Bamsetråd

Kommende storesøster har veldig lyst til å gi en bamse som er bare fra henne til den lille babyen. ❤️ Noen som har tips til hvor man kjøper fine, myke bamser? :)
 
Bamser fra teddykompaniet har de til salg i Sparkjøp butikker. Masse fine bamser :)
 
Jeg har kjøpt en blekksprut, fordi prematurbarn liker å fikle med ting som kan minne litt om navlestrengen. Og så har vi avtalt at kommende storesøster og pappaen skal kjøpe koseklutt i gave fra storesøster når babyen er født.
 
Etter to unger har jeg innsett at jeg kan gi de så mange kosekluter og bamser jeg bare vil, men de finner sin favoritt okke som. Eldste fikk en koseklutbamse da han var tre mnd - alt før det var uinteressant. Så fikk han en annen bamse da han var 4 av en jeg var støttekontakt for (aldri møtt hverandre) og den har han også ennå. Han er snart 14.
Yngste så sitt snitt til å forelske seg i en bamse eldstemann fikk da han ble født. Den har hun kost godt - alt annet er døgnfluer...
 
Bamser fra teddykompaniet har de til salg i Sparkjøp butikker. Masse fine bamser :)

Ååå, da skal jeg innom der å kikke for da kan man jo få se dem skikkelig før man kjøper :):)
 
Av erfaring kan d være lurt å kjøpe flere av samme bamse som blir kose bamsen. KRISE når god bamsen var borte hos de to eldste mine :woot:
 
Jeg er litt opphengt i at d nærmeste lille skal ha rundt seg er laget i trygge tekstiler og uten plastikk.
Er mange plast deler på de fleste bamser som barnet gnager i seg litt etter litt :eek:

Så bare foran forrige bamse fra teddykompaniet så ut.. Veldig søt å fluffy til å begynne med. De kan vell opprinnelig ikke vaskes i maskinen, Mn etter litt oppkast, tissing, gulping osv. Så burde de vaskes litt grundig... Så vil anbefale å kjøpe bamse som tåler vaskemaskinen. Og mye av plastøynene var skrapet vekk av små babytenner. Ingen store biter selfølgelig.. Mn plastikk er plastikk.

Få bamser som er ekotex 100 sertifisert. Noe som er mye fokus på at barneklær, sengetøy og andre kroppsnære tøy burde ha. Spesielt for barn.. Så syns også nærmeste kosebamse de blir å sutte og kose på i flere år heller ikke inneholder kjemikaljer og skadeligestoffer:Heartbigred

Så jeg har bestemt meg for å hekle en søt amigurumi bamse/dukke til lille :happy:
Tenke å la de kommende storesøsterene bestemme hvordan d blir.
 
Så godt som alle bamser fra teddykompaniet kan vaskes i maskinen på 40 grader. Ingen av de babybamsene min lille har fra teddykompaniet (tror det er 3 stk) har plastdeler. Tror ikke det er noe forskjell på plast på bamser enn plast på andre baby og barneleker. De er jo CE-merket dersom de selges i Europa/Norge. Men om man bare tenker å la barnet sitt leke med treleker ser jeg poenget.
 
Synes dette var litt interessant og fant en nettside som sier noe om de ulike sertifikatene og test- standardene. https://www.cemarking-handmadetoys.co.uk/fabric-certificate-types-and-how-useful-they-are/. Dette står om okotex100 "Oekotex-100
Oekotex-100 or OKOTEX is a certificate which tests for 100 chemicals, Oekotex certification cannot be given without REACH, so oekotex certificates may be sufficient to show reach standards, and are always good to keep on file with your en71 certificates.
However, it does NOT match up to EN71 testing because it misses out two metals(Barium And Selenium) as well as being tested in a different way(in saliva but not stomach acid).
If fabric with an oekotex/okotex is tested, its extremely likely it will pass. but the certificate itself does not cover you for toy making use."

For meg ser det ut som EN71 standarden er strengere i forhold til testing av kjemiske substanser enn økotex 100. Og Teddykompaniet følger EN71 standarden som gjelder for barneleker i EU. Så kan ikke se for meg at det er noe verre med bamser med EN71 CE merking enn med økotex merking på tekstiler? Rett gjerne på meg om jeg tar feil!
 
Så godt som alle bamser fra teddykompaniet kan vaskes i maskinen på 40 grader. Ingen av de babybamsene min lille har fra teddykompaniet (tror det er 3 stk) har plastdeler. Tror ikke det er noe forskjell på plast på bamser enn plast på andre baby og barneleker. De er jo CE-merket dersom de selges i Europa/Norge. Men om man bare tenker å la barnet sitt leke med treleker ser jeg poenget.

Vil nok tro at et så stort firma som teddykompaniet har trygge barneleker. Mn er mange andre som desverre ikke har d..
Den bamsen jeg fikk i gave til lillemor fra teddykompaniet sto at den ikke kunne vaskes i maskinen, Mn er vell sikkert forskjell fra bamse til bamse.
Var ikke meningen å skulle rakke ned på teddykompaniet altså... :wideyed:
Bare ville dele mine erfaringer med bamser med plastøyne El andre plast deler og hvis man for bamser som ikke kan vaskes i maskinen.

Syns d er viktig å tenke på hva bamsen er laget av og ikke velge hva som helst som produseres på wish el andre useriøse aktører..
 
Back
Topp