slått ut i dag så har jeg ikke sagt noe om dagens test enda. Han la seg litt nedpå nå, så vi får se hva som skjer når han står opp. Jeg forklarte alt dette med 8 dpo og sensitiviteten i testene for han i går, så han er klar over hva som var muligheten for å se i dag. Jeg er spent på om han kommer til å spørre.
Han spurte meg også om IKM i går, og han innså at han ikke er hjemme når jeg vil få et endelig svar, så han ba om at jeg tok en test på søndag (han drar mandag, IKM er på tirsdag eller senest onsdag) men tingen er at på søndag har vært yngste barn bursdag, og det føles feil å ikke la dagen dreie seg om han 100% så det spørs om jeg brenner av en CB tidlig på lørdag eller evt mandag.. Han drar kl 05:00 på mandag så jeg må opp senest kl 4 om det skal gå, og lørdag er muligens for tidlig for testen.. Jeg merker jeg har mistet håpet helt, så jeg venter egentlig bare på TR, men siden jeg var dum nok til å gjøre han skrullete også, så må jeg holde ut litt til så skrulle-mannen kan få se en CB test også.

Jeg er bare i dårlig humør i dag, en skikkelig dump som sagt, så jeg skal ikke si at testetøsa ikke er i gang igjen i kveld, men for nå så er jeg bare furtete, mens skrulla driver å tørker tester siden strekene blir mørkere og lettere å se da. Men håpet er ikke med denne gangen..
Jeg legger ut bilder senere for å kunne se tilbake på de neste PP uansett, så de som vil kan få se de da :) jeg tok av de som ferske også, både en på 10 og en på 25 følsomhet.

Last edited:
o_O

Vedlegg

• Screenshot_20190103-003606_Gallery.jpg
    Screenshot_20190103-003606_Gallery.jpg
    100,9 KB · Visninger: 142
  • Screenshot_20190103-002854_Gallery.jpg
    Screenshot_20190103-002854_Gallery.jpg
    672,1 KB · Visninger: 128
  • Screenshot_20190102-224745_Gallery.jpg
    Screenshot_20190102-224745_Gallery.jpg
    86,5 KB · Visninger: 110
  • Screenshot_20190103-005035_Gallery.jpg
    Screenshot_20190103-005035_Gallery.jpg
    101,2 KB · Visninger: 122
Åja.. streken fra testen jeg tok ca midnatt fra 8 dpo til 9 bestemte seg for å bli værende den.. for det er jo ikke forvirrende i det heeeele tatt :bored:
Testen hadde mye småskader fra før den ble brukt til og med så jeg får ikke til å tro noe mer på den enn de andre, men dette er den første skyggen som ble såpass tydelig etter å ha tørket så jeg kan ikke unngå å kjenne litt håp.
Jeg trodde TR var i anmarsj for fult tidligere i dag når jeg var på butikken en tur, med skikkelige murringer, så jeg aner ikke hva som egentlig skjer i kroppen nå.. ikke blir det søvn i natt heller, og jeg begynner i ny jobb kl 9, og ungene har første skole og bhg dag i tillegg så det blir stress fra nå til i morgen kveld her i gården, så det spørs om jeg får til å ta en skikkelig test i morgen tidlig; for ved ett eller annet tidspunkt så må jeg nok ha hjelp av litt koffein før dagen settes i gang for fult og det betyr jo utvannet urin igjen :rolleyes:

Vedlegg

• Screenshot_20190103-024830_Gallery.jpg
    Screenshot_20190103-024830_Gallery.jpg
    504 KB · Visninger: 128
9 dpo morgen. 10 og 25.

Rekken 2 dpo - 9 dpo.

Vedlegg

• Screenshot_20190103-061047_Gallery.jpg
    Screenshot_20190103-061047_Gallery.jpg
    377,8 KB · Visninger: 146
  • Screenshot_20190103-061122_Gallery.jpg
    Screenshot_20190103-061122_Gallery.jpg