Bare jeg som har en baby som ikke sovner

HaRemamma

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
i 19/20 tiden??
Han legger seg tidligst for natten 22.30 og da er det mye byssing og bæring frem til da. Han har ikke vondt i magen, han er gørr trøtt. Men nekter sover. Ja jeg vet han ikke gjør det med vilje, men uansett hvor tidlig ute jeg pleier være så virker det som han når bli overtrøtt :p ingen problem å hatt han våken sammen med oss til vi la oss. Men han bare surtrer og gråter. Mildt sagt sliten av det. Starter i seks tiden og holder på til jeg får han til å sove. Seineste han kan styre på er ett halv 2 tiden :/
 
Vår var også sånn til vi fikk bæresjal! Når vi merker han begynner å bli trøtt, går vi med sjal 5min så sovner han [emoji4]
 
Hvor gammel er baby?

Vi er bare seks uker her, så stresser ikke med døgnrytme enda. Døgnrytme kommer etterhvert, det ligger i oss å være roligere på natten (kroppen justerer seg automatisk). Vi blir jo roligere/trøttere når det er mørkt. Derfor kan det ta tid for døgnrytmen å falle på plass, for oss som får barn når mesteparten av døgnet er mørkt.
Her merker jeg at døgnet blir forskyvet hvis jeg er ute i ærend. Baby sover så godt i bilstol og vogn.

Som i dag var jeg ute på julegavehandling fra 11:30 - 15:00. Vanligvis hadde det vært en mating/våkentid i denne perioden.

Ble mating og rett i søvn etter vi kom hjem.
Derfor enda mer forskjøvet.
Derfor har vi nå vært våken fra ca. 18:00 (med unntak av små dupper)

Baby er derfor nå oppe (ligger på brystet og
får mat i skrivende stund). På en vanlig dag er vi kanskje i en litt lengre søvnperiode mellom ca. klokken 21:00-02/03:00 (og etter mating kommer en ny lengre soveperiode)

I dag blir vel dette fra ca. 00-05/06. (Om baby faller i "melkekoma" etter denne matingen)

For meg passer det derfor enda ikke at baby sover fra 19-20:00 - da jeg selv foretrekker å sove mest fra 00-06:00 :p

Men kommer til å sette inn gode rutiner på nyåret når baby er 8 uker. Det vil også si at man da ikke har gode rutiner for selve kvelden - men også resten av dagen (passe på at søvnen ikke blir for lang ved f.eks bilkjøring og vognturer der min baby sover godt)
 
Ammer du? Har du lest om kveldsuro hos ammehjelpen?
 
Min kaver en del fra 18 til 23; kan sove litt i den perioden, men er oftest våken. Prater og styrer på.

Sover derimot kjempegodt når vi legger oss etter det.
 
Jeg synes de skal få sove og spise så mye de vil de to første mnd for å vokse seg store og sterke. Umulig å få en rutine ettersom baby fortsatt har døgnryttmen fra den var i magen. Det sies at etter tre mnd kan man begynne med faste rimutiner. Den er jeg enig i. Synes ikke man skal stresse sånn i begynnelsen. Da er det jo bare bli kjent å kose masse. Det var ikke no stress med første mann. Det går litt av selv selv jo større babyen blir og du vil merke at det blir lettere.
 
i 19/20 tiden??
Han legger seg tidligst for natten 22.30 og da er det mye byssing og bæring frem til da. Han har ikke vondt i magen, han er gørr trøtt. Men nekter sover. Ja jeg vet han ikke gjør det med vilje, men uansett hvor tidlig ute jeg pleier være så virker det som han når bli overtrøtt [emoji14] ingen problem å hatt han våken sammen med oss til vi la oss. Men han bare surtrer og gråter. Mildt sagt sliten av det. Starter i seks tiden og holder på til jeg får han til å sove. Seineste han kan styre på er ett halv 2 tiden :/

Kveldsuro? hs er veldig på at det er heeelt normalt.
Vår var også sånn til vi fikk bæresjal! Når vi merker han begynner å bli trøtt, går vi med sjal 5min så sovner han [emoji4]
Vi sjaler når ho begynner å bli trøtt, noen ganger må det gynges mye på ball eller ut og gå før ho sovner. Ofte at vi ikke kan sitte ned i sofaen på vanlig henslengt måte når ho er i sjalet, da våkner ho igjen medmindre ho er helt komatøs. Så mye ståing/vagging for å holde lett bevegelse, og så litt mer bevegelse når det er antydning til at ho skal våkne.
Ammer du? Har du lest om kveldsuro hos ammehjelpen?
!!!!
Jeg synes de skal få sove og spise så mye de vil de to første mnd for å vokse seg store og sterke. Umulig å få en rutine ettersom baby fortsatt har døgnryttmen fra den var i magen. Det sies at etter tre mnd kan man begynne med faste rimutiner. Den er jeg enig i. Synes ikke man skal stresse sånn i begynnelsen. Da er det jo bare bli kjent å kose masse. Det var ikke no stress med første mann. Det går litt av selv selv jo større babyen blir og du vil merke at det blir lettere.
Begynner å merke en viss rutine, men lar baby stort sett styre selv. Eneste er at vi nok kunne hatt litt større bevissthet rundt hvordan hennes rutine er når vi skulle ut å reise, for på besøk hos andre blir det litt annerledes og rare rutiner som resulterte i litt krøll noen dager. I går kunne vi legge henne klokka ni, ellers har det vært 24-02 som har vært normalen. Helt greit om det går å legge henne tidlig, men går fint om ikke også!
 
Her hjelper det å bade på kvelden! Så ren pysj og ny bleie. Setter meg inn på soverommet som er mørkt og ammer med white noise i bakgrunnen. Da blir han helt døsig og klar for natten.
Vi merker at kveldsuroen gjerne startet mellom 19-20, så vi prøver å komme han i forkjøpet. Hvis ikke så blir han overtrøtt av en annen dimensjon og vi kan holde på til midnatt :singing:
 
Her sovner ikke lille før en gang mellom klokken 23 og 3 på natten. Hun er 8 uker, så foreløpig stresser jeg overhodet ikke over mangel på døgnrytme, og prøver dermed heller ikke å gjøre noe med det. Jeg regner med dette vil gå seg til når hun blir litt eldre. Foreløpig virker det som hun lever etter omtrent samme rytme som da hun var i magen. Lys våken om kvelden og sover mye på formiddagen :rolleyes:
 
Huff det høres slitsomt ut :( ihvertfall for deg @oj!mamma17? Som må sitte på en ball og bysse :confused:
Vi slet også med litt kveldsuro for noen uker siden, da ville hun bare spise og spise og spise..
.
Nå har vi hatt faste leggetider i snart 3 uker som er kl 20.00.Jeg bysser ikke overhode, det har aldri hatt særlig stor effekt på baby. Jeg bare legger henne i senga etter hun har spist, så sovner hun av seg selv innen et par minutter.

Jeg skal vel ikke være for glad, for sånt kan sikkert snu igjen :dead:. Men veldig deilig de siste 3 ukene ihvertfall med en fast leggetid og masse alenetid for oss voksne om kvelden
 
Huff det høres slitsomt ut :( ihvertfall for deg @oj!mamma17? Som må sitte på en ball og bysse :confused:
Vi slet også med litt kveldsuro for noen uker siden, da ville hun bare spise og spise og spise..
.
Nå har vi hatt faste leggetider i snart 3 uker som er kl 20.00.Jeg bysser ikke overhode, det har aldri hatt særlig stor effekt på baby. Jeg bare legger henne i senga etter hun har spist, så sovner hun av seg selv innen et par minutter.

Jeg skal vel ikke være for glad, for sånt kan sikkert snu igjen :dead:. Men veldig deilig de siste 3 ukene ihvertfall med en fast leggetid og masse alenetid for oss voksne om kvelden
Ikke egentlig så slitsomt, vant med det og det varer ikke så lenge, snakk om 5-10 minutter på ball. Og mannen tar vanligvis kveldsskiftet [emoji106] på dagtid er eg ofte ute på noe så da sovner ho på vei til og fra. Men det er en grunn til at skrittelleren vanligvis viser rundt 13 000 skritt på en dag....den teller også gynging/vugging. Og sjalene blir mye brukt! Ellers tror eg armene mine hadde dødd.... [emoji14]

Følger stort sett baby sin rytme, men lar ho ikkje sove lenge utover dagen, da vekker eg og håper at ho kan snu døgnet litt tilbake med tidligere kveld. Noen ganger virker det....
 
Takk for mange tips! Har vært bortskjemt med de to eldste som alltid sovnet tidlig på kvelden :p Er ikke det, jeg storkoser meg med han våken, så lenge han ikke gråter hele tiden.

Bruker bære han i bæresele og han kan sovne som en Stein. Legger han i senga. 2 minutt senere hyler han som om noen har klepet han :/ så kan jo være han har litt vondt i magen? Jeg aner rett og slett ikke. Men i overgår sovnet han faktisk halv 8 og sov natta gjennom med to spisinger :) men da hadde han fått bæsjet rett før. Han bæsjer som regel annahver/hver dag. Veldig opp og ned føler jeg.

Og nei Ammer Desverre ikke. Men har lest om kvelds uro at det også skjer med MME barn.. :) han har holdt på sånn her siden fødsel. Men gråter mye mindre enn for noen uker siden, da han var helt utrøstelig på kvelden. Nå tar han tydeligvis seng senest 23.00 noe som er stor forbedring fra 03.00.. så skal væll ikke klage sånn sett ;)
 
Ammer du? Har du lest om kveldsuro hos ammehjelpen?

Takk for mange tips! Har vært bortskjemt med de to eldste som alltid sovnet tidlig på kvelden :p Er ikke det, jeg storkoser meg med han våken, så lenge han ikke gråter hele tiden.

Bruker bære han i bæresele og han kan sovne som en Stein. Legger han i senga. 2 minutt senere hyler han som om noen har klepet han :/ så kan jo være han har litt vondt i magen? Jeg aner rett og slett ikke. Men i overgår sovnet han faktisk halv 8 og sov natta gjennom med to spisinger :) men da hadde han fått bæsjet rett før. Han bæsjer som regel annahver/hver dag. Veldig opp og ned føler jeg.

Og nei Ammer Desverre ikke. Men har lest om kvelds uro at det også skjer med MME barn.. :) han har holdt på sånn her siden fødsel. Men gråter mye mindre enn for noen uker siden, da han var helt utrøstelig på kvelden. Nå tar han tydeligvis seng senest 23.00 noe som er stor forbedring fra 03.00.. så skal væll ikke klage sånn sett ;)

Så klart kveldsuro skjer med MME barn. MME eller MM har ingenting med saken å gjøre - kveldsuro er uroen der babyen prosseserer inntrykkene i løpet av dagen. Og i enkelte tilfeller så snur hele verdensbildet seg på hodet, som gjør at det er EKSTRA mye å prossesere.
Og siden du nevner at du har to eldre, regner jeg det blir nok av lyder og inntrykk man får fra disse to også :p

Last ned appen The Wonder Weeks (Har apple jeg nå) - koster vel 11kr, men er verdt pengene. Mye god, oppdatert(!) informasjon og man får en forståelse av hvor den lille er i utviklingen. Hjelper mye når man plutselig har hatt fine dager også ser det ut til at alt bare revner igjen :rolleyes: - da er det greit at appen minner på at nå skjer det store endringer i den lilles verden!

Det med at han plutselig hyler til, kan være magevondt. Det er utrolig kjipt å ligge strak på ryggen med magevondt - du kan jo tenke deg selv hvordan du ligger når du har vondt i magen? Da liker man å krølle seg opp - eller ligge på magen.
 
Last edited:
Jeg ville fått sjekka om det er refluks. Barn som har det gulper ikke nødvendigvis, men våkner lett av å legges ned pga refluksen.
Stille refluks gir endel symptomer rundt søvn som minner om kolikk, men ikke helt..
 
Har også barn som er sånn. Natt mellom 22 og 1. Veldig våken og vanskelig å legge om kvelden. Regner med det går seg til, mange jeg kjenner som har vært ute for det samme. Første barnet mitt var også sånn, fram til vi fikk inn rutiner da hun var 3-4 mnd. 2.barn var ikke sånn, men barn nr 3 er likt som nr 1.
 
Back
Topp