Banner du?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Heidi
  • Opprettet Opprettet
Faen, fuck, fitta, helvete er vel ord som går igjen her hos oss begge :P men prøver hardt å skjerpe meg.

Vi vokste opp med en super kristelig mamma :P så var ikke noe skjellsord/banning som var ok.

Personlig syns jeg ting som:

Filleren
Fanken
Troll
Shit
Pokker

Det er ok i mitt hjem.

Nei det gjør jeg ikke, og ikke samboer heller.
Det sterkeste vi bruker er nok filler'n ;-)

Synes det er viktig at vi som vokse er gode rollemodeller for barna. Er ikke veldig sjarmerende når en toåring kommer i bhg og sier faan og dæven liksom :p

Et spm til dere som banner, og andre forsåvidt:

Hadde dere likt om barnet kom hjem fra bhg og hadde lært banneord av enten andre barn eller de voksne som jobber i bhg???

Siden mange "skylder" på oppvekst og at banning er "normalt" der man bor og vokser opp liksom???

For jeg tenker at hvis banning er normalt for mange, så kan det jo være normalt språk for bhgansatte også, og kan man da "klandre" dem for å bruke normalt språk??

Hvis dere skjønner hva jeg mener ;-)
Det der er faktisk rart, men jeg har ALDRI banna på jobb (bhg)!:-P Klarer liksom å ta meg sammen når det er barn tilstede:-) Men har dessverre hørt mange andre jeg har jobba med si både "jaggu" og "fanken" foran barna, det liker jeg dårlig og har tatt det opp med dem.. :-)
Akkurat som å si at "det var en dritdårlig penn", f.eks. Det er jo forsåvidt ikke banning, MEN jeg synes ikke det er noe pent å si, og i allefall ikke når det kommer fra en liten barnemunn... Pleier å korrigere bonusbarna på 5 år hvis de sier f.eks. "Jeg er dritvarm! ", så sier jeg "Kjempevarm kan du si, det er finere :-)"

Jeg ville ikke likt d, men jeg skylder heller ikke på noe. Banningen min er en uting og jeg må seriøst skjerpe meg!
Nei de fleste ville ikke likt det. Jeg hadde seriøst blitt skikkelig sinna hvis mine kom hjem og hadde lært banneord av bhgansatte.
Flott hvis du kan skjerpe deg ;-)

Det der er faktisk rart, men jeg har ALDRI banna på jobb (bhg)!:-P Klarer liksom å ta meg sammen når det er barn tilstede:-) Men har dessverre hørt mange andre jeg har jobba med si både "jaggu" og "fanken" foran barna, det liker jeg dårlig og har tatt det opp med dem.. :-)
Akkurat som å si at "det var en dritdårlig penn", f.eks. Det er jo forsåvidt ikke banning, MEN jeg synes ikke det er noe pent å si, og i allefall ikke når det kommer fra en liten barnemunn... Pleier å korrigere bonusbarna på 5 år hvis de sier f.eks. "Jeg er dritvarm! ", så sier jeg "Kjempevarm kan du si, det er finere :-)"
Ja noen klarer sikkert å skjerpe seg. Men ei jeg jobber med sier mye dæven, jeg har tatt det opp, men hjelper ikke lenge. Jeg opplevde i fjor at hun sa dæven foran en mor på min avdeling (småbarn) siden vi har felles garderobe. (denne ansatte jobber på storbarn) Jeg så på hele mamman at hun reagerte sterkt på det. Så vi har et stort språklig ansvar overfor barn, både egne og andres!

Men klarer du å skjerpe deg rundt egne barn?[/QUOTE]

Egentlig ganske lite nå, men myyye før jeg ble mamma. Byttet ut banneordene med andre ord:P "Neimen i hæflette", fy fasan, makan, høflette osv osv.

Mer enn jeg tror tror jeg.. Jeg er flink foran foreldrene og søskena mine da, men når jeg bare er sammen med sambo er det vel i annenhver setning, og jeg velger å skylde på han ! De har en uting på gang, der det er helt vanlig å banne over den minste ting, og jeg tar desverre ubevisst etter :p

Nei, jeg banner ikke. Synes det er så stygt å høre på. Kjæresten banner nesten ikke sammen med meg heller.

Nei de fleste ville ikke likt det. Jeg hadde seriøst blitt skikkelig sinna hvis mine kom hjem og hadde lært banneord av bhgansatte.
Flott hvis du kan skjerpe deg ;-)

Ja noen klarer sikkert å skjerpe seg. Men ei jeg jobber med sier mye dæven, jeg har tatt det opp, men hjelper ikke lenge. Jeg opplevde i fjor at hun sa dæven foran en mor på min avdeling (småbarn) siden vi har felles garderobe. (denne ansatte jobber på storbarn) Jeg så på hele mamman at hun reagerte sterkt på det. Så vi har et stort språklig ansvar overfor barn, både egne og andres!

Men klarer du å skjerpe deg rundt egne barn?
[/QUOTE]
Hmm, kanskje hun ikke var klar over at "dæven" var et banneord? Det visste ikke jeg før jeg "lærte" det da jeg var i praksis som 3.års student :) Men nå skal det sies at "dæven" aldri har vært i mitt vokabular fra før, så det har jeg ikke brukt noen gang :p
Nå har jeg ingen egne barn riktig enda, men bonusbarna mine klarer jeg fint å styre meg foran :) Der er gubben litt værre, han banner i tide og utide foran dem, uten å tenke seg om :p Hender han får et kremt eller skjevt blikk fra meg da, og da skjerper han seg;)
Værre med barnas bestefar som lærer dem å banne!:mad: Da blir jeg rett og slett sint!

Hvis jeg banner er det som regel faen. Men det er svært sjelden. Sønnen min fortalte mamma at jeg var den i familien som bannet oftest. Jeg hadde tross alt bannet TO ganger. Sist gang var før jul i fjor :p

Ikke så veldig mye. Sambo er forferdelig til å banne straks ting ikke gjør som han vil. Barnslig... Jeg kjøpte en "bannebøsse" til han på ebay, sa til ham at han skulle legge på 10 kr hver gang han bannet mens mini er i samme rom, men han gadd ikke følge det opp. Jeg begynte med å ta ut penger av sparebøssen hans og legge på, da ble han sur. :p Når jeg tenker meg om har det faktisk blitt bedre etter at jeg kjøpte den der. Men så har mini blitt litt større og, og begynner snart å snakke, regner med sambo er litt obs på det nå.

Jeg er over gjennomsnittet opptatt av språk, og jeg tror det er en del av årsaken til at jeg prøver å finne andre ord enn banning for å understreke noe.

Hmm, kanskje hun ikke var klar over at "dæven" var et banneord? Det visste ikke jeg før jeg "lærte" det da jeg var i praksis som 3.års student :) Men nå skal det sies at "dæven" aldri har vært i mitt vokabular fra før, så det har jeg ikke brukt noen gang :p
Nå har jeg ingen egne barn riktig enda, men bonusbarna mine klarer jeg fint å styre meg foran :) Der er gubben litt værre, han banner i tide og utide foran dem, uten å tenke seg om :p Hender han får et kremt eller skjevt blikk fra meg da, og da skjerper han seg;)
Værre med barnas bestefar som lærer dem å banne!:mad: Da blir jeg rett og slett sint![/QUOTE]

Tja, vet ikke.
Hun syntes ikke det var så ille.

Men hun reagerte når en av vikarene sa faan en gang :-P

Jaja, ikke hørt noe enda i høst ;-)

Værre med barnas bestefar som lærer dem å banne!:mad: Da blir jeg rett og slett sint!

Tja, vet ikke.
Hun syntes ikke det var så ille.

Men hun reagerte når en av vikarene sa faan en gang :p

Jaja, ikke hørt noe enda i høst ;-)[/QUOTE]

Aha :-) Hehe, bra hun reagerte på det da i det.minste :-P

Er jaggu et banneord?
Tenkte på det samme. :p
Aldri falt meg inn at det skal være stygt!

Samme tenkte jeg. Her bruker jeg "jaggu" i setninger der jeg gjerne kunne ha brukt "jammen meg".

"Nå må jeg jaggu/jammen meg huske å....."

Kan noen komme med et eksempel der jaggu er et banneord? Eller kanskje det betyr noe annet på andre dialekter?

Ja desverre. Men holder meg i nærheten av de eldre og foreldre osv. Men mitt vanlige utrykk er" "veit da faen jeg". Ikke bra.

Desverre kommer det noen glosa alt forofte. Satan, helvette, fan osv. E mest da eg plages eller slå meg....

Alt for mye.... Unga har fått med seg de fleste glosene, men hører aldri dem banne. Har vært påpasselig å si at det fy fy ord og at det dumt å bruke dem da.. OG også "lært" dem ord som er OK å bruke istedetfor.

Jeg tenker at alle barn vil fiske opp slike ord uansett ;) Og gjør man det til noe spennende så vil de begynne å bruke de også tror jeg. Mine barn har aldri sagt banneord, men ja jeg kan komme med noen gloser i blant om jeg slår meg f.eks.

Back
Topp