Bakterier i urinen?

Malloo

Betatt av forumet
Er det noen av dere som har hatt utslag på urinprøven? jeg fikk det, men hun klarer jo ikke gi meg noe info om det og hva det kan være. Som førstegangs gravid så aner man jo ingenting og aner jo ikke om dette kan være noe farlig. Hun henviste meg bare til fastlege og sa jeg evt måtte få behandling der...
Ingen symptom på urinveisinfeksjon.
Noen som vet hva bakterier i urinen kan bety?
 
Veldig vanlig med urinveisinfeksjoner som gravid, pluss at man ofte ikke kjenner at man har urinveisinfeksjon når man er gravid. Hadde vel opp i mot et titalls UVIer forrige svangerskap, kjente aldri noe smerte, eneste var utslag på bakterier i urinen på urinprøver hos jordmor/lege.
 
Er det noen av dere som har hatt utslag på urinprøven? jeg fikk det, men hun klarer jo ikke gi meg noe info om det og hva det kan være. Som førstegangs gravid så aner man jo ingenting og aner jo ikke om dette kan være noe farlig. Hun henviste meg bare til fastlege og sa jeg evt måtte få behandling der...
Ingen symptom på urinveisinfeksjon.
Noen som vet hva bakterier i urinen kan bety?

det er vel gjerne en urinveisinfeksjon. Tror man kan ha d uten å ha symptomer i svangerskapet. Legen må sende den til bakteriologisk undersøkelse på sykehuset. Evt at du starter med antibiotika før svar har kommet. Det kan være skummelt m urinveisinfeksjon i svangerskap - viktig å behandle!!
 
det er vel gjerne en urinveisinfeksjon. Tror man kan ha d uten å ha symptomer i svangerskapet. Legen må sende den til bakteriologisk undersøkelse på sykehuset. Evt at du starter med antibiotika før svar har kommet. Det kan være skummelt m urinveisinfeksjon i svangerskap - viktig å behandle!!
Ja har tatt to urinprøver hos jordmor som viste samme resultat, så da får jeg vel antibiotika med engang hos legen tenker jeg.
 
Veldig vanlig. Hvis de mener at det er bakterielt sendes det en prøve til dyrking.
 
Altså nå kommer bioingeniøren i meg fram. Hadde du utslag på nitritt? Leukocytter?
For vanlig urinstrimmeltest tester ikke for bakterier.
Både nitritt og leukocytter kan bety uvi men betyr faktisk ikke at du har det. Det som er viktig er å ta en midtstråle urinprøve der du er nøye på prøvetakingen. Ta med til legen som sender den inn til dyrkning.
På dyrkning får du faktisk svar på om du har en uvi eller om ikke.

Feks så kan en urinprøve som er forurenset altså dårlig prøvetaking inneholde bakterier fra tarmen og hvis urinprøven ikke er helt fersk eller blir oppbevart feil vokser bakteriene fort.
 
Jeg fikk utslag på urinprøven ved første legebesøk, og fikk beskjed om at det var veldig vanlig. Legen sa også at det ofte kunne bli utslag hvis man ikke lot den første delen av urinstrålen havne i do. Altså at man tisser rett i uringlasset uten å la den første "skvetten" gå i do - hvis det var forståelig :hilarious:
Ved neste test hos jordmor, fikk jeg ingen utslag igjen. (Og da hadde jeg passet på, slik at jeg slapp den første skvetten i do) :happy:
 
Viktig å vaske seg litt før prøven tas også, ellers kan man risikere at det bli utslag på ulike ting uten at det er noen bakterier i urinen.
 
Altså nå kommer bioingeniøren i meg fram. Hadde du utslag på nitritt? Leukocytter?
For vanlig urinstrimmeltest tester ikke for bakterier.
Både nitritt og leukocytter kan bety uvi men betyr faktisk ikke at du har det. Det som er viktig er å ta en midtstråle urinprøve der du er nøye på prøvetakingen. Ta med til legen som sender den inn til dyrkning.
På dyrkning får du faktisk svar på om du har en uvi eller om ikke.

Feks så kan en urinprøve som er forurenset altså dårlig prøvetaking inneholde bakterier fra tarmen og hvis urinprøven ikke er helt fersk eller blir oppbevart feil vokser bakteriene fort.
Jeg måtte ta en ny nettopp pga det er så lett at det kommer bakterier fra hud osv når man tar prøven, men når hun fikk svar på nr 2 var det samme resultat. Var urinprøver som var sendt til lab på sykehus. Hun henviste meg bare til fastlege for «evt behandlig» det var egentlig det eneste av info jeg fikk. :scratch
 
Jeg måtte ta en ny nettopp pga det er så lett at det kommer bakterier fra hud osv når man tar prøven, men når hun fikk svar på nr 2 var det samme resultat. Var urinprøver som var sendt til lab på sykehus. Hun henviste meg bare til fastlege for «evt behandlig» det var egentlig det eneste av info jeg fikk. :scratch

Det er veldig vanskelig å ta gode urinprøver. Man må vaske seg rett før. Så må man tisse uten at det urinen kommer i berøring av noen ting der nede. Altså rett fra røret til koppen. Også skal jo da første del gå i do også skal man fange opp resten uten å kutte strålen.
Om man får antibiotika fordi pasienten selv mistenker uvi eller bare med utslag på leukocytter er veldig lege avhengig. Noen skriver lett ut antibiotika mens andre er mer restriktive. På gamle sykehuset jeg jobbet så var de veldig restriktive og har kutta ekstremt på antibiotika bruken.
 
Jeg har hatt utslag på urinprøven også, men ikke nok til å få antibiotika (heldigvis). Legen min sa også at det var veldig vanlig fordi det er vanskelig å ta prøvene «helt riktig».
 
Back
Topp