Bare krøll med disse datoene som skal til NAV! Hjelp?

KineMor1

Forelsket i forumet
Jeg har termin 17.1.14 og starter perm 3 uker før.. Dvs fredag 27/12 .13, og med 100% dekning og perm på 49 uker, skal det jo egentlig være ganske så enkelt ettersom ukene kommer linet opp fra uke 1- uke 49 fra januar av. Men unasett hvor mye jeg ser på det.. Så får jeg dette altså ikke til å gå opp i opp.

Her er dealen.

Nr 1 : mødrekvote på 17 uker starter 27/12 - ender ?

Nr 2 : fellesperiode rett etter mødrekvoten på 18 uker . Begynner/slutter ?

Nr 3 : fedrekvote på 14 uker, starter ? Og skal ende 4/12.14

Fins det noen kloke sjeler der ute som klarer å få dette til å gå opp i opp? Jeg holder på til å tørne her jeg sitter å teller :/

Sent from my iPad using BV Forum

Dere har tilsammen 49 uker,du har 35 og barnefar har 14. Så regn først 14 uker fra den dagen du går ut i permisjon,da har du datoen på mammakvoten,så tar du å regner 19 uker til etter,så får du datoen på fellesperioden. Jeg er ferdig med permisjonen 25.08, så siden du er 4 dager etter meg blir siste dagen i din permisjon 29.08 :-) Så begynner fedrekvoten (om han ikke søker om utsettelse)

Sent from my GT-I8190N using BV Forum mobile app

Dere har tilsammen 49 uker,du har 35 og barnefar har 14. Så regn først 14 uker fra den dagen du går ut i permisjon,da har du datoen på mammakvoten,så tar du å regner 19 uker til etter,så får du datoen på fellesperioden. Jeg er ferdig med permisjonen 25.08, så siden du er 4 dager etter meg blir siste dagen i din permisjon 29.08 :-) Så begynner fedrekvoten (om han ikke søker om utsettelse)

Men det du skriver nå ender jo opp i 47 uker, og ikke 49 som det skal være? Du skriver her 14 til mor + 19 felles + 14 til far ... Det blir da ikke riktig? Jeg vet at jeg skal ha 35 uker tilsammen når jeg skal ha mødrekvote + hele fellesperioden.

Men det du skriver nå ender jo opp i 47 uker, og ikke 49 som det skal være? Du skriver her 14 til mor + 19 felles + 14 til far ... Det blir da ikke riktig? Jeg vet at jeg skal ha 35 uker tilsammen når jeg skal ha mødrekvote + hele fellesperioden.

Skriveleif,felleskvoten er på 21 uker,ikke 19

For det første, mødrekvoten er på 14 uker, og de 3 ukene før fødsel må tas av fellesperioden.
Slik jeg regner det, blir det slik:

27. Desember - 17. Januar = Fellesperiode 3 uker
18. Januar - 26.April = Mødrekvoten på 14 uker
27. April - 31.August = Fellesperiode på 18 uker
1. September - 8. Desember = Fedrekvote på 14 uker

Nei, det er ikke riktig. De 3 ukene før fødsel skal ikke tas av mødrekvota, men av fellesukene.
Jo,d er riktig,på nav sine sider står d at tre uker før og seks uker etter fødsel er forbeholdt mor,altså mødrekvoten. Dette er mitt tredje barn,har søkt før for å si d slikt

Da må du lese i papira dine, ninky_nonken, for det er sånn at de 3 ukene før termin er av fellesperioden!

Sent from my HTC One S using BV Forum mobile app

Jeg søkte nettopp permisjon og gjorde dette på nav kontoret og jeg fikk beskjed om at de 3 ukene FØR termin hører til i fellesperioden- ikke mødrekvoten :)

Sendt fra iphone via bv forums app

Jo,d er riktig,på nav sine sider står d at tre uker før og seks uker etter fødsel er forbeholdt mor,altså mødrekvoten. Dette er mitt tredje barn,har søkt før for å si d slikt

Nei, det stemmer ikke.:angel8
Ukene er forbeholdt mor ja, selvfølgelig, men de tre ukene FØR fødsel tas fra fellesperioden.
I praksis er det derfor 17 uker som er forbeholdt mor, men kun de 14 ukene ETTER fødsel går under mødrekvoten.

Last edited:
Takk for hjelpen dere :) jeg kontaktet like gjerne NAV for å være sikker slik at jeg ikke fikk papirene i retur etter de var sendt inn:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Takk for hjelpen dere :) jeg kontaktet like gjerne NAV for å være sikker slik at jeg ikke fikk papirene i retur etter de var sendt inn:)

Hehe, det samme gjorde jeg :) satt på kontoret å fylte ut skjema sammen med hun nav dama :)

Sendt fra iphone via bv forums app

Det er like greit å gjøre det:) det gjorde jeg også. Da må det jo bli riktig:)

Sent from my HTC One SV using BV Forum mobile app

Jeg skal være glad når papirene er levert og jeg slipper tenke mer på det. Skal inn til arb. Giver imorgen å få arket med inntektsoplysninger + bekreftelse på ferie som trengs når man utsetter fellesperioden. Greit å ha alt samlet.... Med forige barnet vårt ble det bare kluss da arb.giver ikke klarte sende inn det som trengtes for at utbetalingen skulle starte!

Back
Topp