Balansere åpenhet

HildeFraNordSør

Forumet er livet
August 2018
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Sensommerskattene 2023
Jeg er nysgjerrig hva andre tenker og gjør når det kommer til åpenhet rundt donasjon til omgivelsene?
Ønsker selv å få til en grei mellomting, da vi ikke ønsker å holde det hemmelig, men heller ikke annonsere det på en måte. Jeg har en tendens til å være altfor åpen (slik at jeg selv angrer etterpå :wtf:) om egne greier, så tenker derfor det er greit å tenke litt over dette på forhånd slik at jeg ikke bare plumper ut med det a la "hei, hvordan går det?" "eggdonasjon!" :bag::hilarious:

Bør man forresten gi noen slags opplæring i donasjon hvis man har noen i familien man er redd for at skal reagere ufint som førstereaksjon?
 
Vi har delt det med de nærmeste, ønsker å være helt åpen om det på sikt så fort barnet (a) vet om det.
 
Jeg tenker at det beste for barnet er at man er åpen om det. Da risikerer man ikke at barnet får inntrykk av at dette er noe som ikke snakkes om. Men nå er jo jeg enslig og bruker sæddonor, så jeg kan uansett ikke tenke at jeg skal holde det hemmelig. Jeg skal fortelle folk om graviditeten i løpet av de neste ukene, og for meg er det naturlig å ta med hvordan det har gått til.
 
Sæddonor her. Blir jeg gravid, tenker jeg at vi kommer til å forklare det til de aller nærmeste ganske kjapt. Vi har vært sammen i mange år og er nå godt voksne prøvere, så antar det blir spekulasjoner rundt en graviditet. Jeg tror nok ikke jeg kommer til å fortelle det uoppfordret til alle og en hver, men tenker heller ikke å holde det hemmelig. Jeg mener barnet har krav på å vite, og dermed kreves det noe åpenhet om saken. En gyn tipset om at man bør fortelle barnet om dette når de er rundt 5 år. Venter man til de er tenåringer eller voksne, vil de føle seg lurt. Når man forteller sånt til en 5-åring, er det vel lite sannsynlig at det ikke blir fortalt videre. Så hvis det ikke har kommet fram før, så kommer det vel ut, da.. Jeg har ikke noe behov for at alle skal vite, samtidig tenker jeg at det er ikke så farlig om folk vet. IVF/Donor er ingen dans på roser. Så man gjør jo kun dette fordi barneønske er veldig sterkt. Og det bør jo i hvert fall være ett godt utgangspunkt for å gi barnet en god oppvekst.
 
Back
Topp